Vidareutbildning

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

IdaG
Inlägg: 3
Blev medlem: 14/5 2010 21:22

Vidareutbildning

Inlägg av IdaG » 14/5 2010 21:39

Har snart läst klart ssk-programmet och har som mål att så småningom arbeta i ambulansen. Fundrerar då på vilken vidareutbildning man ska gå. Förstår ju att den prehospitala utbildningen bör vara den bästa om man vill jobba i ambulansen, men tänker lite längre.. ifall man inte alltid vill arbeta i ambulansen, tänkte att kanske läsa till IVA-syrra? Hur ser man på dem i ambulansen? Är väldigt intresserad av intensivvård och svårt sjuka patienter.. så om man har tur kanske man kan få någon typ av rotationstjänst. Men min fråga är ifall IVA sköterskorna klarar sig bra i ambulansen, och ifall man vill ha den kompetensen?

Tacksam för svar..
Ida

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Vidareutbildning

Inlägg av Isidor » 15/5 2010 0:19

Vill inte vara otrevlig eller taskig men denna frågan finns det nog 500 trådar om redan.

Men jag ska delge min syn på det hela. Ska du arbeta prehospital så finns det bara en naturlig vub att läsa och det är ambulans, i synnerhet om man inte har någon erfarenhet med sig från ambulans sen tidigare. Det finns gott om andra vubar som är accepterade såsom IVA, anestesi och på vissa ställen OP, distrikt och barnmosrka.
Men varför ska Du läsa IVA och sen hoppa ut i den prehospitala vården? kastar du inte bort dina kunskaper inom IVA från utbildningen då tycker du? Ska du jobba i ambulansen så satsa helhjärtat på det.

IdaG
Inlägg: 3
Blev medlem: 14/5 2010 21:22

Re: Vidareutbildning

Inlägg av IdaG » 15/5 2010 10:43

Men min tanke är ju att kanske inte arbeta i ambulansen i hela livet. Läser man den prehospitala utbildningen så kan man jobba i ambulansen, men inte på IVA. Läser man IVA-VUB så kan man arbeta i både ambulansen och på IVA? Försöker ju vara lite smart..

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Vidareutbildning

Inlägg av Isidor » 15/5 2010 12:30

Vet inte om det är så smart... IVA-vuben är inte på något sätt gjord för den prehospitala vården och ska man ha någon glädje av vuben så krävs det erfarenhet från specialiteten, och inte ens då ger den så mycket matnyttigt för ambulansen.

Varför kan du inte läsa ambulans och skulle du vilja göra något annat senare i livet så kan man alltid läsa en vub till.

IdaG
Inlägg: 3
Blev medlem: 14/5 2010 21:22

Re: Vidareutbildning

Inlägg av IdaG » 15/5 2010 17:39

Ok.. förstår vad du menar. Hmm lite o tänka på nu då.. Men har nog tid på mig, ska väl jobba som allmänsyrra ett tag först.

Tack för svar iallafall!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Vidareutbildning

Inlägg av Isidor » 16/5 2010 14:07

Combitub skrev:@Isidor: Varför läste du Anestesi med tanke på dina svar ovan?
Var ju knappast helt grön i yrket när jag gick min vub och tanken var faktiskt att jag skulle byta karriär, men jobben växte inte på träd när jag gick ut så... Jag hävdar ändå att ambulansvuben är den rätta och i synnerhet som helt ny i yrket!

Christopherh
Inlägg: 13
Blev medlem: 27/2 2010 21:15

Re: Vidareutbildning

Inlägg av Christopherh » 16/5 2010 19:15

Jag vet ett flertal som är anestesi syrror som jobbar inom ambulansen. Vissa har specialtjänster och jobbar både på op och ambulans (rotation). Att läsa ambulansvub för att jobba i ambulans måste ju vara mest logiskt, men att läsa anestesi kan väl knappast vara en nackdel. Var det inte en debatt ganska nyligen om att det var för få ssk som kunde intubera inom ambulanssjkvården ( har för mig att det var i Gbg området) och att det var väldigt bra att ha en del anestesi syrror i ambulansen.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Vidareutbildning

Inlägg av Wernvik » 29/5 2010 20:16

Tråd låst
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst