Lite pepp och vad tycker ni?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Titti
Inlägg: 3
Blev medlem: 5/6 2010 18:30
Ort: Jönköping

Lite pepp och vad tycker ni?

Inlägg av Titti » 5/6 2010 19:47

Hej!

Jag antar att det här inlägget kanske är lite konstigt... men jag skriver det ändå.

Det är så att jag helt enkelt behöver lite pepp, råd och åsikter från er som redan är utbildade inom den prehospitala vården.

Jag fyller snart arton och efter gymnasiet vill jag utbilda mig till ambulanssjuksköterska (eller vad kallar ni det?) Jag har inget direkt stöd hemifrån i detta valet (eller några andra delar av livet heller för den delen). Jag har en ganska trasig livsshistoria och en väldigt jobbig hemsituation. En del jobbiga erfarenheter har lett till ätstörningar, själskadebeteende och fyra självmordsförsök. Det är bara ungefär tre veckor sedan det fjärde och jag jobbar på att återhämta mig. Grejen är att min dröm är att hjälpa andra människor och på något sätt har jag alltid känt på mig och varit intresserad av den akuta vården. Jag har alltid i alla lägen varit den lugna och jordnära personen i krissituationer och för många andra (då jag arbetar ideellt inom en förening med syfte att stötta andra som mår psykiskt dåligt) är jag ett stöd. Vad tycker och tror ni? Jag är rädd att människor misstror mig och tror att jag är för "instabil" för att jobba som akutsjukvårdare med mitt förflutna, och ärligt talat skulle jag inte alls klara av det alls i nuläget. Jag menar, om jag gör mig själv illa, hur ska jag kunna hjälpa andra då?

Nej, först måste jag hjälpa mig själv. Vad tycker ni? Gör jag ett bra val för framtiden? Vilken utbildning rekomenderar ni? Jag är väl inte strålande på att köra bil än (och det är något jag också oroar mig för), men eftersom jag inte är arton ännu så är det väl kanske inte så konstigt. Det här är kanske lite irrelevant, men puh, det är rätt skönt att få ur sig lite oro.

Jag hoppas ni har något tips, för det finns ju fler än ett sätt att bli ambulanssjukvårdare. Vad anser ni om mina framtidsplaner? Vad får er att jobba som ambulandssjukvårdare? Vad är positivt, vad är negativt?

Tack så mycket på förhand!
/Titti
Men vem sade att det skulle vara lätt?

amb.nisse
Inlägg: 79
Blev medlem: 7/3 2009 22:31

Re: Lite pepp och vad tycker ni?

Inlägg av amb.nisse » 18/6 2010 11:18

Först är det super att du har framtidsplaner!!!! det ska man ha. Och planen som du har låter super. Att jobba i ambulansen är himla kul och lärorikt, man lär sig en del om sig själv. Så skit i vad alla andra säger eller om ingen stöttar dig, gör vad du vill och kämpa mot ditt mål. Hade ingen som stötta mig och en jobbig barndom men jag är amb.ssk idag. Gäller att hitta styrkan i sig själv och tro på att man kan och inse livets alla möjligheter och att livet inte är svart eller vitt. Så din plan är super, men som du skriver se till att göra dig själv frisk innan du börjar att plugga till ssk som är den rätta vägen om man vill jobba på ambulansen. Att ha egna erfarenheter i livet är inte alls fel när man jobbar i vården, men som sakt hjälp dig själv först! Exakt bil blir man bra på genom att öva och köra, du har tiden för dig. Du är bara 17 år ha kul, slappna av och gå mot en glad framtid som ambulanssjuksköterska. Bry dig inte om det förflutna utan se det som ska komma så kommer nog allt ordna sig.

Lycka till

Skriv svar