Nästa steg mot amb?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

svinto
Inlägg: 2
Blev medlem: 17/7 2010 12:19

Nästa steg mot amb?

Inlägg av svinto » 17/7 2010 12:50

Hej. Är flitig läsare som tills idag varit oregistrerad! Är blev färdig ssk sommaren -09 och jobbar sen dess på MAVA. Planerar åtminstone ett år till där innan nästa steg skall tas. Men vilket steg? By nature så är sannolikt det steget till AKM, men... det är så vansinnigt dålig stämning på akuten på sjukhuset där jag jobbar, interna konflikter, chefslöshet etc, drar mig faktiskt för att söka mig dit. Pendla till andra sjukhus känns ej aktuellt (även fast kanske nödvändigt?). Hade en amb-ssk som patient nyligen som trodde det skulle funka att gå prehospen och direkt från MAVA till ambulansen väl färdig, men rekommenderade såklart ett par år på akm. Vad tror/tycker ni? Känner ju själv att ambulansen är ett gäng år bort, men det är min dröm och har så varit ett bra tag nu. Hur många års erfarenhet tycker ni behövs för att bli redo (generellt då, eftersom det är högst individuellt). Kan ju än sålänge i princip bara medicin dessutom.

Med reservation att det redan finns liknande trådar,

MVH

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Nästa steg mot amb?

Inlägg av Isidor » 27/8 2010 13:26

Finns nog inget facit till den frågan... I den bästa av världar har ambulanspersonalen erfarenhet från alla delar i vården, men så är det ju inte. En bra grund är väl att ha erfarenhet från både med, kir och ort.

Det handlar ju mycket om att Du ska känna dig trygg nog i din roll att ta de beslut som krävs och ha så mycket kött på benen att Du har kunskap om de läkemedel som används till att börja med...

Ta kontakt med de som står för ambulansen på din ort och kolla vad de har för krav på arbetslivserfarenhet så har Du ju nåt att utgå ifrån.

Skriv svar