Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av cornelis » 5/8 2010 14:36

Hejhej, nu ska jag börja läsa till SSK om några veckor, ska bli skitkul, men jag sitter här och funderar på hur jag ska nå mitt mål, att få jobb på en ambulanshelikopter. Jag inser självklart att ett eventuellt jobb ombord ligger många år fram i tiden och att konkurrensen om jobben förmodligen är stenhård. Men för en gångs skull så ska jag försöka bygga en långsiktig plan för mig själv. :)

När jag läste till brandman (SMO) så insåg jag att ambulansen var ett grymt spännande arbete, så efter min SMO-examen och ett vik. som brandman (blev inget förlängt p.g.a. nedskärningar) så skaffade jag ett jobb på sjukhus som sjkv.biträde och nu sitter jag här och väntar på att ssk-studierna ska dra igång.

Nåväl, för att komma till mina frågeställningar, amb.heli. i Sthlm-området samt Gotland kräver anestesispec. om jag inte läst helt fel? Har ni nån koll på vad mer man kan läsa för att öka chanserna att få ett jobb ombord, småkurser eller liknande? En dubbelspec. inom både anestesi och ambulans, hur skulle det vara? Eller ska man enbart läsa anestesi och försöka få jobb på den "vanliga" ambulansen med den? Jag är fruktansvärt intresserad av prehospitalt omhändertagande och därför sugen på ambulansspec. också, och vem älskar inte att få träna på arbetstid. ;)

Ska tillägga att mitt kortsiktiga mål efter SSK-studierna är att få jobb på en akutmottagning eller liknande och jobba där minst ett år för att bli bekväm i rollen.

Så, en smula rörigt inlägg men hoppas någon har lite råd och tips att komma med. :)

Nurse Anesthetist
Inlägg: 17
Blev medlem: 10/8 2009 21:11

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av Nurse Anesthetist » 5/8 2010 23:14

Hej du!
Det är inte fel att ha långsiktiga mål. Spinner vidare lite på dina funderingar.

Ditt mål ligger troligtvis 10 – 15 år fram i tiden. Det är lång tid och den verksamhet du funderar på att jobba inom förändras säkert en hel del under den tiden. Men om vi utgår ifrån hur det ser ut idag så är minimikravet i regel SSK med spec utb i anestesi med minst 5 års klinisk erfarenhet inom sövande verksamhet. Meriterande är även prehospital erfarenhet, en extra spec utb IVA eller prehosp, diverse andra utbildningar. Till det kommer personliga egenskaper och att lära känna ”rätt folk”.

Exempel:
3 år SSK utb
1-2 år kliniskt arbete som SSK
1 år anestesi spec utb
5 år kliniskt arbete som spec SSK
2-5 år prehospitalt arbete och/eller en till spec utb
Alltså ca: 10-15 år

Varför är det just anestesi/IVA sjuksköterskor i helikoptrarna då? Jo, därför att en stor del av helikoptrarnas uppgift är sk sekundärtransporter dvs att transportera en patient mellan två sjukhus. Dessa är ofta intensivvårdspatienter, intuberade, sederade och i behov av diverse läkemedel och medicinsk teknik för att upprätthålla vitala funktioner. Därför behövs personal med erfarenhet av anestesi- och intensivvård. I takt med att sjukvården subspecialiseras allt mer och viss verksamhet lokaliseras till färre större sjukhus så kommer förmodligen behovet av dessa transporter att öka i framtiden.

Exempel på andra utbildningar som är meriterande, de flesta kan man få genom arbetet:
AHLR, AbarnHLR
Intrahospitala traumakurser tex ATSS eller TNCC
PHTLS (PreHospital Trauma Life Support)
AMLS (Advanced Medical Life Support)
PS (Prehospital sjukvårdsledning)
SNAM kurserna steg 1 och 2 (Swedish National Air Medevac = Svenska Nationella Ambulansflyget) ges via Socialstyrelsen

Jag är själv anestesi ssk och saknar egentligen bara SNAM kurserna och en extra spec utb men trivs för tillfället rätt bra med min nuvarande arbetssituation med rotation mellan anestesi och ambulans. Visst skulle jag kunna tänka mig att prova på flygandet någon gång i framtiden men idag träffar jag ju samma typ av patienter i mina båda jobb så egentligen är det bara flygandet som skulle bli skillnaden. Som du ser är det en lång väg och det finns många intressanta arbetsplatser man passerar på vägen. Risken/chansen är att du hittar något som du verkligen gillar och ”fastnar” där.
Nurse Anesthetist

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av cornelis » 7/8 2010 10:06

Tack för ett suveränt svar, det var precis vad jag var ute efter! Jag är mer taggad än någonsin på detta nu, när jag läste om kurserna du föreslog så såg jag att det är exakt sådant jag vill läsa! :D

Är det svårt att få jobb på ambulansen som anestesispecialist, eller det kanske skiljer sig mellan olika platser i landet? För att jobba som du gör verkar helt suveränt måste jag säga.

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av Care » 10/8 2010 3:15

Apropå ambulanshelikoptrar, tyckte detta var en intressant artikel:

http://www.anestesi.no/artikler/170-nad ... fghanistan

Nurse Anesthetist
Inlägg: 17
Blev medlem: 10/8 2009 21:11

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av Nurse Anesthetist » 10/8 2010 9:58

Hej igen!

Ämnet anestesisjuksköterska i ambulans har debatterats till leda i detta forum, använd sökfunktionen.

Krav på specialistutbildning i ambulans finns på vissa håll i landet men vad jag vet så finns det ingen styrande specifikation på vilken/vilka som skall gälla. Rätta mig om jag har fel! Förhoppningsvis kommer det inom de närmaste åren.

Min personliga åsikt är att skall man jobba som sjuksköterska i ambulans så är det lämpligt att man har en ”specialistutbildning inom akutsjukvård” dvs ambulans, IVA eller anestesi. Har man IVA eller anestesi spec utb så bör man dessutom ha jobbat några år inom sin specialitet innan man sätter sig i en ambulans. Annars är ju specialistutbildningen bortkastad i och med att man har inte någon egentlig erfarenhet från ”sin specialitet” att bidra med. Formellt så räknas även operation till specialistutbildningarna inom akutsjukvård men den är så specifik och fokus ligger mycket långt från att självständigt handlägga och behandla sjuka patienter.
Nurse Anesthetist

Rescueflow
Inlägg: 11
Blev medlem: 31/5 2008 13:24

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av Rescueflow » 24/8 2010 16:11

Givet att man har rätt bakgrund, t ex den som Nurse Anesthetist beskriver i sitt inlägg, hur lätt eller svårt är det då att få någon slags anställning på helikoptern? Vad jag förstår är det inte direkt någon personalomsättning där. Vad är det som fäller avgörandet bland alla intresserade och kompetenta, ska man redan vara anställd av den entreprenör eller det sjukhus som har hand om hkpverksamheten?

10-15 år är som sagt att bra tag, någon som vill sia om förändringar för helikopterverksamheten framöver?

Rikard
Inlägg: 18
Blev medlem: 20/12 2008 19:05

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av Rikard » 6/9 2010 22:15

Helikoptersyrra? Antingen typ 15 år (minst) och husta kontakter till leda... Eller så söker man gröna firmans (inte nödvändigtvis svenska) verksamhet. Har själv varit inne på hkp (som ALLA snubbar som nånsin läst syster) och insett att mer eller mindre att enda möjligheten till luftburen sjukvård är i krig. Har förvisso insett att jag inte kommer att kunna jobba med nåt annat efter min Afghanistanvistelse...

Så vill du göra skillnad och fixa (riktiga) trauman, så go green. Plus dubbelt betalt då. Men det var ju bara en parantes.
Rikard A.

Sjuksköterska, IVA student, före detta kämpe i vården. Numer krigare.

112paramedic
Inlägg: 39
Blev medlem: 12/7 2006 18:18

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av 112paramedic » 7/9 2010 1:08

Det är som nurse anesthetist skriver i början.....kunskap och erfarenhet är det som gäller....och med rätt inställning...vissa gångbara vubbar....man får inget gratis....och allt kan man inte läsa sig till utan arbeta på diverse arbetsplatser med så mycket patientkontakt och praktiskt akutvårds arbete....så är det bara att ge sig ut i världen och arbeta med det man vill....

Själv är jag just nu i Saudi Arabien...Riyadh....fått tjänst i 2 månader som RN Flight Paramedic....på ambulans/trauma helikopter...åker bara på trauma/trafik olyckor....översatt mina svenska utbildningar till de olika paramedic systemen....intressant då jag får göra allt och mer därtill för patienterna som jag inte får hemma....

Prata inte enbart om vubbar utan allt innehåll i din egen speciella ryggsäck som kan föra dig dit du vill....det är många utbildningar och praktiskt arbete som ligger bakom....det är upp till en själv vad man vill....i detta jante lagens Sverige....ta för er....det är ni själva som tjänar på det och framför allt patienterna.....självklart dela med sig till kolleger som är intresserade och vill....
carpe diem

Felicia90
Inlägg: 45
Blev medlem: 2/2 2010 20:41

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av Felicia90 » 8/9 2010 1:14

Ni som jobbar/jobbat i ambulans- och traumahelikopter utomlands. Behöver man vara narkossyrra, så som i Sverige inom HEMS eller kan man ta sig mot helikopterverksamheten utomlands om man exempelvis arbetat som ambulanssyrra i Sverige i en massa år? För den svenska utbildningen till ambulanssyrra går väl att översätta till paramedic på olika platser, så som exempelvis Kanada, Australien, USA etc?

hoolm
Inlägg: 17
Blev medlem: 19/5 2009 13:15
Ort: Göteborg

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av hoolm » 14/9 2010 17:22

Tja

paramedic_112. låter som ett kul jobb, har en lite fråga till dig

.........översatt mina svenska utbildningar till de olika paramedic systemen....

hur gick du till väga för att göra detta?

C

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Mål: Ambulanshelikopter, vilken väg?

Inlägg av cornelis » 18/11 2010 19:32

Hej igen!

Tack för alla svar, suveränt!
Nurse Anesthetist: Håller med dig om det du skrev senast, att man bör jobba inom sin specialitet ett tag, men en rotationstjänst som du har låter sjukt givande!

Några frågor
112paramedic: Undrar lite samma sak som holm och felicia här, hur har du gått tillväga för att komma dit? Låter riktigt spännande!

Rikard: Du fick alltså jobb som sjuksköterska i fält utan nån specialisering? Och på helikopter? Jag har små funderingar på att testa det gröna laget senare också. Sen vet man ju aldrig hur det ser ut, senast igår(?) så var väl budet att man skulle vara kvar i Afg. i två år så det blir ju tight. Men berätta gärna mer hur man smidigast går till väga,tips och så som du säkert har på lager... :)

Skriv svar