Akut- och ambulan. eller SSK först?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

nelly
Inlägg: 3
Blev medlem: 12/11 2010 10:45

Akut- och ambulan. eller SSK först?

Inlägg av nelly » 12/11 2010 11:05

Hej!
Jag går mitt sista år på teknikprogrammet, efter många funderingar har jag verkligen fastnat för akut- & ambulanssjukvård.
Eftersom jag själv inte vet vad som är det lämpligaste så är det bäst att fråga er som vet.

Jag funderar på Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet(120hp) i Örebro. Jag vill gå det programmet för att få en inblick hur det är, men jag vet att hitta jobb är tufft efter det eftersom man inte är färdigutbildad sjuksköterska och man anställer helst folk med erfarenhet.

Så jag tänkte att jag kan plugga till sjuksköterska efter Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet i Örebro, då kanske jag får det lite lättare & se på hela ''vården'' tanken på att jag har pluggat teknik i 3 år nu..
Den stora nackdelen är att jag har inte Naturkunskap B (eller biologi A som är ett alternativ för mig) så jag måste plugga det innan jag söker, och det innebär Komvux - vilket innebär att jag är i ''grupp 2'' andravalsgruppen när man söker till universitet:(

Min fråga är vad anser ni är det bästa att göra,
Att gå Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet(120hp) i Örebro först därefter plugga Biologi A + utbilda sig till sjuksköterska(180hp)?
Eller plugga Biologi A + Sjuksköterska(180hp) därefter inrikta sig mot ambulanssjukvård(60hp)?
Finns det något annat alternativ, sjuksköterska som är mindre än 180hp efter att jag pluggat Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet i Örebro?

Tack!:)

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Akut- och ambulan. eller SSK först?

Inlägg av Rookie. » 12/11 2010 16:26

Hej Nelly.

Man kan läsa amb-akut programmet i örebro och efter detta få tillgodo se sig en del av den utbildningen när du skall läsa till syster, dvs du kommer inte behöva läsa 3 år till sjuksköterska. Exakt hur mkt man får tillgodo se sig vet jag inte.

Dock är det i stort sett bara örebro`s ssk utbildning du kommer kunna tillgodo se dig dessa poäng. Du blir med andra ord låst till deras ssk utbildning. Men det finns säkert ngn här som har bättre information än mig om detta. Har själv inte läst programmet.

Om du söker i forumet så kommer du hitta ett par trådar om detta. Finns mer information där!

Här är en tråd :

viewtopic.php?f=17&t=2531&hilit=%C3%B6rebro

En annan, lite rakare väg, är ju att läsa till ssk direkt och sen vubb.

Lycka till.

nelly
Inlägg: 3
Blev medlem: 12/11 2010 10:45

Re: Akut- och ambulan. eller SSK först?

Inlägg av nelly » 13/11 2010 19:56

Jag tackar för svaret:)

Men har insett att Örebro komme strypa detta program hösten-11 & förmodligen i fortsättningen pga Socialstyrelsens beslut om att ha minst en ssk i ambulans & endast dem kan hantera vissa läkemedel.

Hade varit trevligare plugga i Örebro på akut- & ambulanssjukvård i 2 år först & därefter vidareutbilda sig till ssk i 1 år i Örebro, men men får bli den andra vägen då!:)

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Akut- och ambulan. eller SSK först?

Inlägg av race » 15/11 2010 16:58

nelly skrev:Hej!
Jag går mitt sista år på teknikprogrammet, efter många funderingar har jag verkligen fastnat för akut- & ambulanssjukvård.
Eftersom jag själv inte vet vad som är det lämpligaste så är det bäst att fråga er som vet.

Jag funderar på Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet(120hp) i Örebro. Jag vill gå det programmet för att få en inblick hur det är, men jag vet att hitta jobb är tufft efter det eftersom man inte är färdigutbildad sjuksköterska och man anställer helst folk med erfarenhet.

Så jag tänkte att jag kan plugga till sjuksköterska efter Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet i Örebro, då kanske jag får det lite lättare & se på hela ''vården'' tanken på att jag har pluggat teknik i 3 år nu..
Den stora nackdelen är att jag har inte Naturkunskap B (eller biologi A som är ett alternativ för mig) så jag måste plugga det innan jag söker, och det innebär Komvux - vilket innebär att jag är i ''grupp 2'' andravalsgruppen när man söker till universitet:(

Min fråga är vad anser ni är det bästa att göra,
Att gå Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet(120hp) i Örebro först därefter plugga Biologi A + utbilda sig till sjuksköterska(180hp)?
Eller plugga Biologi A + Sjuksköterska(180hp) därefter inrikta sig mot ambulanssjukvård(60hp)?
Finns det något annat alternativ, sjuksköterska som är mindre än 180hp efter att jag pluggat Akut- och ambulanssjukvårdsprogrammet i Örebro?

Tack!:)
Är du säker gällande biologin att du kommer in någon andra urvalsgrupp? Jag trodde bara sånt gällde om man läste upp ämnen, inte om man läste in ämnen som man aldrig tidigare läst. Men, jag har inte så bra koll.

Jag gjorde iaf en liknande grej för ungefär ett år sedan. Läste in Biologi A (som jag också efter ett natur/tekniskt program på gymnasiet saknade) på Komvux på distans (det gör du lätt med vänsterhanden!!!) Sedan sökte jag SSK-programmet och kom in direkt (om det spelar roll, vet inte hur ev. betygsgrupper funkar, har jag iofs hyfsad betygspoäng så kanske det spelade in).

Om du vill läsa mer om hur jag gjort så finns det lite info och blandat pepp/opepp från olika personer här: viewtopic.php?f=17&t=2967

Gällande din tvekan till vården kan jag bara tala för mig själv, men efter min första sjukhuspraktik och dessutom ett egenregisserat gästspel några pass i ambulans så kan jag bara säga att jag gjort helt rätt. Och vi verkar ju ha lite liknande bakgrund...

Lycka till!

nelly
Inlägg: 3
Blev medlem: 12/11 2010 10:45

Re: Akut- och ambulan. eller SSK först?

Inlägg av nelly » 22/11 2010 1:45

race skrev:
Är du säker gällande biologin att du kommer in någon andra urvalsgrupp? Jag trodde bara sånt gällde om man läste upp ämnen, inte om man läste in ämnen som man aldrig tidigare läst. Men, jag har inte så bra koll.

Jag gjorde iaf en liknande grej för ungefär ett år sedan. Läste in Biologi A (som jag också efter ett natur/tekniskt program på gymnasiet saknade) på Komvux på distans (det gör du lätt med vänsterhanden!!!) Sedan sökte jag SSK-programmet och kom in direkt (om det spelar roll, vet inte hur ev. betygsgrupper funkar, har jag iofs hyfsad betygspoäng så kanske det spelade in).

Om du vill läsa mer om hur jag gjort så finns det lite info och blandat pepp/opepp från olika personer här: viewtopic.php?f=17&t=2967

Gällande din tvekan till vården kan jag bara tala för mig själv, men efter min första sjukhuspraktik och dessutom ett egenregisserat gästspel några pass i ambulans så kan jag bara säga att jag gjort helt rätt. Och vi verkar ju ha lite liknande bakgrund...

Lycka till!
Ja tyvärr så är det så.
Man kompletterar de kurser som saknas genom Komvux, dessa kurser och betyget i dem får man på ett särskilt dokument, samlat betygsdokument. När man söker utbildningen skickar man alltså in både slutbetyg och samlat betygsdokument och hamnar då i kompletteringsgruppen. Om man nu har kompletterat ett ämne för en viss utbildning, annars gäller slutbetygen från gymnasiet för de andra utbildningar som man har behörighet till.
Det är väldigt många som söker vilket gör att det blir svårare att komma in och jag har inte så jättehöga betyg.

Jag har insett efter 3 år på teknikprogrammet att teknik inte är min grej & att jag vill jobba med människor. Jag vill känna att jag gör nytta & att jag påverkar. Mitt intresse för ambulans- & akutvård fick jag efter att jag några gånger varit på plats vid olyckstillfällen, larmat & hjälp de skadade. Jag får en kick & en god känsla av att att jag faktiskt har gjort något bra för någon annan.
Därför tänker jag att detta bör vara något som jag jobbar med. SSK är bred, om jag tröttnar på ambulans- & akutvården kan man alltid hitta något annat.

Men det finns så mycket där ute, många utbildningar & det är väldigt svårt att veta nu. Jag är bara rädd att SSK utbildningen kommer ta död på mig, dvs allt för svårt & för tråkigt? Men det är ju svårt & veta nu. Jag kommer slippa ta lån, bo hemma & ha utbildningen i samma stad vilket är väldigt bra för jag har ingen stor längtan till att flytta hemifrån.

Jag tackar för svaret iaf !
Får kolla läsa runt, prata med någon duktig SYV & se till att jag håller koll på allt & gör rätt beslut. Man blir så lätt förvirrad & lost när det handlar om beslut :twisted:

Skriv svar