Amulansjuksköterska VUB

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Kr1garen
Inlägg: 3
Blev medlem: 13/6 2011 0:16

Amulansjuksköterska VUB

Inlägg av Kr1garen » 29/6 2011 19:39

Jag ska till hösten förhoppningsvis(Får svar 14-15 jul) börja plugga till sjuksköterska.
Min plan är att under min studietid snappa upp så mycket som möjligt om akutvård söka praktikplatser på ambulansen och akuten, för att efter utbildningen jobba minst ett år på akuten och sedan söka in på ambulans VUB:en.

Jag har läst en del trådar hör och uppfattar att många tycker att VUB:en är onödig och att man lär sig mer av arbetsplatsen egna utbildningar(?).
Vad är isåfall syftet med VUB:en? En sjuksköterska med ambulans VUB:en måste väl vara mer attraktiv på arbetsmarknaden i ambulansområdet än en vanlig sjuksköterska? Vad är annars bästa vägen att gå?

Av en del svar jag sett här verkar det som att ni inte vill ha någon ny ung personal inom yrket, ni vill helst ha folk som redan har arbetat inom yrket med årsvis av erfarenhet. Tycker det är lite tråkigt, alla har ju varit nya någon gång och om man inte får chansen som ny kommer man ju aldrig att få den erfarenheten ni verkar kräva. Visste jag har förståelse om att det är ett yrke som kräver mycket kunskap och rutin men ändå.

Hoppas jag inte tog i allt för mycket här på slutet. Ha de bra. ;)

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Re: Amulansjuksköterska VUB

Inlägg av peder » 30/6 2011 2:20

De som säger att vubben är onödig menar att den inte ger särskilt mycket om man redan har arbetat 10-20 år som ambulanssjukvårdare och sjuksköterska.

Det finns nog ingen som tycker att vubben är onödig när man kommer som helt nyfärdig och aldrig tidigare har jobbat på ambulansen.

När du har har läst till sjuksköterska, jobbat ett år och sedan läst vubben, så är du lagom ung/gammal att börja på ambulansen. Så har många andra gjort och så kan även du göra.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Amulansjuksköterska VUB

Inlägg av Rookie. » 30/6 2011 8:41

Hej Kr1garen.

Låter som du har en bra plan. Självklart skall du läsa en ambulansvubb! Tyckte själv den var bra. Syrra utbildningen är en grundutbildning och är inte passande för ambulansyrket, tyvärr. Men den ger en skaplig grund att stå på. Att folk tycker amb-vubben är onödig är bara skitsnack och kommer oftast ifrån personer som själva inte läst utbildningen...

Kör på!

8)

Kr1garen
Inlägg: 3
Blev medlem: 13/6 2011 0:16

Re: Amulansjuksköterska VUB

Inlägg av Kr1garen » 30/6 2011 17:31

Så bra så bra :) Ja det verkar som den mest rimliga vägen ser faktiskt ingen annan, annars får ni upplysa mig om de :)

En annan fråga är ifall det finns olika grader av behörighet i ambulansen tex en kör och en annan tar medicinska beslut på en olycksplats? Isåfall går det på utbildning eller erfarenhet eller kanske både och?

Har även tänkt försöka boka ett studiebesök nästa vecka på ambulansen i min stad för att se lite hur dom jobbar. :D

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Amulansjuksköterska VUB

Inlägg av Rookie. » 30/6 2011 17:56

Den som är högst medicinskt ansvarig tar beslut. Dvs oftast en sjuksköterska. Inbördes rangordning av allmänsyrror/narkos/ambulans etc finns inte i vårt län. Inte heller blandar man in antal år i yrket. Sjuksköterska i första ambulansen blir oftast medicinskt ansvarig. Sen får sunt förnuft råda. Det brukar lösa sig fint. 8)

Skriv svar