Ambulanshelikopter!

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

auroralexx
Inlägg: 1
Blev medlem: 22/11 2011 13:21

Ambulanshelikopter!

Inlägg av auroralexx » 22/11 2011 20:08

Hejhej, jag ska gå ut gymnaiset vt2012 och funderar på att utbilda mig vidare DIREKT.

Det jag vill bli är antingen helikopterpilot inom ambulans eller polis. Först var tanke försvarsmakten då jag är aktiv inom frivilliga ungdomar men nu lutar det åt det här hållet!

Jag har sökt på MSB (bl.a.) efter hur jag ska kunna uppnå detta. Jag har sökt på google efter utbildningar men hittar inga. Därför är min fråga: Hur ska jag gå till väga för att bli helikopterpilot inom ambulansen?

Tack på förhand!
Alexx Drugge

Användarvisningsbild
Speed
Inlägg: 6
Blev medlem: 23/6 2005 3:23

Re: Ambulanshelikopter!

Inlägg av Speed » 28/11 2011 9:24

Hej!
Utbildningen som behövs för att få flyga kommersiellt är CPL(H) om jag inte minns fel (vilket jag gör ganska ofta, så lita inte på mig). Förutom det måste du givetvis även ha de grundläggande utbildningarna. Utbildningarna kan du söka och köpa själv om du vill. Problemet är tyvärr inte utbildningen utan att skaffa tillräckligt med flygtimmar. Konkurrensen är hög och det är inte helt lätt att slå sig in i branschen. Sannolikt får man nöja sig med timanställning, om man ens lyckas hitta ett jobb. Vi har tyvärr inte särskilt många helikoptrar i "kommersiellt" bruk här i Sverige, så det är kanske bäst att dra sig utomlands för att få ihop timmarna. Ett annat alternativ är att utbilda sig till helikopterinstruktör och få timmarna på det sättet, men smakar det så kostar det...

Det andra alternativet är att gå genom Försvarsmakten. Då får du utbildning och flygtimmar, men sen är det en annan femma att få FM att förstå hur fantastisk bra du är och att de vinner på att anställa dig :wink:

Där har du det, kortfattat. Lycka till, må du bli en bra pilot och kollega i framtiden!

Edit: Jag vet inte riktigt hur många flygtimmar som krävs för att flyga ambulanshelikopter, men eftersom konkurrensen är hög så handlar det säkert om några tusen timmar.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: Ambulanshelikopter!

Inlägg av Wernvik » 28/1 2012 18:27

Hej

Du behöver antingen ATPL (H) eller CPL (H) med IFR som certifikat. Det tar man antingen i Sverige eller utomlands. Vet att många av de som utbildas idag gör det i USA. Sedan är det meriterande att ha flugit turbin. Du behöver minst 500 timmar flygtid för att få börja flyga HEMS (Helicopter Emergency Medical Service/Ambulanshelikoper) För att bli befälhavare krävs i regel mellan 1500 och 2000 timmar.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar