Narkossköterska?...

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Ambulansbrandman
Inlägg: 4
Blev medlem: 26/2 2012 0:41

Narkossköterska?...

Inlägg av Ambulansbrandman » 26/2 2012 1:09

Hejsan!

Jag är 17 år och går i gymnasiet med inriktning ambulanssjukvård och är väldigt intresserad om det prehospitala. Jag har under en längre tid nu velat jobba i en ambulans och är mycket intresserad av det, men har även på sistone blivit intresserad av att jobba i en ambulanshelikopter. Som jag har förstått det måste man vara narkossjuksköterska för att få jobba i en helikopter och att man ska ha jobbat i minst 5 år med det.

Min fråga nu då är kan man jobba i en vanlig ambulans också om man valt spec. utbildning i anestesi istället för ambulans? För jag vet att jag skulle vilja jobba i en ambulans men skulle nog även vilja testa att jobba i en helikopter. Annars undrar jag också vad är skillnaden mellan någon med spec. utbildning i ambulans/akutsjukvård och någon med anestesi utbildning i en vanlig ambulans? Skiljer de sig åt någonting(alltså vad de får göra i en ambulans)? Jag har för mig att jag hört att de med ambulansutbildningen inte får intubera, eller har jag fel?

Mycket, mycket tacksam för svar.
Mvh Les

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Narkossköterska?...

Inlägg av cornelis » 26/2 2012 10:15

Misstänker att du har sett min förra tråd där det kan finnas lite av intresse, men för säkerhetsskull så länkar jag till den. :) viewtopic.php?f=17&t=3192
Min fråga nu då är kan man jobba i en vanlig ambulans också om man valt spec. utbildning i anestesi istället för ambulans?
Japp, det går.

Resten av frågorna får de som har bättre koll på branschen svara på för säkerhets skull. :)

Ambulansbrandman
Inlägg: 4
Blev medlem: 26/2 2012 0:41

Re: Narkossköterska?...

Inlägg av Ambulansbrandman » 26/2 2012 11:02

Jo precis! Jag har sett litegrand på den. Iof har jag ett par år kvar innan jag ens gått ut SSK utbildning men vill ändå veta vad jag ska göra efteråt redan nu. Väldigt svårt att bestämma sig! Antingen ambulans spec. utbildningen och man kan jobba i en ambulans troligen om inte en sådan lång framtid eller ta anestesi och jobba lite längre med det för att kunna sin specialitet...

Men du håller på att utbilda dig till SSK just nu eller?

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Narkossköterska?...

Inlägg av Rookie. » 26/2 2012 14:47

En väl diskuterad fråga här på forumet.

Kortfattat kan man säga så här; Vill du jobba på ambulansen - läs ambulansvubben, den är betydligt bättre anpassas för ändamålet än narkosvubben. Vill du jobba på narkosen - läs narkosen. Vill du jobba på båda - läs båda.

Ambulansbrandman
Inlägg: 4
Blev medlem: 26/2 2012 0:41

Re: Narkossköterska?...

Inlägg av Ambulansbrandman » 26/2 2012 16:45

Okej, jag förstår. Så det är lite svårt att säga och finns inget riktigt svar på om man skulle få anställning på en ambulans om man valt anestesi istället? Kanske mest beror på vad för erfarenheter man har? Tror jag kommer grubbla över vad jag ska plugga vidare ända tills jag har gjort klart SSK utbildningen... Tycker båda vidareutbildningarna är enormt intressanta, men vill ju ändå jobba så fort som möjligt :cry:

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Narkossköterska?...

Inlägg av Rookie. » 26/2 2012 17:06

Det kommer inte vara några problem för dig att få jobb som narkossköterska på ambulansen. I många landsting räcker det fortfarande med att vara sjuksköterska utan vidareutbildning. Men att läsa en narkosutbildning för att sedan börja jobba i ambulansen blir lite fel. Finns för många narkossköterskor på ambulansen som saknar tillräcklig erfarenhet av sitt "egentliga" yrke dvs söva på sal.

Lycka till.

8)

Ambulansbrandman
Inlägg: 4
Blev medlem: 26/2 2012 0:41

Re: Narkossköterska?...

Inlägg av Ambulansbrandman » 26/2 2012 17:24

Tack så mycket för svaret! Självklart så kommer jag jobba ett par år på ett sjukhus som narkossköterska om jag väljer att utbilda mig till det för att ha erfarenhet inom den specialiteten, håller med dig att annars känns det väldigt bortkastat om man utbildar sig till narkos men inte har erfarenhet inom det och bara arbetar i en ambulans direkt.

Skriv svar