Ambulansdrömmar & blodrädsla, går det?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

cavok
Inlägg: 4
Blev medlem: 15/5 2013 22:51

Ambulansdrömmar & blodrädsla, går det?

Inlägg av cavok » 15/5 2013 23:15

Hej på er!

Tur att det finns ett sånt här forum :)
Ambulansssk är verkligen mitt drömyrke! Jag har tänkt länge på det och verkligen inget jag bara hoppar på..
Jag brinner för att hjälpa folk och hade älskat att vara först ut på plats och hjälpt till, räddat liv men också allt det där andra som jag förstått att man gör, transport, trösta och hålla handen.. med mera, med mera.. förstår att allt inte är akut och så..
Vad jag hade velat är att jobba på ambulansen till ryggen inte håller mer ;) jag tänker mig 45-50 års åldern kanske? Eller tidigare?
Oh well, till saken, jag är lite blodrädd. Eller ovan kanske.. jag kommer ihåg så väl när jag jobbade i fjällen och en kvinna som hade ramlat och slagit pannan/ögonbryns höjd i en sten och det var djupt, så djupt som det går iallafall.. och vi rusade fram men sen backade alla.. och där stod jag, hon var livrädd och hennes man med, men jag tog fram alla sjukvårdslådor vi hade och började fixa & dona..så gott jag kunde, torkade och tejpade.. ovan är nog rätt ord, men efter några minuter känner jag mig helt skakis, blek säkert och det nästan svartnade lite för ögonen.. är det här något man kan jobba bort? för i efterhand var det här ändå bara ett "litet" sår, 5-7 cm långt.. jag ser framför mig, benpipor åt höger och vänster och någon som fått ett cykelstyre genom magen..
Snälla säg att många är lite blodrädda i början men att det försvinner? vill så gärna, men kan ju inte komma ut på plats och svimma!

tips & råd, erfarenehter.. vad tror ni?

Mvh, S

cavok
Inlägg: 4
Blev medlem: 15/5 2013 22:51

Re: Ambulansdrömmar & blodrädsla, går det?

Inlägg av cavok » 18/5 2013 12:49

Ingen?

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Ambulansdrömmar & blodrädsla, går det?

Inlägg av DirtyNurse » 21/5 2013 19:02

Hej!

Huruvida rädlsa för blod går att vänja sig vid är nog individuellt. Det är ju dock en klar fördel om man har en stresstålig läggning och inte påverkas starkt av synintryck som är oangenäma.

Mitt råd är att du går en förstahjälpenkurs för rödakorset och provar att jobba ideelt som förstahjälpare. Ber att få hospitera på ett sjukhus eller dylikt där du kan utforska/prova på din förmåga att möta patienten både kroppsligt och själsligt.

Vi är alla olika och vi tål alla olika. Även om du inte skulle klara av ambulansjobbet så finns det många fantastiska yrken att välja mellan där man kan hjälpa både kroppsligt och själsligt. Lycka till!

/SSK-AMB
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

cavok
Inlägg: 4
Blev medlem: 15/5 2013 22:51

Re: Ambulansdrömmar & blodrädsla, går det?

Inlägg av cavok » 10/6 2013 11:37

Tack för svaret. Jag har varit inne på röda korsets utbildning X antal gånger men jag bor aldrig tillräckligt länge på ett och samma ställe. Men du har rätt, klarar jag inte ambulansen så finns det många bra alternativ :)
Ska prova söka in till våren :)

Skriv svar