Bra "prehospital-bibel"?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Virschen
Inlägg: 5
Blev medlem: 3/8 2013 21:30

Bra "prehospital-bibel"?

Inlägg av Virschen » 7/8 2013 18:25

Hej!

Är på jakt efter ett bra och heltäckande verk som täcker så mycket som möjligt av den kunskap man behöver som ambulansare. Frågan är vilket? Vilket verk är mest heltäckande? Vilket stämmer bäst överens med svenska förhållanden? Vilket är mest pedagogiskt/lätt att lära av? Vilket är det motsatta, alltså bara förvirrande och svårt att förstå? Övriga erfarenheter?
Har fått intrycket att Nancy Caroline's Emergency Care In The Streets är en bra och heltäckande bok, men aldrig hört att den används på någon prehosp-utbildning i Sverige? Är också väl medveten om att det kan vara en fördel att INTE bara stirra sig blind på ETT verk utan läsa olika för att få en djupare förståelse för teorin, men då dessa böcker inte är billiga för en student vill jag börja med bara en.. :)

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Re: Bra "prehospital-bibel"?

Inlägg av Rookie. » 10/8 2013 18:37

Hejsan.

Antar att du ska läsa amb-vubben? Då tyckte jag de funkade rätt bra med PHTLS och AMLS boken. Du har väl säkert ngn anatomi/fysiologi bok kvar sedan ssk programmet. I övrigt lånade jag sedan böcker under tiden som tex EKG-diagonsik, Akut pediatric, Akut medicin, svikt av vitala funktioner, den röda intensivårdsboken, vätsketerapi (2006) etc.

Sedan så finns det mkt bra på nätet som är gratis - ex http://www.janusinfo.se/akutinternmedicin. Tycker som sagt inte man behöver köpa på sig mängder med böcker utan det funkar oftast bra att låna/kopiera eller sök upp PM på nätet.

Lycka till.

Skriv svar