Hur kommer man in på Ambulans-vubben?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

cavok
Inlägg: 4
Blev medlem: 15/5 2013 22:51

Hur kommer man in på Ambulans-vubben?

Inlägg av cavok » 10/9 2014 16:46

Hej!

Jag har precis påbörjat ssk-utbildningen och vill sen jobba ett eller två år på akuten och samla erfarenhet innan jag söker vidareutbildningen ambulanssjukvård. Nu har det börjat stressas runt i klassen med betyg. Jag trodde man fick U/G men tydligen finns A-F nu. Är det dessa betyg man sedan söker sig vidare på eller kan jag börja göra högskoleprovet och kanske komma in den vägen? Om jag nu låt oss säga skulle få average betyg på utbildningen :P

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
xenon
Inlägg: 14
Blev medlem: 16/8 2013 16:49

Re: Hur kommer man in på Ambulans-vubben?

Inlägg av xenon » 10/9 2014 18:47

Hej.

Visste inte att man infört betyg på ssk-programmet. Är det så överallt? Hur som, antagning vid vidareutbildning bygger inte på några betyg, utan det brukar vara olika urvalsgrupper. De kan tex se ut så här:

Urvalsgrupp 1 består av akademiska poäng och yrkeslivserfarenhet som legitimerad sjuksköterska med en schablon där 2-4 år ger 20 hp, 5-7 ger 40 hp och 8 år eller mer ger 60 hp. Urvalsgrupp 2 är akademiska poäng där det maximala antalet poäng som får användas är 285 hp.

Huruvida det kommer fortsätta att vara så här kan jag däremot inte svara på. Antar att det finns en anledning till att man infört betyg?

Skriv svar