Defibrillatorer på allmäna platser

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Defibrillatorer på allmäna platser

Inlägg av AMBASS » 23/3 2004 20:55

Ett tips!

Det är inte omöjligt att vi i närtid kan komma att se helatomatiska defibrillatorer på landets flygplatser, järnvägsstationer och andra publika arenor. I England ser man Deffar lite varstans. Om jag inte hörde helt fel så skall det finnas över 200 allmänna deffar utplacerade på Hethrow flygplats.

Detta bäddar för utbildningsbehov så passa på att bli instruktör om du inte redan är det. Underhåll av deffarna skall också ske och jag har hört att leverantörerna planerar storförsäljning på den Svenska marknaden. Jag såg att SLS har börjat med deffar vid sina livräddningsstationer och jag tror att vi kommer se en deff på varje landsortsbuss också.

Jag läste en studie om fördelarna med tidig deffinsats. Den var intressant men i flera avseenden. När det gällde resultat av deff var den enastående. Det skall väl sägas att det var en leverantör som visade mig denna amerikanska undersökning.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Deffar

Inlägg av Wernvik » 23/3 2004 20:58

Det kan nog bli bra med helautomatiska deffar på offentliga platser.

Har sett en del olika som alla verkar otroligt lättskötta och smidiga. Vitsen är väl att alla, även utan förkunskaper ska kunna klara av dom. Det kan säkert rädda liv i framtiden.

Hur funkar det på flygplan? Läste någon stans att det fanns på flygplan men det stör inte all flygplanets elektronik när man använder den? Det är ju så himla petigt med allt sådant normalt.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Defibrillatorer allmän plats

Inlägg av lukas1 » 3/5 2004 12:13

Viktigt att få ut defibrillatorer på så många publika platser som möjligt för att kunna göra snabba insatser. Men inte helautomatiska, utan det som skall ut är de halvautomatiska. Funktionen är ju lika fram till du ska "skjuta". En helatomatisk skjuter då maskinen anser det vara rätt tillfälle. Om du, eller någon annan då rör patienten kan det gå illa. En halvautomatisk säger när DU ska skjuta, och då trycker du bara på knappen och har först säkrat klienten. Kunskap i B-HLR krävs givetvis, men i framtiden kommer sannolikt delegationskravet att försvinna. Utbildning i D-HLR kvarstår naturligtvis och är allas vårt ansvar att föra ut!

De som finns halvautomatiska, t ex Deftronics, kostar runt 18000 kr och är självinstruerande och lättanvända. Fördel om de kopplas till larm över 112 och kompletteras med GPS-signal för positionering. Schipol-flygplatsen vid Amsterdam har idag ca 70 st i transithallarna. Om någon tas ur sin hållare, går sjukvårdlarm med automatik varför sjukvårdsteam snabbt kan komplettera den första lekmannainsatsen.

Man diskuterar där även att komplettera handbrandsläckarn på samma sätt för minska konsekvenserna av incidenter.

[/b]

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Defibrillator flygplats

Inlägg av lukas1 » 3/5 2004 12:19

Arlanda, Sveriges flygcentrum, har idag FYRA defibrillatorer placerade bakom disk. Får bara användas av ett fåtal särskilt delegaerade tjänstemän. Dessa har naturligtvis andra huvuduppgifter. Vi ligger efter i vårt säkerhetstänkande

Skriv svar