Välja kandidatexamen eller ej?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Välja kandidatexamen eller ej?

Inlägg av Anonymous » 15/5 2005 0:18

Hej alla!

Läser till SSK i jönköping och har som målsättning att hamna inom ambulanssjukvård så småningom efter utbildningstiden och nåt års erfarenhet.

Min fråga nu är om jag ska välja att ta kandidatexamen (skriva c-uppsats), eller om jag istället ska läsa några andra kurser istället med inriktning mot akutsjukvård/katastrofhantering (10 poäng).

Har hört att vissa vidareutbildningar kräver att man har en kandidatexamen, hur är det med vidareutbildningen mot ambulanssjukvård?

Ser idag ingen som helst anledning till varför jag skulle behöva en kandidatexamen när jag ska läsa vidare till ambulans då jag inte är intresserad av att göra några större forskningar, utan vill inrikta mig mer mot själva "markarbetet".

Tacksam för svar och funderingar!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/5 2005 12:18

Jag vet inte av några platser i Sverige som ännu kräver C-nivå för att få gå vubben. C-nivå kommer att krävas för vub i framtiden men jag tror att det är ganska långt fram i tiden. Jag anser också att om du ska gå en akutvub så ska du fundera om det inte är lika bra att läsa 2 st på en gång. Det tar 2 år men då hinner du jobba ett halvår + att du kanske inte behöver ta lån under hela utbildningstiden. Du har då bredare utbildning att stå på, du kan bli aktuell för rotationstjänstgöring och du har en annan utbildning än ambulansvubben att falla tillbaka på den dagen du får diskbråck..... Om du läser 2 vubbar måste man skriva C-uppsats om du inte redan har gjort det. Därför kan det vara smart att göra bort C-uppsatsen om du ser den som ett onödigt ont. Vissa arbetsgivare betalar också extra om man har kandidatexamen.

manne

Inlägg av manne » 15/5 2005 16:42

Trodde skoluppsatserna var på väg att utrotas.?
Ställer bara till en * massa obehag för den studerande.
Ett tips: Skriv den inte.

Nilla

c-uppsatsen!

Inlägg av Nilla » 15/5 2005 22:03

Har precis skrivit klart c-uppatsen. Det var inte så farligt som alla säger. Välj ett ämne som intresserar dig och fördjupa dig. Du har det tillgodo i framtiden. Jag skev c-uppatsen med en kompis och då kan man stötta varandra.

Kom ifrån ämnet, men ville göra ett inlägg....

Nilla

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 15/5 2005 22:30

Väljer du att skriva C-uppsatsen då du läser ambulansvubben så får du göra en litteraturstudie som rör omvårdnadsforskning inom ambulansämnet. Mer inriktat än så är det svårt att få det.

Lycka till med valet//Novisen

AuF

Inlägg av AuF » 15/5 2005 22:51

Hmm, trodde de var ett krav att skriva C. . Iaf vi i Linköping har det "momentet" som obligatoriskt. Hade gärna haft det som valbart =). Har det någon med universitet kontra högskola som ligger bakom ? Någon som är mer insatt här kanske ?

Undrande 8)

interflora

Hejsan

Inlägg av interflora » 16/5 2005 8:42

Det jag fått reda på av någon vid högskoleverket tror jag att det var, var att skolorna själva bestämmer mycket av sin kursplan, men att vissa huvuddrag skall finnas...
så sjuksköterskeutbildningarna skiljer sig ju på den punkten, i Kalmar tror jag det var kan man välja mellan 120, 130 och 180 poäng tror jag det var, då 120 var sjuksköterskeexamen, 130 kandidatexamen och 180 magisterexamen...
Dock tycker jag det är lustigt att det är inget krav från staten eller liknande, men att många skolor KRÄVER det, för att i sina skrifter "verka" finare, att dem "är" ett universitet o.sv.... (Observera att jag däremot inte ser det som en nackdel med kandidatexamen som sådan, utan att skolan lägger huvudpunkten i sina skrifter om att studenten får en kandidatexamen, att personen sedan blir sjuksköterska verkar komma i andra hand...)

Skriv svar