Ambulansförar utb i Norrland, finns det ?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Anonymous

Ambulansförar utb i Norrland, finns det ?

Inlägg av Anonymous » 21/9 2005 22:42

Är usk å har B körkort, letar utbildningar till ambulanspersonal.
Nån som vet vart i närheten av Piteå där det finns utbildningar. Vi norrbottningar är vana med långa avstånd.
Vet nån något om utb i Norrbotten alt Västerbotten så svara gärna.
//Remapz :shock:

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Bättre att läsa till Syrra för det kan vara svårt att få jo

Inlägg av 1005 » 21/9 2005 22:46

Doctus genomför en 40 veckors påbyggnadsutbildning i ambulanssjukvård
2 gånger per år vid vår anläggning i Torpshammar (6 mil väster om Sundsvall).
En utbildning i samarbete med Ånge Kommun. Nästa kursstart planeras starta VT 2006 (under förutsättning att erforderliga myndighetsbeslut erhållits).


Svårt att få jobb som oerfaren då man sparkar erfana nu pga syrra ska in

Anonymous

Alltid svårt att ta sig in

Inlägg av Anonymous » 21/9 2005 22:56

Hehe, jo det är ju så att det alltid ska in överkvallat folk i alla jobb. Har en massa utbildningar som de kastat på mig under åren, allt från pc-tekniker till säljare men det är bara genom min utb till usk man får jobb. Funderar på taxi eller ambulansutbildning. Bårförare eller ambulansförare det kvittar. Skulle kolla hur långt bort utbildningarna finns, nu lutar det dock åt taxi. Färdtjänst eller sjuktransporter blir nästan samma lön som ambulans.
//Remapz
:twisted:

Lipton

Re: Alltid svårt att ta sig in

Inlägg av Lipton » 21/9 2005 23:09

Mora Komvux genomför utbildningen på distans. Med regelbundna träffar ungefär varannan månad. Det är ju ett alternativ.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 21/9 2005 23:14

Men får man verkligen jobb på ambulansen som undersköterska med påbyggd ambulansutbildning.? Är det itne så att man bara plockar in sjuksköterskor "nu för tiden"? (Från och med Oktober?)

:\ Jag pluggar till undersköterska, och jag vill verkligen börja jobba så snabbt som möjligt. Självklart så kommer jag plugga till ssk i vilket fall som helst. Men är det möjligt att börja jobba i nått eller några år i förväg på ambulansen med bara en påbyggnadsutbildning inom ambulans, och inte plugga till ssk först?

:?:

Anonymous

Vi är ju utrotningshotade i Norrland

Inlägg av Anonymous » 21/9 2005 23:22

Antalet syrror som tar sig till Piteå växer ju inte på träd. Tror att man kan få jobb som ambulansförare efter usk påbyggnadskursen. Vet inte om jag har rätt men jag tror det tills att jag blir överbevisad. Vi har ju inte lika mycket inflyttning hit som sörlänningarna har. Vi brukar ju skeppa iväg efter vi blivit utbildade, visst finns undantagen. Ska iallafall kolla upp mina utbildningsalternativ, antingen taxi eller ambulans. AF säger bestämt nej till att finansiera taxiförarlegitimation men jag vet inte om man kan få utb-bidrag till ambulans, kanske tom att man ligger på trakt om man ligger utanför kommun. Ska kolla å meddela forumet efter att jag talar med AF imorron. Det är skillnad på jobb å jobb.
//Remapz :D

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/9 2005 23:30

Men Lipton då! :wink: Mora är ju inte ens i Norrland. Men du har rätt. Mora är närmaste stället för Remapz om han/hon vill läsa till ambulanssjukvårdare. Tidigare har utbildningen funnits i Vilhelmina men är nedlagd nu i år. Piteå uppfyller kravet på en sjuksköterska i varje bil. Dessutom är det bestämt att samtliga sjuksköterskor ska rotera mot IVA och får därför betalt för att läsa IVA-vubben. När detta mål är/blir uppfyllt är dock inte klart.

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 21/9 2005 23:53

kan säga att chanserna att få jobb i piteå just för tillfället inte alls är goda. Spelar ingen större roll om du är sjukvårdare eller ssk. I nuläget finns folk av båda kategorierna, och tre alt fyra av sjukvårdarna är uppsägningshotade och två av vikarierna kommer inte att få ihop full tid. så illa är det, är själv en av vikarierna.

Hörde igår att personal som jobbar åt landstinget och har mindre tid än 14 år riskerar att bli uppsagda pga. nedskärningar.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 22/9 2005 15:17

Det låter fullt troligt, och detär precis vad jag hade förväntat mig också.
Det ända som får mig att tappa sugen är tanken på att det kommer dröjja så länge innan jag väl får börja jobba. Detblirmånga års pluggande. Men detärdet nog värt. Och den tanken är min låga! :wink:

//JimpA

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/9 2005 19:45

Novisen: Sverige har väl två delar. Det delas på mitten och det söderut är där folk bor och det norrut är Norrland. Sedan finns danmark, norra tyskland eller vad man nu föredrar att kalla det om man åker över "Rocca Gil-åsen". Så mina geografikunskaper är det inge fel på. :lol:
Min tanke var mest att eftersom utbildningen bedriv på distans så kanske Mora passar bättre än en på-plats-utbildning i exempelvis Ume, Övik, Vilhelmina eller Björkliden eftersom det är några mil till dessa ställen också från Piteå.

Skriv svar