Vad kallar ni er?

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Yrkestitel

Sjuksköterska
17
89%
Sjukskötare
2
11%
 
Antal röster: 19

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Vad kallar ni er?

Inlägg av ssk-ane-skåne » 28/12 2005 12:40

Kallar ni er för Sjuksköterska eller Sjukskötare för manlig... Förklara ert val !!!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/12 2005 12:43

sjuksköterska givetvis. Det är den korrekta yrkestiteln?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Vad kallar ni er ?

Inlägg av AMBASS » 28/12 2005 13:12

ssk-ane-skåne skrev:Kallar ni er för Sjuksköterska eller Sjukskötare för manlig... Förklara ert val !!!
Cheers!

Detta är en mycket bra fråga då jag vet att det finns flera åsikter i frågan. Själv tycker jag att följande är bäst (vet inte om herr Lindström skulle hålla med mig)

-Sjukskötare för män
-Sjuksköterska för kvinnor

Jag anser att detta passar bättre. Innebörden av orden skötare/sköterska är densamma. När det gäller ambulanssjukvårdare och läkare är det enklare då dessa benämningar är könsneutrala. Jag skulle gärna se att vi kanske döpte om vissa delar, vad tror ni om:

Underskötare/sköterska = Omvårdnadsassistent
Sjukskötare/sköterska = Omvårdnadssköterska/skötare
I ambulans = EMT och PARAMEDIC

//BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/12 2005 13:16

Sjuksköterska så klart! Sjukskötare låter som brandkvinna, poliskvinna, snickerska, murerska, prästinna, bonska, direktörska, läkerska, paramedicinska osv. :wink:

Nä. det är upp till var och en vad man ska kalla sig men för mig är valet enkelt.

manne

Inlägg av manne » 28/12 2005 13:41

Niklas Karlsson skrev:sjuksköterska givetvis. Det är den korrekta yrkestiteln?
Ja om man är kvinna.....

Annars sjukskötare.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/12 2005 13:59

Vad bygger du det på manne?

Vår skyddade yrkestitel är legitimerad sjuksköterska oavsett vad man har för kön. Titta på SoS sida där man söker sin legitimation.

Vad heter utbildningen? Sjuksköterskeprogrammet 120 poäng.


Sedan om man kallar sig något annat så är det upp till en själv..

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/12 2005 14:10

Har hört förslag på att undersköterskor ska börja kallas omvårdnadssköterskor. Kan bara inte komma ihåg vart jag läst det. Sjukskötare/sköterska är väl inarbetat precis som läkare/doktor. Jag finner ingen anledning att byta ut en benämningen som är etablerad idag.

ssk-ane-skåne
Inlägg: 53
Blev medlem: 3/12 2005 15:06

Cad kallar ni er ?

Inlägg av ssk-ane-skåne » 28/12 2005 14:45

Är ju klart vad man ska kalla sig... man har ju utbildat sig till sjuksköterska... Skötare är en undersköterska inom psykvården. Nä, sjuksköterska och inget annat... Sjukskötare är en "titel" som inte finns... kalla er för det ni är och var stolta över det...

SJUKSKÖTERSKA

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/12 2005 14:54

Jag kallar mig för undersköterska och kommer kalla mig för sjuksköterska. Motivering: Tradition! Har ju alltid hetat så och jag ser inget skäl att ändra på det. Patienterna vet att det finns manliga sjuksköterskor och undersköterskor men skötare vet de inte alltid vad det är och då blir de förvirrade.

AMBASS: För mig är sjuksköterska lika könsneutralt som ambulanssjukvårdare eller lärare. Och ändå finns det folk som kallar sig för lärarinnor! :lol:

Är viktigare att bita sig tungan varje gång man av någon outgrundlig anledning är på väg att säga ordet "bara" framför sin yrkestitel. :twisted:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 28/12 2005 15:22

Cheers Lipton!

Skönt att ha dig med i debatten! Har du fått julfrid? Jag tycker att detta kan vara öppet för alla och envar. Jag kommer inte strida för att införa förändringar. Jag skulle dock tycka att leg. omvårdnadssköterska bättre beskriver sjuksköterskans nuvarande funktion. Sedan kan man spinna vidare i fråga om de komp. utbildningar som finns; Narsossköterska/skötare mm.

Jag träffade en trevlig figur på ett sjukhus (många år sedan) som presenterade sig som "hjälpare". På hennes namnskylt stod det "Vårdvärd". I fikapausen fick jag reda på att hon i grunden var sjuksyrra och sedan också psykolog och diakon! Hennes jobba på avdelningen var sjuksköterska! En annan rolig händelse var den gången jag träffade en f.d. vaktmästare på KS (det hade gått 10 år sedan vi råkats) nu iförd en kirurgs kläder i full fart till operation. Han hade forfarande kvar sin slitna namnskylt med bara namnet. Sedan har jag träffat personer med så många titlar att man skulle kunna pryda en julgran med dem! Inom psykiatrin finns det vissa som kan vara både psykiatriker, psykoterapeut, psykoanalytiker på samma gång! Det blir snygga visitkort, för att inte tala om STORA namnskyltar.

//BE SAFE, I LOOK FORWARD TO HEARING FROM YOU WERY SOON!!!!
Blood Will Tell

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 28/12 2005 16:05

Visserligen finns det inte så många män som är barnmorskor, men vad skulle de kalla sig om inte barnmorskor? :roll:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/12 2005 16:07

AMBASS! Så då måste den gamla titeln sjuksköterska varit fel då man var mer assistent åt läkaren och chef över undersköterskorna? Du har dock inte fel i din analys om omvårdnadssjuksköterskor.

Vad är omvårdnad? I mina ögon ett otroligt brett område. En omvårdnads handling är inte enbart (som en del verkar tro) att hålla hand och fluffa kudden åt patienten. Inte på mitt sätt att se. Patientens behov styr vår omvårdnad som till stor del blir att tillfredsställa de fysiska behoven inom akutsjukvård. Att ställa en omvårdnadsdiagnos-åtgärd-utvärdering är det vi gör men vi anser oss ställa en medicinsk diagnos- utföra en medicinsk handling-och utvärderingen är om vi botat eller lindrat symtomen.

Exempel: Patient som har jobbigt med andning, ronki osv R/T Astma - Åtgärd: Skön sittställning, underlätta andningen, Inhalation: Ventoline, Atrovent, Syrgas, Betapred- Utvärdering av omvårdnadshandling(patientens upplevelse, vitala tecken).

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 28/12 2005 16:13

Bra skrivet NOVISEN!

Håller med dig i frågan som rör omvårdnad! Det är mycket värdefullt och jag tror du skulle kunna ha nytta av omvårdnadskunskap i alla yrken med mänskliga möten!

//BE SAFE
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/12 2005 17:00

AMBASS: Julefrid och julefrid. Har lidit av egendiagnosticerad lätt GERD under helgen vilket inneburit uteblivna matsupar och ibland svåra smärtor. :x
Att jag varit rätt så tyst har dock berott på att min skärm pajade och vägrade köras i högre upplösning än 800*600. Och att scrolla dina långa inlägg rad för rad i sidled är alldeles för jobbigt. :lol:
Självklart så är det upp till var och en att bestämma vad den vill kalla sig, jag skulle aldrig kalla mig sjukskötare men jag ser inte ner på någon som gör det.
Sedan kan ju en namnskylt utformas på många sätt och vara en del i vårdarbetet som du beskriver det. Vårdvärd innebär ju troligtvis ett snabbt och lätt sätt att lära känna en patient eftersom titelt torde göra den tillräckligt intresserad för att ta första steget till en relation och fråga om det.

Novisen: Instämmer med AMBASS. Men fundera lite över hur det skulle se ut om det fanns lika många läkare som sköterskor. Då skulle omvårdnadsåtgärderna i din beskrivning troligtvis vara att lossa åtsittande kläder, skön sittställning och "peppande" av patient till att andas. Inhalationerna och betapreden skulle läkaren sköta och endast de egna åtgärderna skulle utvärderas. Nu kan vi som omvårdnadspersonal en viss del av den medicinska biten också vilket är tur det eftersom det som du säger ingår i omvårdnaden. Men tänk om, skulle läkarna verkligen behövas i patientvården... :wink:

Akuten: Gynskötare, Förlossningsterapeut eller det mer internationellt klingande Babycatcher?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 28/12 2005 17:03

Ser inget fel på att killar kallas för sjuksköterskor. Sjukskötare är väl redan upptaget inom psyk har jag för mig?. Tror att de som klagar bara är rädda för löjliga kommentarer från folk som inte är insatta. Har sett att många skyltar på tex ambulansens reflexvestar har löst det lite enkelt; "SJUKSKÖT"....Finns värre saker än att haka sig på namn tycker jag, men alla tycker ju olika...

Skriv svar