Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

gitarren3
Inlägg: 15
Blev medlem: 15/9 2009 17:41

Re: Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av gitarren3 » 3/10 2009 11:11

Det här tycker jag var riktigt intressant att läsa! Vad glad jag blir! Jag har letat och letat och frågat och frågat efter såna här utryckningar i textform men jag har inte fått någon sån här. =) Jättekul!

SysterLund
Inlägg: 1
Blev medlem: 10/3 2010 18:40

Re: Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av SysterLund » 11/3 2010 14:38

Fallen är ju sisådär ett par år gamla nu. Dock är det ingen på fall två som skriver något om HLR på flickan. A-HLR på barn förspråkar väl HLR vid puls under 60. Flickan hade 25! Är jag ute och cyklar?

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av Isidor » 15/5 2010 14:54

Våra riktlinjer säger så... <60 i frekven så är det kompressioner som gäller.

När det gäller flickan så är det ju skillnad i att drunkna i sötvatten mot saltvatten. Nu har hon drunknat i saltvatten vilket kan leda till sekundärdrunkning även om man räddats initialt kan kvarvarande hög saltkoncentration i alveolerna genom osmos dra till sig vätska och man drunknar igen! Drunkning kan oavsett ge elektrolytrubbningar och på så sätt leda till arytmier, dock gäller det nog främst sötvattendrunkningar eftersom vätskan späder blodet i lungkappilärerna och gör det hypotont vilket leder till hemolys eftersom de röda blodkropparna inte är så förtjusta i hyperton miljö, detta leder till ökad kaliumfrisättning och då kommer ju arytmierna...

Frågan är om detta är en följd av elektrolytrubbning som man inte upptäckt eller åtgärdat på sjukhuset.

Vad vet jag?

Skriv svar