Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av AMBASS » 7/1 2006 21:34

Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Det blir sannerligen intressant att se hur ni drar era slutsatser. Kommer vi till samma behandling? Vad döljer sig bakom problembilden jag målat upp? Oavsett era arbetsgivares eller uppdragsgivares riktlinjer så får vi här chansen att teoretiskt iscensätta ett antal fall och också välja medikament efter eget huvud. Tycker ni att vi skall spruta Haldol på en hypotermisk patient, så gör det – men försvara terapival- . Jag har även lag in några etiska dilemman att ta ställning till.

Frågorna som skall besvaras är:

1. Val av åtgärd vid hämtplats, vad bör vi tänka på!
2. Terapival på hämtplats
3. Terapival i ambulans med hänsyn till planerad transporttid (ev. konsultation av kollega eller bakjour)
4. Avrapportering till AKM
(Kom med idéer hur vi kan fylla på med fler kluriga frågor)


SCENARIOFALL 1 (Ambulanslarm centrala Göteborg)

Du och din kollega är normalt stationerade i centrala Göteborg. En av er är SSK och en av er är Ambulanssjukvårdare, på detta pass har ni också med er en ”elev”, nämligen en manlig forskare från Pre-Hospen i Borås. Ni har just återkommit till Göteborg efter en lugn prio 3 transport till Uddevalla då ni får följande larm: - SOSAB: Prio 1 ”femmans torg” livlös kvinna i 30 års åldern, HLR pågår via ordningsvakt och polis. Stökigt på platsen. Troligen missbrukare.

Ni ankommer till platsen som är förhållandevis lugn, inte heller pågår någon HLR utan kvinnan ligger på mage iförd handfängsel. Ni ser att hon kastat upp rikligt maginnehåll (kräkts), vilket också bekräftas av vittnen på platsen. Ett vittne som är påtagligt berusad skriker att kvinnan fått ett slag i skallen av en vakt. Ett annat vittne säger att kvinnan är en känd knarkare. Er ”elev” är på hugget och rusar fram och tar pulsen via radialis (han säger att armarna ligger bra i handfängslet). Kvinnan har vid konstroll svag andning (ca. 5-7 andetag/min). Pulsen är trådfin och stundtals ojämn. Syremättnaden om 65% - taget i pekfingret med handklovarna påsatta. Er ”elev” styr och ställer, han berättar vad ni skall göra och ”försöker” ta befälet. VAD GÖRA?


SCENARIOFALL 2 (Ambulanstransport som blir omprioriterad från 3a till 1a)
Din kollega och du arbetar på Ambulansen i Stor Stockholm AB (AISAB). Ni är placerade i Stockholm City. Ni har just hämtat ett litet flickebarn i Norrtälje (ca 10 mil från Stockholm) på 10 år som skall till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna (se KS). Vid hämtning framkommer det att flickan vårdats för sviterna efter ett drunkningstillbud i Saltvatten vid en semesterresa till Åland för 6 veckor sedan. Hon återupplivats med A-HLR. Hennes mor och far är båda döda, då deras liv inte stod att rädda.

Hon har nu blivit sämre och har litet svårt med andningen. EKG visar inget. Syremättnad vid hämtning 98%. Enligt journalen och rapporten från avlämnande syrra på Norrtälje sjukhus har hon andningsljud som kan tyda på oklar åkomma från lungorna. Man har även noterat att flickans haft en svullnad på struplocket. Vidare framkommer att flickan ätit dåligt. Syrran säger också att flickan är mycket ängslig. Flickan är dock fullt kontaktbar.

Allt går bra, men så 3 mil från Solna försvinner flickan in i medvetslöshet. Du smärtstimulerar, men inget händer. Pulsen sjunker till 25 slag/minut och hon börjar att krampa i skov om 5 sekunder med uppehåll i 30 sekunder. VAD GÖRA?

Resan är inte över ännu? Varför vill Göteborgsvakterna inte lösgöra kvinnan från klovarna? Har dem rätten på sin sida? Hon är ju medvetslös? Vad gör eleven, kan detta förstöra för er patient? Vad är det för stök med den lilla flickan? Kan det vara effekter av drunkningen, eller har hon??? Fundera.
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 8/1 2006 0:41

Snygga fall AMBASS! Jag har inte tänkt svara ännu utan överlåter åt någon annan att svara först..... :wink:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 8/1 2006 0:54

Håller med överstående, men vem ska våga svara först 8) ...

Lipton

Inlägg av Lipton » 8/1 2006 1:22

Grymt bra fall AMBASS!
Novisen skrev:Snygga fall AMBASS! Jag har inte tänkt svara ännu utan överlåter åt någon annan att svara först..... :wink:
Framtidsmål skrev:Håller med överstående, men vem ska våga svara först 8) ...
Fegisar!
Jag vågar förövrig inte heller svara först... :wink:
Vi vet ju hur det gick förra gången jag skrev inlägg efter klockan 2200. :oops:

Eirik

Inlägg av Eirik » 8/1 2006 2:47

Veldig bra! Kommer tilbake med svar så kjapt som mulig!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 8/1 2006 10:28

Då vill jag vara först ! puffa kudden och kör uta h......e i bägge fallen. Skämt o sido bra fall, ska sätta mig ner och begrunda dessa under jouren om det är lugnt // Tomas
intubera mera !!

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 8/1 2006 22:37

Hej allesammans.

Nu är det dags att visa att ni är intresserade av detta om ni vill ha en egen kategori till denna typ av scenario och lösande av dem.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Re: Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av Novisen » 9/1 2006 0:28

AMBASS skrev: SCENARIOFALL 1 (Ambulanslarm centrala Göteborg)

Du och din kollega är normalt stationerade i centrala Göteborg. En av er är SSK och en av er är Ambulanssjukvårdare, på detta pass har ni också med er en ”elev”, nämligen en manlig forskare från Pre-Hospen i Borås. Ni har just återkommit till Göteborg efter en lugn prio 3 transport till Uddevalla då ni får följande larm: - SOSAB: Prio 1 ”femmans torg” livlös kvinna i 30 års åldern, HLR pågår via ordningsvakt och polis. Stökigt på platsen. Troligen missbrukare.

Ni ankommer till platsen som är förhållandevis lugn, inte heller pågår någon HLR utan kvinnan ligger på mage iförd handfängsel. Ni ser att hon kastat upp rikligt maginnehåll (kräkts), vilket också bekräftas av vittnen på platsen. Ett vittne som är påtagligt berusad skriker att kvinnan fått ett slag i skallen av en vakt. Ett annat vittne säger att kvinnan är en känd knarkare. Er ”elev” är på hugget och rusar fram och tar pulsen via radialis (han säger att armarna ligger bra i handfängslet). Kvinnan har vid konstroll svag andning (ca. 5-7 andetag/min). Pulsen är trådfin och stundtals ojämn. Syremättnaden om 65% - taget i pekfingret med handklovarna påsatta. Er ”elev” styr och ställer, han berättar vad ni skall göra och ”försöker” ta befälet. VAD GÖRA?
Eftersom ingen vågar börja så startar väl jag lite lätt med fall 1. Tänkte svara i punktform om det är okej?

Delar upp arbetsuppgifterna inom besättningen, deff, akutväska, sug, syrgas, rubens, (LUKAS), ev bår. (Larmet var ju hjärtstopp). Informerar min elev på vägen ut(hur eleven ska uppträda ska jag som handledare gjort klart innan körningen).
Mer förstärkning skickad?
Positionering för SOS. tex Mobitex.
Placering av ambulansen för säkerheten(trafik, spårvagnar mm).

Framme på plats:
Egen säkerhet, handskar på, jacka mm. Skapa plats att jobba på.
Konstaterar att det inte är ett hjärtstopp.
En av oss får snabbt ta anamnes av Polis och vakt.
Den andra får påbörja undersökning.
Andning, puls, medvetandekontroll. Är patienten utsatt för trauma?(halskrage, loggroll).
Rensa luftvägar, (ev svalgtub), syrgas på mask 15 liter. Behövs assisterad andning? Saturationsmätning(finns annan förklaring än hypoxi till den låga saturationen?). Askultation!!!, Andningsljud, frekvens, djup.
Synliga sår eller skador/våld mot huvudet?

Den andra i besättningen börjar med:
Skattning av cirkulationen(Radialispuls, hudfärg mm), (fortsätter med nålsättning om den känns normal),
Pupiller, smärtstimulering.
Har vi någon misstanke om vad som drabbat kvinnan??? Konsulterar med kollegan. Någon där som känner henne?

Om en tar luftvägarna och ansvarar för dom ansvarar den andra för cirkulationen. Man "tänker" högt så den andra vet vilka fynd man gör. När det gäller eleven så får man vara bestämd. Helst ska dennes roll vara klar innan man är på plats. Hämta båren är en annan bra sysselsättning :twisted: . Man får ta till sin myndiga stämma om eleven stör arbetet i allt för hög grad....

Har vi kontroll på situationen? Ringa återbud till förstärkning eller låta dom åka fram? Har vi kommit fram till något annat från omgivningen? (folk stod ju och skrek). Är handbojor ivägen? Händerna på ryggen eller på magen? Stickmärken på patienten?

Heroinöverdoser med andningsdepression mannifesterat sig i medvetslöshet. Patienten utslagen. Idet har fallet hade eventuellt patienten varit stökig innan och även blivit slagen. Säger pupiller att det kan bero på Heroinöverdos eller måste man utröna andra medicinska orsaker till varför patienten var stökig?

Om andningen är okej och saturationen stiger så tar vi ett blodsocker då vi liks sätter nål.....

Nu stannar jag för den här gången. Fortsätt gärna på "min lösning" :wink: .

Novisen//

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Re: Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av Akuten » 9/1 2006 17:48

AMBASS skrev:SCENARIOFALL 2 (Ambulanstransport som blir omprioriterad från 3a till 1a)
Din kollega och du arbetar på Ambulansen i Stor Stockholm AB (AISAB). Ni är placerade i Stockholm City. Ni har just hämtat ett litet flickebarn i Norrtälje (ca 10 mil från Stockholm) på 10 år som skall till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna (se KS). Vid hämtning framkommer det att flickan vårdats för sviterna efter ett drunkningstillbud i Saltvatten vid en semesterresa till Åland för 6 veckor sedan. Hon återupplivats med A-HLR. Hennes mor och far är båda döda, då deras liv inte stod att rädda.

Hon har nu blivit sämre och har litet svårt med andningen. EKG visar inget. Syremättnad vid hämtning 98%. Enligt journalen och rapporten från avlämnande syrra på Norrtälje sjukhus har hon andningsljud som kan tyda på oklar åkomma från lungorna. Man har även noterat att flickans haft en svullnad på struplocket. Vidare framkommer att flickan ätit dåligt. Syrran säger också att flickan är mycket ängslig. Flickan är dock fullt kontaktbar.

Allt går bra, men så 3 mil från Solna försvinner flickan in i medvetslöshet. Du smärtstimulerar, men inget händer. Pulsen sjunker till 25 slag/minut och hon börjar att krampa i skov om 5 sekunder med uppehåll i 30 sekunder. VAD GÖRA?
Jag har inte någon färdig lösning på detta problem......men jag kan väl börja så får andra fylla på med fortsättningen.

Det framgår inte vad hon har i saturation nu och om hon andas själv men hennes bradycardi och kramper beror antagligen på syrebrist. Alltså ventilera med mask och andningsblåsa med 10-15 liter syrgas.

Jag vill att min kollega drar förstärkningslarm så att vi får hit en narkosläkare! Om detta vore jag så skulle jag nu känna mig mycket ensam eftersom jag normalt jobbar på akutmottagning och INTE i ambulans..............

Det där med att hon har en svullnad på struplocket kan ju ställa till med besvär om hon skulle behöva intuberas. Däremot har jag svårt att tro att denna svullnad beror på en Epiglottit eftersom det inte finns några uppgifter om att hon var högfebril och inte kunde svälja sin saliv. En Epiglottit blir ju inte hel-tät momentant utan de har ju varit dåliga ett tag först med symtom på halsinfektion och kraftig allmänpåverkan.

Flickan måtte väl ändå ha haft iv-nål när vi åkte från Norrtälje! Men om hon INTE har det så vill jag att min kollega stannar bilen och hjälper till med att sätta nål.

Frågan är nu hur hon har svarat på ventileringen? Har hon slutat krampa? Är hon fortfarande bradycard?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Inlägg av AMBASS » 9/1 2006 18:03

Akuten skrev:
AMBASS skrev:SCENARIOFALL 2 (Ambulanstransport som blir omprioriterad från 3a till 1a)
Din kollega och du arbetar på Ambulansen i Stor Stockholm AB (AISAB). Ni är placerade i Stockholm City. Ni har just hämtat ett litet flickebarn i Norrtälje (ca 10 mil från Stockholm) på 10 år som skall till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna (se KS). Vid hämtning framkommer det att flickan vårdats för sviterna efter ett drunkningstillbud i Saltvatten vid en semesterresa till Åland för 6 veckor sedan. Hon återupplivats med A-HLR. Hennes mor och far är båda döda, då deras liv inte stod att rädda.

Hon har nu blivit sämre och har litet svårt med andningen. EKG visar inget. Syremättnad vid hämtning 98%. Enligt journalen och rapporten från avlämnande syrra på Norrtälje sjukhus har hon andningsljud som kan tyda på oklar åkomma från lungorna. Man har även noterat att flickans haft en svullnad på struplocket. Vidare framkommer att flickan ätit dåligt. Syrran säger också att flickan är mycket ängslig. Flickan är dock fullt kontaktbar.

Allt går bra, men så 3 mil från Solna försvinner flickan in i medvetslöshet. Du smärtstimulerar, men inget händer. Pulsen sjunker till 25 slag/minut och hon börjar att krampa i skov om 5 sekunder med uppehåll i 30 sekunder. VAD GÖRA?
Jag har inte någon färdig lösning på detta problem......men jag kan väl börja så får andra fylla på med fortsättningen.

Det framgår inte vad hon har i saturation nu och om hon andas själv men hennes bradycardi och kramper beror antagligen på syrebrist. Alltså ventilera med mask och andningsblåsa med 10-15 liter syrgas.

Jag vill att min kollega drar förstärkningslarm så att vi får hit en narkosläkare! Om detta vore jag så skulle jag nu känna mig mycket ensam eftersom jag normalt jobbar på akutmottagning och INTE i ambulans..............

Det där med att hon har en svullnad på struplocket kan ju ställa till med besvär om hon skulle behöva intuberas. Däremot har jag svårt att tro att denna svullnad beror på en Epiglottit eftersom det inte finns några uppgifter om att hon var högfebril och inte kunde svälja sin saliv. En Epiglottit blir ju inte hel-tät momentant utan de har ju varit dåliga ett tag först med symtom på halsinfektion och kraftig allmänpåverkan.

Flickan måtte väl ändå ha haft iv-nål när vi åkte från Norrtälje! Men om hon INTE har det så vill jag att min kollega stannar bilen och hjälper till med att sätta nål.

Frågan är nu hur hon har svarat på ventileringen? Har hon slutat krampa? Är hon fortfarande bradycard?
BRA AKUTEN!

Dina åtgärder ger god effekt och hon svarar bra på ventileringen, krampen slutar och hennes puls faller in i en härlig fin våg á 80-90 slag/minut. Nu reagerar hon också, men hor är ännu ej fullt vaken! Bakjouren vill ha en nivå på hennes vakenhet! Bra att ni sätter nål då dem tyvärr inte satt i någon nål (dem var slut :lol: ). Hur ger du syrgas? bra att ni drar ett förstärkningslarm! Bra tankar om "svullnaden" på struplocket!

Nå, nu är saken den att flickan som sagt har slutat krampa! Hon har bra puls (80-90) samt en syremättnad om 98%. Snyggt jobbat! Men nu händer något. Du märker att syrgasen är slut, båda flaskorna! Du tänker, så skönt att hon har bättre syremättnad då du tar fram syrgasväskan, där du också märker att denna tub är slut! Din kollega har kryssat för detta vid er kontroll! Nu faller flickan med 5% i syremättnad per 30 sekund! VAD GÖRA?
Blood Will Tell

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 9/1 2006 20:02

I ett nödläge så får man väl plocka fram entonoxmaskinen(är det inte en speciel syrgastub till denna?) , om en sådan finns. Eller börja fundera på vart närmsta vårdcentral/brandstation finns och försöka att få ut närmsta enhet med syrgas och möta en.....Kanske är ett korkat eller okunnigt svar, men nu har jag försökt :P 8)

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 9/1 2006 20:13

Vakenheten bedöms med Glascow Com Scale. Det finns säkert någon fusklapp i min ficka som jag kan titta på för jag är inte van att använda GCS :wink: .

Vad är det som min kollega har kryssat för?
Är det att det fanns syrgas i båda flaskorna :twisted: eller att flaskorna var tomma och han/hon inte bytte dessa flaskor i samband med kontrollen:twisted: :twisted:!!!!!

Ja, vad ska jag göra i väntan på att den ambulans (försök inte föreslå att det är något annat än en ambulans!) som kommer mot oss - förstärkningslarmet - kommer med syrgas??!! Kan jag göra något annat än att börja om att ventilera med mask och andningsblåsa. Det är ju trots allt bättre att hon ventileras med rumsluft från andningsblåsan........... Nej, just det :shock: reservoaren kommer inte att fyllas om man inte har något syrgasflöde!!!

Jaha, då blir det väl mun till mask andning (pocketmask) :?

Sedan är det bara att hoppas på att det är sommarföre, lite trafik och att min kollega är van att köra Prio 1. Han/hon kan be SOS Alarm prata med Riksradion (eller vilka det nu är) om att det är på väg en mycket brådskande ambulanstransport mellan...osv.

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 9/1 2006 20:17

Framtidsmål: Entonoxen tror jag inte vore så lyckad eftersom den är en färdig blandning med 50% syrgas + 50% lustgas.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 9/1 2006 20:24

SCENARIOFALL 2 (Ambulanstransport som blir omprioriterad från 3a till 1a)
Din kollega och du arbetar på Ambulansen i Stor Stockholm AB (AISAB). Ni är placerade i Stockholm City. Ni har just hämtat ett litet flickebarn i Norrtälje (ca 10 mil från Stockholm) på 10 år som skall till Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna (se KS). Vid hämtning framkommer det att flickan vårdats för sviterna efter ett drunkningstillbud i Saltvatten vid en semesterresa till Åland för 6 veckor sedan. Hon återupplivats med A-HLR. Hennes mor och far är båda döda, då deras liv inte stod att rädda.

Hon har nu blivit sämre och har litet svårt med andningen. EKG visar inget. Syremättnad vid hämtning 98%. Enligt journalen och rapporten från avlämnande syrra på Norrtälje sjukhus har hon andningsljud som kan tyda på oklar åkomma från lungorna. Man har även noterat att flickans haft en svullnad på struplocket. Vidare framkommer att flickan ätit dåligt. Syrran säger också att flickan är mycket ängslig. Flickan är dock fullt kontaktbar.

Allt går bra, men så 3 mil från Solna försvinner flickan in i medvetslöshet. Du smärtstimulerar, men inget händer. Pulsen sjunker till 25 slag/minut och hon börjar att krampa i skov om 5 sekunder med uppehåll i 30 sekunder. VAD GÖRA?
Akuten jag kan inte låta bli. Jag var förare vid denna transport så vi stannar och vi hjälps åt med intuberingen. :wink:
intubera mera !!

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 9/1 2006 20:24

Okej! Men är det inte bättre än inget alls? Du har säkert rätt men är bara lite nyfiken :P

Skriv svar