Olycksfallsscenario & Sjukdomsfallsscenario

Här diskuteras allt som rör utbildning för att arbeta inom den prehospitala akutsjukvåden

Moderator: Wernvik

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 9/1 2006 21:24

Tack Tomas!

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 9/1 2006 21:50

Akuten skrev:Det är ju trots allt bättre att hon ventileras med rumsluft från andningsblåsan........... Nej, just det :shock: reservoaren kommer inte att fyllas om man inte har något syrgasflöde!!!
Här tänkte jag både rätt och fel. Reservoaren behöver syrgasflöde för att fyllas, så att man kan ventilera patienten med 100% syrgas men andningsblåsan fungerar ju ändå - men ger då bara 21% syre = rumsluft.

Men nu har ju Tomas hjälpt mig att intubera :D fast ventileringen sker ändå bara med rumsluft!

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/1 2006 22:13

Framtidsmål: Är en intressant tanke du har. Entonoxen innebär ju faktiskt 50% syrgas istället för 21% så rent kemiskt så skulle ju den vara bättre, går ju att jämföra cellandningen med en bilmotor om inte annat. 8)
Sedan finns säkert en uppsjö av förklaringar till varför den inte skall kombineras med kvävgas i det här fallet.

Akuten: När vi ändå diskuterar halmstrån, sätt ACn på lägsta möjliga eftersom du på så vis minskar luftens densitet och därmed får in mer luft (=mer syrgas) på varje andetag. Är vi inne på bilmotorn igen så blir det en intercooler monterad på reservoaren... :lol:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/1 2006 23:17

Blir inte klok på fall 2. Hittar ingen förklaring till hennes tillstånd. Respiratoriska orsaker till hennes kramper finns ej, ej cirkulatoriska, elektrolytrubbningar som inte upptäckts på ett barn i Sverige efter en near-drowning kan vi också utesluta, känd epelepsi eller diabetes? Infektion som ger kramper torde också ha hittats och en ARDS ger inte kramper. Svampabscesser i hjärnan efter drunkning finns beskrivet men inte efter drunkning i vatten(urinbrunnar, avloppsvatten mm).
Läkemedelsbiverkan?
Encefalit?
Vad ligger saturationen på nu om patienten ventileras på andningsluft?

Lustgas går inte att ge till patienter som är intuberade med den utrustning som finns i bilarna. Är dessutom kontraindicerande till medvetslösa. Räcker kort tid och kan försämra hypoxin(iallafall när lustgasen tar slut, diffusionshypoxi).

Eftersom Tomas tubade den krampande tjejen på hennes egen inandning mellan kramperna så håller jag henne sovande på Pentothal och tar över andningen. Tomas satte dessutom endotrakealtuben blint/nasalt med höger hand samtidigt som han satte en grå-nål på flickans hand med sin vänstra hand :D . Tyckte alla borde få höra det!!!!

Novisen//
Senast redigerad av 1 Novisen, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 9/1 2006 23:50

Kul att det finns lite sammarbete mellan er i alla fall!
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 10/1 2006 0:49

Det är så det ska vara med verkliga vänner, man kan lita på att man får hjälp när man behöver det :wink: !
Samarbetet fungerar utmärkt, Wernvik.

Men, Tomas och Novisen, behöver ni min hjälp nå´t mer eller fixar ni resten själva? Jag kan nog sätta någon mer iv-nål om ni vill ha det men i övrigt vet jag inte om jag fyller någon större funktion...

Jag föredrar nog att få ta emot er när ni kommer till akutmottagningen med denna flicka. Där känner jag mig mer hemma :D

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 10/1 2006 16:03

AMBASS, ursäkta att det flippade ur.... :roll:

Nu har denna stackars flicka varit på transport i nästan ett dygn. Har det hänt något mer? Eller är vi framme?

Och hur går det med patienten i Göteborg?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 21/1 2006 0:26

AMBASS, hur går det med dessa patienter?!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 21/1 2006 1:30

Fall 1. Jag och min kollega utgår ifrån att kvinnan har tagit opioidöverdos efter som inget annat verkar komma fram :wink: . Hon ska först och främst ha syrgas och nål (nålen fixar Thomas som vanligt :wink: ). Provar också att trigga henne och se om andningen blir bättre. Om fortsatt dålig andning och sjunkande saturation + cyanotisk så ger jag Nalaxon. 0,04mg/ml i fraktionerade doser tills jag är nöjd med andningen. Lyckas inte nålförsök går det att ge Nalaxon nasalt eller I.M. Assisterar andning om det krävs (svalgtub, näskantarell och rubens) och går.

Går sedan vidare med neurologisk undersökning, fysiologisk undersökning under transporten in. Handbojor ser jag inget problem med att de sitter kvar men har man bestämt sig för att de ska sitta kvar måste en av poliserna åka med i vårdhytten. Skulle då ha tagit av dessa.

Fortsättning? Nästa!!!

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 21/1 2006 17:49

Novisen:Om det är en opioid överdos varför inte köra på narcanti i stället? 0,4mg och upprepning om det behövs. Är inte påläst när det gäller nalaxon, tänker bara på våra riktlinjer. 8) Har man Nalaxon i ambulanserna ens?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 21/1 2006 19:24

same same but different...

Narcanti är produktnamnet och naloxon är den aktiva substansen...

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 22/1 2006 11:16

Huvudet var segare än fingrarna på tangenterna! Tack Peder och en ursäkt till mitt ifrågasättande till dig Novisen!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/1 2006 21:59

Man ska alltid fråga och nästan alltid ifrågasätta saker. Hur ska man annars lära sig något nytt???????

Om man späder Narcanti med koksalt till 0.04mg så är det lättare att styra hur mycket man ska väcka patienten. Jag har väckt några patienter efter heroinöverdos och har väckt dessa totalt genom att ge 0.4mg Narcanti. Alla dessa har varit trevliga när de vaknat och inte ställt till med några bekymmer. Men av andras erfarenhet har jag lärt mig att det inte alltid är trevligt när dessa vaknar. Bättre då att väcka dom inne på akutmottagningen där man är fler än bak i ambulansen!!!!!

Novisen//

micke SSK

Inlägg av micke SSK » 8/3 2006 22:22

Hej!
Täkte bara spinna vidare på just detta fallet med barnet, när man upptäcker syrgasen är slut återstår ju inget annat än att ventilera/ assistera andningen med pocketmasken. Rent geografiskt så skulle jag nog omdirigera transporten till Danderyd som är närmare, såvida flcikan fortsätter att sjunka i SpO2.
MVH
Micke

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 20/5 2006 13:12

Hur går det, är fallet "dött"? Ambass?? Ingen som har något nytt scenario?

Skriv svar