Jourrum, vad säger lagen?

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Anjo
Inlägg: 1
Blev medlem: 2/2 2014 15:09
Ort: Trollhättan

Re: Jourrum, vad säger lagen?

Inlägg av Anjo » 29/9 2014 11:18

Väcker en gammal tråd.

Jag håller nu på med VUB'en. Vi ska påbörja våran D-uppsats idag och har tänkt att skriva om ämnet; vikten av vila och återhämtning för personal gentemot utfallet av kvalitén på vård samt säkerhet för patient och personal (både vårdåtgärder och trafiksäkerhetsmässigt). Vi har pratat om att begränsa det till vila och återhämtning mellan körningarna, således ej mellan arbetspassen.

Detta ut från att min chef tänker ta bort våra jourrum pga. att de som jobbar inne i huset (sjukhuset) inte har jourrum och då ska inte vi heller ha det samt att vi faktiskt inte har jour. På nätterna (18:30 till 07:00) är det ganska varierande med körningar. Oftast två - tre under kvällen och sedan ytterligare 1-2 under natten. Men det förekommer också ofta att vi bara har en eller två körningar på hela passet, lika väl som körningar hela tiden.

Enligt vad jag har förstått så säger lagen att det inte behöver finnas jourrum då vi inte har jour utan endast ett vilorum. (Vi har tre bilar på natten.)

Är det någon som vet om det redan finns studier gjorda på detta?

Skriv svar