Sparka ut chefen ur förbundet !

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

pane

Sparka ut chefen ur förbundet !

Inlägg av pane » 5/11 2006 8:46

Jag tycker att vår fackförening sitter på dubbla stolar om det skulle uppstå en konflikt mellan personalen på arbetsplatsen och avdelningschefen. Detta då båda organiserar sig i samma fackförening.
Att ha ett förbund som organiserar både arbetsgivare och arbetstagare anser jag grumlar förbundets strävanden att arbeta för de anställdas bästa då våra intressen i vissa frågor som exempelvis lönefrågan/arbetstid står i direkt mottsättning till varandra.
Vid övergång till chefstjänst vore det naturligt med utträde ur Vårdförbundet för att tydliggöra vems intressen förbundet värnar om samt våra olika roller.
Chefer som är sjuksköterskor i grunden och som vill vara medlemmar i en intresseförening har möjlighet att påverka yrkets utveckling genom medlemskap i Svensk Sjuksköterskeförening. Detta skulle dessutom göra vår lönestatistik mer begriplig då chefslöner inte längre skulle ge en missvisande bild om sjuksköterskans medellön som många medlemmar inte känner igen sig i.
Finns det någon som håller med så driv detta så det kommer upp på nästa kongress via era ombud. Det är endast vår egen aktivitet som formar förbundet.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 5/11 2006 11:47

Håller med. Chefer/ledare bör vara med i Ledarna. www.ledarna.se

mllstrm

Inlägg av mllstrm » 25/5 2007 1:10

Om en fackförening organiserar både lönearbetare och chefer är det per definition en sk. gul fackförening (= facklig sammanslutning som styrs eller kontrolleras av arbetsgivare i syfte att förhindra strejker eller motverka arbetarnas inflytande på lönebildning eller andra produktionsförhållanden. Källa, NE)
Det är inte en slump att svenskt näringsliv (f.d. SAF) hyllar vårdförbundet...

Men som skribenten ovan mycket riktigt skriver. Se till att organisera opposition inom förbundet och rök ut cheferna, först då kan vårdförbundet bli en fackförening värd namnet, och är det något vi behöver så är det en kamporganisation. Mitt lönebesked säger det varje månad...

Jonne

Inlägg av Jonne » 8/6 2007 20:25

Eller så byter man fackförbund till ALARM...
http://www.alarmforbundet.se

Skriv svar