Krav på ingångslön

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Vårdförbundets krav minskar/ utplånar lönespridning

Omröstningen slutade 29/4 2008 10:48

Helt rätt, alla ska ha samma lön
2
12%
Helt fel, lönesättning ska vara individuell
15
88%
 
Antal röster: 17

Lotta
Inlägg: 39
Blev medlem: 18/4 2006 22:44

Inlägg av Lotta » 10/5 2008 15:04

Erkänner...tankefel
i min drömvärld, bla bla bla bla

I min verklighet tjänar jag om nåt år 27 000 och gör inte många knop på jobbet, ok?

timz

Inlägg av timz » 20/5 2008 14:18

Svar till Lipton.

Ditt resonemang är logiskt och helt tänkbart men utgår ifrån tesen att om inte om fanns.

En viktig del i mitt svar är att jag tycker inte att det ska finnas en automatisk löneutveckling som ska inkasseras för varje år, det är inte det mitt resonemang handlar om. Naturligtvis ska den enskilde förtjäna sin löneutveckling......* I mitt tycke även de som ev. kommer nyexade med sin nya ingångslön som är i nivå med oss som jobbat över 10 år.

Jag förstår hur du menar men realiteten är att det finns ett osynligt lönetak och den individuella löneutvecklingen avstannar ju i takt med att man närmar sig i vårt fall ca 28000 kr efter kanske 25 år. Chefer kan tjäna mer än så men knappast en vanlig syrra på bil.

I vilket fall som helst så tror jag att lönespridning är viktig för att den enskilde ska tycka att utbildning/ vidareutbildning är meningsfullt och ekonomiskt försvarbart. Om det sen inte fanns ett lönetak så vore det hela enkelt och jag skulle absolut tycka att man kunde höja ingångslönerna rejält.

Jag anser dock att det ska ske i ordningen:
1. höj lönetak
2. rejält lönelyft för etablerade ssk t.ex. vub m.m.
3. slutligen..höjda ingångslöner

Om alla som kommer nyexade utan VUB plötsligt får samma lön som mig så har jag ju helt plötsligt förlorat 13 års löneutveckling och får börja om.

Det är ju genom trial and error bevisat i det forna östblocket att den enskilde i samhället har svårt att bibehålla motivationen om alla samhällsmedlemmar erhåller samma belöningsnivåer oavsett sysselsättning. :P

Slutligen... jag köper ditt resonemang men jag är aldrig på någons sida än min egen :twisted:

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/5 2008 17:08

timz: Om finns ju tyvärr, och jag får nog säga att jag även om jag gärna skulle ha högre lön trots mina ringa tolv månader i yrket faktiskt håller med dig i stora drag efter att ha läst ditt senaste inlägg.
Det är faktiskt så att jag inte tycker ingångslönen spelar så stor roll. Den måste dock upp några tusenlappar för det är ju inte logiskt att jag genom att betala socialstyrelsen femhundra kronor i realiteten sänkte min lön jämfört med att ha sparat femhunringen och fortsatt tjänstgöra som undersköterska. Att tjäna mer än USKorna tycker jag dock inte är ett krav på en ingångslön för sjuksköterska, förutsatt att vi gjort oss av med lönetaket och har en fortsatt löneutveckling som är värd att kallas utveckling.

Faktum är att jag också skulle kunna tänka mig att fortsätta jobba som jag gör nu ganska länge för cirka 22 kkr i månaden om jag fick ägna mig åt att bara göra sjuksköterskeuppgifter och inte agera nätspindeln som har ett finger med i allt och tillser att all verksamhet håller sig ovan ytan. Jag är som sjuksköterska egentligen inte så missnöjd med min lön även om jag tycker den är i lägstalaget, det är som läkarmamma jag tycker att den är patetiskt låg. :wink:

Skriv svar