Avtalet klart

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Nya avtalet är tillfredsställande

Omröstningen slutade 11/6 2008 18:27

Ja
1
4%
Nej
25
96%
 
Antal röster: 26

Lipton

Re: Fackansluten

Inlägg av Lipton » 29/5 2008 20:46

jande: Studerandemedlem kan man gott vara, såvida de inte har höjt avgiften sedan jag pluggade. Då fick jag nämligen det enda bra vårdförbundet har att erbjuda, nämligen medlemstidningen för en kostnad av (jag tror det var) 95:-/halvår. Det var ett hyfsat pris på en prenumeration tyckte jag.
Några sex månaders gratis medlemskap däremot såg jag aldrig röken av, dessutom frågades det inte om jag någonsin ville bli fullvärdig medlem, detta förutsattes. Därmed fick jag en faktura på fullvärdig medlemsavgift så fort jag tagit examen. Jag var också tvungen att betala denna innan jag kunde ansöka om utträde. Så mitt tips är att fortsätta prenumera på tidningen men säg upp dig i tid så att de inte tror du vill fortsätta prenumerare trots att priset nästan fyrdubblas för att dina högskolepoäng nått en viss nivå.

Egentligen kunde jag faktiskt tjänat massor med pengar på att strunta i de sista högskolepoängen, låtsas med att fortsätta försöka få godkänt på dem men istället fortsätta jobba som undersköterska. På så vis hade jag kunnat lägga den administrativa avgiften för att få ut legitimationen på att prenumerera på tidningen i ytterligare några år. Dessutom hade jag fått rejält mycket högre lön än vad jag nu har.

timz: Jag hörde också rykten om att jag skulle stå utan ersättning från både arbetsgivare och fackförbund under strejken, men eftersom min arbetsplats saknar förtroendevald så nådde aldrig informationen ut ordentligt och när jag läste detta på VFs hemsida var det redan för sent att ansluta sig, och en j*vla tur var väl det för eftersom min arbetsgivare anställt mig var de ju tvungna att betala min lön och eftersom de betalade min lön tyckte de att det var vettigt att låta mig arbeta så jag fick tillsammans med mina USK-kollegor åka till grannsjukhuset och prova jobba där. Jättekul att se någonting annat.
Är personligen inte så bevandrad i det arbetsrättsliga men kolla svaret på frågan om Alarmsförbundet har förhandlingsrätt här nedan:
Alarms hemsida skrev:Ja, med alla arbetsgivare. Enl. Medbestämmandelagen är arbetsgivaren skyldig att förhandla med ALARM när vi påkallar det. Arbetsgivaren är också skyldig att förhandla med oss när det gäller ändrade anställningsförhållanden för viss medlem.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 30/5 2008 16:43

Vågar ni inte Chansa på ALARM kan ni gå med i Kommunal istället.
Det lönade sig för SSK i Örebro och Umeå som fick samma löneöknings nivå som usk/ambsjv när dom var med i kommunal.

Kan ju inte vara värre!!!

Skriv svar