VF förespråkar avslag på ambulansmotion på kongressen

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Är du emot att ambulanssjukvård drivs i vinstsyfte ?

Omröstningen slutade 21/11 2008 19:44

Ja
9
45%
Nej
11
55%
 
Antal röster: 20

Per-Anders Åström

Hej Mattias !

Inlägg av Per-Anders Åström » 2/12 2008 23:12

Hej Mattias !


Självklart är alla entreprenörer/organisationer inte likadana. Det är självklart stora skillnader på en ambulans som Mörbylånga Ambulans AB och Ambulansen på Södra Älvsborgs Sjukhus. Mörbylånga med sina knappt 2100 uppdrag på mot SÄS 24000 uppdrag per år på skapar ju självklart olika arbetsförhållanden. Lika väl som en liten enbilsstation med 6-8 fastanställda där chefen ingår i arbetsstyrkan skapar andra relationer än relationerna i ett företag som exempelvis Falck i Storgöteborg.

Ett negativt exempel på privat entreprenad kan ju beskrivas av dig själv och din ovilja att uttala dig om anställningsförhållanden och lön på det företag du arbetar. Oavsett om det är lojalitet eller rädsla gentemot arbetsgivaren så är det inte ett debattklimat som gynnar oss sjuksköterskor som grupp. Vi har allt att vinna på att tala och jämföra lön med varandra.

Vidare kan jag referera ang. mina referenser av posttraumatisk stress till Högskolan i Borås, Anders Jonson. Där finns avhandlingar, pågående projekt m.m. Han finns även citerad i Vårdfacket så du kan ju söka där. Huruvida posttraumatisk stress är vanligare i privat eller offentlig regi vet jag inte. Men det är tydligt enligt A.J att betydande faktorer är arbetsbelastning och tid i yrket. Problemet borde därför inte vara lika stort på er lilla station som i storstäder. Givetvis beror detta på vad man är med om i yrket.

Entreprenörer har enligt sina avtal med Vårdförbundet mer arbetstid än offentliganställda varför jag misstänker att deras arbetsbelastning borde bli större ?

Jag beskriver i artikeln att företagets primära mål är vinst och att målet därför sällan inte är högre än beställarkraven från landstinget.
Landstingsregi styrs också idag mycket utifrån ekonomi men man har i verksamheten tydliga politiska krav/ambitioner och det är därför politiskt obekvämt att tumma på säkerhet m.m. jämfört med en privat ägare.
Jag har själv erfarenhet av 5 år i ambulansverksamhet och har vid sidan av min offentliga anställning arbetat i både små och stora företag hela tiden. Och ja, man har sämre utrustning och väntar längre med underhåll/utbyte av materiel. De skandaler/missförhållanden som varit genom åren har också de varit hos privata entreprenörer i ex Stockholm och Göteborg. Kan du ge några exempel på skandaler/missförhållanden i offentlig sektor ?

När jag skriver att Vårdförbundet rear ut personal till privat sektor skall inte detta ses som en skymf mot de anställda ? Det är ju faktiskt så att om vårdförbundet sluter ett avtal som är sämre än det med Sveriges kommuner och landsting så drabbas de sjuksköterskor som arbetar privat av detta. När Vårdförbundet har en konflikt i avtalstid med privat sektor borde de ha större chans till bättre avtal. För till skillnad från när vi strejkar i offentlig sektor så förlorar ju en privat arbetsgivare pengar på en ev. strejk. Hur kommer det sig då att avtalen är sämre ?

Den samlade erfarenheten av privat drift som jag beskriver som negativ har jag dels från 5 års konversationer där jag inte träffat mer än högst 5 personer som tycker att privat är ett bra alternativ men många med motsatt åsikt. I den motion jag beskriver som är från Vårdförbundets representant från Kalmar ( Ditt landsting ) beskrivs också den samlade erfarenheten som negativ.

Du tycker att din företagsledare erbjuder en bra vård och att han hela tiden strävar efter att bli bättre. Ni bedriver säkert en bra, säker och effektiv vård och jag tvivlar inte en sekund på er kompetens och ert kunnande. Men tror du inte , Mattias, att verksamheten skulle kunna vara ännu bättre om man investerade också vinsten i verksamheten ? Ett landsting använder ju hela sin budget till verksamheten men ett företag kapar ju en del av budgeten och stoppar i ägarnas egen ficka till privat konsumtion.

Utöver detta tycker jag att man kan ha moraliska betänkligheter om det är rätt att tjäna pengar på andras olycka ? Jag som skattebetalare vill också att alla pengar jag betalar i skatt till vård skall gå till vård och inte till en privatpersons lyxkonsumtion. Pengarna borde kunna användas bättre. Om ett företag kan driva en verksamhet billigare så borde väl landstinget kunna det med. Men om det sker på bekostnad av personalens rättigheter i form av lön och arbetstid och sämre kvalité så är det ju upp till var och en att avgöra om det är värt detta ?

Privata företag lyder heller inte under offentlighetsprincipen och detta minskar medborgarnas inflytande över verksamheten. Insynen försämras än mer av att de anställda inte har rätt att
” skvallra ” om missförhållanden till media eller landsting. För detta kan man få sparken som nyligen på ett privat ålderdomshem i Lerum. Offentliganställda däremot har en skyldighet i lagen att anmäla missförhållanden så att de kommer offentligheten tillgodo.

Det gläder mig att du som så många andra finner en stolthet i det du gör. Vi har ett viktigt jobb men det kan bli ännu bättre.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 3/12 2008 21:34

Visst har du rätt i att privatanställda har mer munkavle av arbetsgivaren än kommunal/landstinganställda. Dock så har vi yttrandefrihet inskrivet i grundlagen och dessutom så har en journalist alltid rätt att skydda sin källa om man går till pressen.
To whom much is given, much is expected.

Skriv svar