Med i facket ?

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Rookie.
Inlägg: 154
Blev medlem: 2/10 2008 18:00

Med i facket ?

Inlägg av Rookie. » 28/5 2011 17:24

Hur många av er är med i facket ? Anser ni att de är motiverat ? Har ni fått bra hjälp eller klarar man sig lika bra själv om problem skulle uppstå ?

Användarvisningsbild
roadrunner
Inlägg: 51
Blev medlem: 12/3 2004 12:54

Re: Med i facket ?

Inlägg av roadrunner » 8/8 2011 18:10

Jag ska försöka besvara din fråga. Generellt är alla fackförbund bra på att serva sina medlemmar med fakta som t ex lönestatistik, men den dagen du får bekymmer är det bra med en facklig kontakt. Löneförhandlingar som inte funkar, chef som särbehandlar arbetskollegor, konstiga "lokala regler", helgalen arbetsmiljö, vansinnigt arbetsschema. Listan kan göras lång...

Allt det här tar antingen ditt lokala fackombud eller din regionala ombudsman upp med din chef, om du önskar det.

Skulle du dessutom råka illa ut och bli uppsagd finns alltid möjligheten att pröva detta i arbetsdomstolen. Vem bevakar din rätt till återanställning enligt LAS (lagen om anställningsskydd)? Knappast arbetsgivaren. Givetvis kostnadsfritt för dig som medlem. Sen finns det givetvis bonus - i form av rabatt på hemförsäkringar, förstärkt inkomstskydd vid arbetslöshet, bidrag till studier etc.

Det varierar givetvis mellan olika fackförbund - kan vara värt att kolla. Jag är sjuksköterska, anställd inom privat sektor, vilket gör att jag är ansluten till Unionen och inte till Vårdförbundet eller Kommunal. Principerna är dock de samma inom alla fackförbund - det lönar sig att vara medlem...

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Med i facket ?

Inlägg av race » 30/9 2011 11:56

Med i facket = Läkemedel i handsfacket? :)

Skriv svar