Ni har själva skrivt på

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Anonymous

Ni har själva skrivt på

Inlägg av Anonymous » 26/3 2005 18:57

Varför denna debatt kring lönerna inom vården? Ni har själva skrivit på anställningskontrakten och ni visste mycket väl vad ni hade att vänta. Lönerna inom vården motsvarar den enorma omfattning personal som finns att tillgå (gäller ej läkare och tekniker).

Jag anser att en sjuksköterska och en underskötare skall ha i stort sett samma lön då de utför samma uppgifter med undantag för hanteringen av läkemedel. Detta är dessutom ett faktum på sjukhusen idag. En nyutbildad sjuksköterska bör ligga kring 13.500 till 15.000. Det kommer alltid finnas de som är intresserade av att arbeta för dessa pengar. Inse kall fakta.

Hälsningar
Mårten

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/3 2005 22:37

Finner en del bitterhet i dina inlägg. Men du har alldeles rätt i att man har gått in i vårdjobbet med öppna ögon. Tyvärr är det väl så att när man är ung utbildar man sig till något man vill, förstås. Och tänker kanske inte på hur mycket man får i börsen. När man har familj, volvo och banklån så hinner verkligheten ikapp en. Tyvärr så tror inte jag heller att det kommer att bli bättre löner och då även inom ambulansyrket. Ambulansyrket är ett relativt populärt yrkesval och kommer förmodligen aldrig att bli något bristyrke och där av löneutveckligen. :cry:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/3 2005 23:05

Vad grundar du påståendet att nya sjuksköterskor bör ha 13 500 - 15 000 kr i ingångslön på? Tydligen har du aldrig jobbat i vården då du påstår att undersköterskor och sjuksköterskor gör ungefär samma jobb. Det jag kan hålla med om är att det inte är några löneskillnader att tala om mellan en uska och en sköterska. Och jag inser fakta då jag vet att ingen skulle jobba i vården för dom pengar du nämner. Inte vårdbiträden eller lokalvårdarna för den delen heller.

Du påstår vidare att man är dum som inte läser till läkare. Då måste jag tyvärr meddela att alla inte har den möjligheten. Sen är man medveten om att tillgång och efterfrågan styr löneutvecklingen. Där har läkarförbundet lobbat bra då de gång på gång stoppar utbyggnaden av läkarprogrammen i Sverige. Man skyller på att utbildningen tappar i kvalite vilket säkert är sant. Ingen säger detsamma om sjuksköterskeprogrammen där man bygger ut platserna i ett rasande tempo vilket skapar en "överproduktion" av sköterskor.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ni har själva skrivt på

Inlägg av AMBASS » 1/4 2005 20:47

Suéde skrev:Varför denna debatt kring lönerna inom vården? Ni har själva skrivit på anställningskontrakten och ni visste mycket väl vad ni hade att vänta. Lönerna inom vården motsvarar den enorma omfattning personal som finns att tillgå (gäller ej läkare och tekniker).

Jag anser att en sjuksköterska och en underskötare skall ha i stort sett samma lön då de utför samma uppgifter med undantag för hanteringen av läkemedel. Detta är dessutom ett faktum på sjukhusen idag. En nyutbildad sjuksköterska bör ligga kring 13.500 till 15.000. Det kommer alltid finnas de som är intresserade av att arbeta för dessa pengar. Inse kall fakta.

Hälsningar
Mårten
Cheers Suéde!

Tyvärr ligger det något i din framställan. Jag vill dock höja ett varningens finger för din tolkning kring lönerna för ssk. Visst ser vi en aktiv kår av ssk komma ut och antalet ökar genom tid. Om detta talar för en lönesänkning är jag inte rätt man att svara på. Det finns dock goda skäl att inte finna sig i detta. En stark verksamhet kräver starka medarbetare. Det kommer alltid finnas de som är beredda att arbeta för lägre löner och detta är en effekt av den fria marknaden. Behov och efterfrågan kommer således att spegla detta. Att en ssk skall ligga på en lön kring 13.500 - 15.000 anser jag vara helt fel och mycket illa spegla dess kunskap och kompetens.

Men jag är litet rädd att vissa av dina tankar kan komma att bli verklighet. Detta kanske föder nya yrkesgrupper. //AMBASS
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/4 2005 23:36

Och nya arbetsgrupper vill vi ju inte ha Ambass :wink:

Anonymous

Re: Ni har själva skrivt på

Inlägg av Anonymous » 5/4 2005 11:10

Suéde skrev:Varför denna debatt kring lönerna inom vården? Ni har själva skrivit på anställningskontrakten och ni visste mycket väl vad ni hade att vänta. Lönerna inom vården motsvarar den enorma omfattning personal som finns att tillgå (gäller ej läkare och tekniker).

Jag anser att en sjuksköterska och en underskötare skall ha i stort sett samma lön då de utför samma uppgifter med undantag för hanteringen av läkemedel. Detta är dessutom ett faktum på sjukhusen idag. En nyutbildad sjuksköterska bör ligga kring 13.500 till 15.000. Det kommer alltid finnas de som är intresserade av att arbeta för dessa pengar. Inse kall fakta.

Hälsningar
Mårten
Intressant inlägg Mårten!
Du menar alltså att en nyutbildat sjuksköterska bör ligga kring 13.500-15.000....? Ja, detta för stå för dig.

Största skillnaden mellan en undersköterska och en sjuksköterska är att sjuksköterskan har en 3-årig högskoleutbildning i bagaget, det har inte en undersköterska (kanske inte DU heller....?)
Sjuksköterskan har en arbetsledande funktion och förutom läkemedelhantering så har bl.a han eller hon omvårdnadsansvaret gentemot patienten.

Askerladden

Skriv svar