Sirius Humanum

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Kommunals perspektiv.

Moderator: AMBASS

Ambulanssjukvårdare

Sirius Humanum

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 2/2 2009 16:50

Löner på Sirius Humanum:

Ambulanssjukvårdare 128 kr / timme, exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Sjuksköterska med prehospital vidareutbildning 166 kr / timme , exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Sjuksköterska med annan vidareutbildning 157 kr / timme , exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Anestesisjuksköterska anställd i akutbil 172 kr 46 öre / timme , exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Jag gjorde deras tester för några veckor sedan. Tydligen går vissa ambulansföretag ifrån kravet om ambulanssjukvårdareutbildning vid anställning. Simkunnighet testas ej. Bårprov sker med riktig bår. Körprovet tog 45 minuter. Kunskaper i ambulanssjukvård testas ej. Lönerna kanske skapar debatt? Vart är vi på väg?

zebra

Inlägg av zebra » 2/2 2009 22:01

Öhhh, förstår inte inlägget?????
Vad vill du säga...
Sen brukar det vara att om man inte klarar introutbildningen så får man inte jobbet... Inte ovanligt att folk får gå ifrån intro utb.

??????????????

slUSK
Inlägg: 57
Blev medlem: 12/12 2008 14:25

Inlägg av slUSK » 2/2 2009 23:04

Tydligen går vissa ambulansföretag ifrån kravet om ambulanssjukvårdareutbildning vid anställning.
Vilket? Gör verkligen sirius det?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Sirius Humanum

Inlägg av AMBASS » 3/2 2009 9:56

Ambulanssjukvårdare skrev:Löner på Sirius Humanum:

Ambulanssjukvårdare 128 kr / timme, exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Sjuksköterska med prehospital vidareutbildning 166 kr / timme , exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Sjuksköterska med annan vidareutbildning 157 kr / timme , exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Anestesisjuksköterska anställd i akutbil 172 kr 46 öre / timme , exkl semesterersättning och Ob-tillägg.

Jag gjorde deras tester för några veckor sedan. Tydligen går vissa ambulansföretag ifrån kravet om ambulanssjukvårdareutbildning vid anställning. Simkunnighet testas ej. Bårprov sker med riktig bår. Körprovet tog 45 minuter. Kunskaper i ambulanssjukvård testas ej. Lönerna kanske skapar debatt? Vart är vi på väg?
Skrämmande läsning. Jag blir dock inte förvånad över de löner som presenteras eller den nästan totala frånvaron av relevanta tester. Jag har svårt att förstå hur SLL kan låta detta otyg pågå. I långa loppet drabbar ju detta många medarbetare direkt negativt. Om siffrorna ovan stämmer kan man ganska snart räkna ut vad SLL betalar till entreprenörerna. Det kommer krävas ett tydligt regelverk för framtidens ambulanssjukvård och jag tror att tiden snart är mogen för en aktion.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/2 2009 10:04

zebra skrev:Öhhh, förstår inte inlägget?????
Vad vill du säga...
Sen brukar det vara att om man inte klarar introutbildningen så får man inte jobbet... Inte ovanligt att folk får gå ifrån intro utb.

??????????????
Inlägget är ju glasklart. Lönerna står angivna svart på vitt. Stämmer inte dessa? Att tester inte förekommer i någon större omfattning är ingen nyhet. Hur kan man bli antagen till en introduktionsutbildning utan att göra basala tester som dessutom SLL föreskrivit i sina riktlinjer? Är det upp till entreprenören att tolka riktlinjer och underlag från SLL? Jag anser att detta är skrämmande och att det visar att Sirius inte tar uppdraget på allvar. Hur kan dem annars låta bli att testa sina kommande medarbetare? Lönen lämnar sedan en hel del att önska, om nu dessa siffror kan stämma överens med verkligheten. Kanske vet du mer om timlönerna?

(ambass)
Blood Will Tell

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 3/2 2009 12:00

Intressant att om man jobbar som narkossyrra i akutbilen så tjänar man mer än som narkossyrra i amb. Och varför skall en som är prehosputb ha mer än tex narkos eller ivasyrra.
To whom much is given, much is expected.

AuF

Inlägg av AuF » 3/2 2009 15:27

Hej.

I mitt landsting prioriterar man en prehospital utbildning före IVA/narkos vid nyanställning. Ingånglönen ligger generellt också något högre för prehsop vubbade syrror än IVA och narkos. Ser inget konstigt med det. Ska du börja jobba i ambulans så ska du också ha en ambulansinriktad utbildning. Om du sedan önskar lägga till en narkosvubb så är det givetvis bara positivt. Men personligen tycker jag det är en självklarhet med en prehospital utb i grunden. Nu pratar jag om syrror utan tidigare erfarenhet av ambulanssjukvård och inte personer med 10 års erfarenhet. Men detta är ju egentligen en annan diskussion.

Hur som, så är det iaf fortfarande skrämmande att landsting fortfarande anställer syrror utan adekvat vubb och minst lika skämmande är det att man i några landsting börjar anställa undersköterskor utan 20-40 veckors!!! Nej, hårdare krav på vubb och tester så man kan få ut lite mer kvalite och framför allt yrkesstolthet i ambulanserna.

Hälsningar Auf-

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Inlägg av dollar » 3/2 2009 16:56

JA det är ju bättre timlöner än vad andra entrepenörer har. Testerna är ju mer relevanta än att bära hantlar, det är ju en bår som skall bäras. Simkunnighet fick man intyga när jag började på amulansen i stockholm men det var ju bara att få ngn att skriva under. Ett körtest på 45 minuter är ju mer än vad många andra har. Vad syftar inlägget på? Det har enl ryktet varit folk som är godkända hos andra som ej klarat teterna hos sirius så det måste väl betyda att dom ställer högre krav än andra eller?? jag försår ärligt talat inte inlägget

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/2 2009 17:35

dollar skrev:JA det är ju bättre timlöner än vad andra entrepenörer har. Testerna är ju mer relevanta än att bära hantlar, det är ju en bår som skall bäras. Simkunnighet fick man intyga när jag började på amulansen i stockholm men det var ju bara att få ngn att skriva under. Ett körtest på 45 minuter är ju mer än vad många andra har. Vad syftar inlägget på? Det har enl ryktet varit folk som är godkända hos andra som ej klarat teterna hos sirius så det måste väl betyda att dom ställer högre krav än andra eller?? jag försår ärligt talat inte inlägget
Jag tycker att inlägget är bra, rent ut sagt riktigt bra. Det belyser viktiga frågor, så som löner och tester. Svart på vitt dessutom.

Det är denna öppenhet jag tidigare saknat i lönefrågan. Jag vet inte vad Ambulanssjukvårdaren har för syfte, men måste säga att det han/hon gör är lovvärt. Kanske är det så att vi behöver en större öppenhet och en bättre insyn i verksamheten. Kan det verkligen fortfarande vara så att dem bär hantlar på AISAB? Jag kan aldrig tänka mig att SLL kommer låta detta tramsande ske utan kraftfull tillrättavisning. Om inte annat kommer denna sörja bli synlig all den stund media granskar verksamheten i Stockholms län.

Lönerna borde iaf få fart på fackförbunden :o
Blood Will Tell

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 3/2 2009 20:57

Jag förstår inte heller inlägget.
Anser Ambulanssjukvårdare att lönerna är ohemult höga på Sirius, eller anser han(hon) att de är för låga överlag? Ingen åsikt uttrycks.
Som ett faktainlägg är det intressant att få reda på hur det ligger till med tester och löner men det finns ju inget debattvärde (anser jag) om man inte uttrycker en ståndpunkt.


/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 3/2 2009 21:46

Jag hoppas att det erbjuds goda tillägg av olika slag för obekväm arbetstid och dylikt. När jag slutate som Intensive Care Paramedic i Sydney för 8 år sedan så var min årslön i AUD motsvarigheten till ungefär 540000.00 SEK. Jag tyckte då att det var förolämpande lågt, så jag ordnade med betydligt högre lön som Remote Medic.
Eftersom jag inte har vetskap om svenska löner som jämförelse så ser jag Ambulanssjukvårdares inlägg från mitt internationella perspektiv; och då talar det ganska klart om (för mig) oacceptabelt låga löner.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 4/2 2009 12:44

internationella perspektiv
Är internationella perspektiv på löner instressanta? För vi lever ju på ganska skilda villkor i olika länder. I min "årslön" ingår rätten till föräldrapenning t.ex. Får man betalt för att vara hemma med sina barn i Sydney? En sådär 240 dagar? Och en hyfsad sjukförsäkring ingår också. Hur ser vilkoren ut Sydney?

Frågan borde vara vad får förutom sin lön och den skatt man betalar.

Tobbe[/quote]
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Reflekter

Inlägg av 1005 » 4/2 2009 17:23

Uppenbarligen var det ett bra inlägg då det nu är flera som diskuterat det..

Tror att syftet var att visa på låga krav/låga löner.

Skoj att andra än hästhandlaren hängs ut.

Synd att man säljer sig så billigt...

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 4/2 2009 18:01

Akutläkare skrev:Jag förstår inte heller inlägget.
Anser Ambulanssjukvårdare att lönerna är ohemult höga på Sirius, eller anser han(hon) att de är för låga överlag? Ingen åsikt uttrycks.
Som ett faktainlägg är det intressant att få reda på hur det ligger till med tester och löner men det finns ju inget debattvärde (anser jag) om man inte uttrycker en ståndpunkt.


/
Akutläkare
Kampen för jämställda löner kräver samarbete över yrkesgränserna. Jag anser att ambulanslönerna är för låga med tanke på vad vi möter i vårt dagliga arbete. Kunskap, ansvar och en rättvis lön borde vara självklart och jag tycker inte att det går att tala om ordentliga tester på Sirius. Som läkare får du säkert flera gånger min lön och du är säkert inte intresserad av kollektiva löner.

Sirius Humanum är nog som andra Stockholmsföretag inom ambulanssjukvården.

Ambulanssjukvårdare

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 4/2 2009 18:22

slUSK skrev:
Tydligen går vissa ambulansföretag ifrån kravet om ambulanssjukvårdareutbildning vid anställning.
Vilket? Gör verkligen sirius det?
jojjemän och detta gäller också AISAB!

Skriv svar