Hjälp av sakkunnig tack

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Kommunals perspektiv.

Moderator: AMBASS

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Hjälp av sakkunnig tack

Inlägg av Linda » 10/6 2005 17:39

Har en fråga till den som kan svara ...

för några år sedan arbetade jag som usk på neurokirurgen, anställning som hela tiden blev förlängt med 2 månader ibland 3 månader ibland veckor.. vet inte vad en sådan anställning kallas men till saken hör att jag i mitten av mars 2002 blev sjukskriven och förblev sjukskriven året ut.
Min anställning löpte året ut och blev inte förlängd så jag blev alltså både arbetslös och sjukskriven 1/1-03.

Jag skulle igång att arbetsträna för att se hur mycket jag klarade av att arbeta och med vad av mina gamla arbetsuppgifter ungefär runt sep. okt. månad och får då till svar av min chef: nää det är så krångligt, vi har inte plats för dig här, vänd dig nån annanstans.

Är det inte arbetsplatsens skyldighet att ordna med arbetsträning när ja fortfarande var anställd där ?
Kan jag på nått sätt få någon kompensation för detta så här pass lång tid efteråt ?

Har kämpat med detta själv i ca 2 år men får ingen hjälp någonstans och då jag kontaktade facket i slutet av 2002 fick jag till svar: du vet, neurocentrum har sina egna "lagar" vi kan inte gå in där hur som helst...

behöver ja nämna att jag är väldigt besviken på kommunal !!!

skriv i tråden eller skicka pm.
tack på förhand

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 11/6 2005 13:17

Bara att inse att du inte blir eftertraktad som arbetskraft genom att gå sjukskriven. Lägg ner denna meningslösa strid och sök nya jobb!!

Furix

Inlägg av Furix » 11/6 2005 16:39

Är inte facklig representant men tror inte du inte kan nå särskilt långt i det här målet. Är tveksam till om arbetsgivaren har ansvar för dig när du inte är anställd hos dem längre, och eftersom din anställning inte var tills vidare (läs fast) utan tidsbestämd så är det väl upp till dem att avgöra om du ska få förlängt eller inte? Mitt råd är att gå vidare helt enkelt.

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 12/6 2005 13:32

jag har knappast själv valt att bli sjukskriven.
Har bland annat en kotkompression, whiplash och klämda nerver, efter en trafikolycka.
att samhället slår ut de som blir sjukskrivna är för jävligt i mina ögon och man får inte ens en chans att bevisa vad man kan och inte kan.

så tro mig SSKIAMB det är inte så att jag VILL gå hemma och inte göra något, tvärtom ! har fått strida mot f.kassa och arbetsförmedling bara för att komma ut och arbetsträna..
Så ska det inte va och min poäng i detta är att om jag hade fått komma igång och arbetsträna på neurokirurgen så hade min sjukskrivning kunnat förkortas, jag hade kommit tillbaka i arbetslivet mycket tidigare och hade fått ett socialt liv igen.
jag har sökt och söker fortfarande jobb ! sedan jan. 03 då jag blev arbetslös har jag sökt snart 85 jobb !!!
SSKIAMB skrev:Bara att inse att du inte blir eftertraktad som arbetskraft genom att gå sjukskriven. Lägg ner denna meningslösa strid och sök nya jobb!!

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kan kanske ge tips

Inlägg av 1005 » 12/6 2005 22:15

Frågor till dig Linda.

1/hur länge var du sjukskriven innan ditt vick gick ut?
2/Gjorde man rehab plan?
3/vart blev du skadad/var/när/hur?

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Re: Kan kanske ge tips

Inlägg av Linda » 13/6 2005 13:08

1. vick till 31/12-02, blev sjukskriven 19/3-02
2. NEJ
3.trafikolyckan skedde privat och var en av anledningarna till att jag blev sjukskriven, den största anledningen är dock min fibromyalgi.
Trafikolyckans skador sitter i nacke och halsrygg, fibromyalgin i hela kroppen men har störst besvär från ländrygg, fingrar och handleder.
Fick diagnosen sommaren 2002
1005 skrev:Frågor till dig Linda.

1/hur länge var du sjukskriven innan ditt vick gick ut?
2/Gjorde man rehab plan?
3/vart blev du skadad/var/när/hur?

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gör så här

Inlägg av 1005 » 13/6 2005 19:52

1/kontakta din AVD inte din sektion.
begär där hjälp av ombudsman som inhämtar alla uppgifter ifrån klubb/sektion.

2/ Har dom sjukskrivit dig för skadan eller sjd?
Är det sjd så är det inte så mycket rehab dom kan göra men är det skadan så ska dom göra en rehab plan.

Tänk på att om man bråkar för mycket så kan det vara svårt att få jobb på stället.

3/Viktigaste frågan! Var du medlem innan du skada dig?
Om jag kontakta även folksam.

4/ Afa har även Ags som betalar ut pengar vid lånvarig sjd kontakta dom och gör anmälan om du inte redan gjort detta. Tyvärr kan det vara sent då dom vill ha in en anmälan snabbt men testa.

mvh

Stefan

Skriv svar