Läkar från österrike: Hur är utbildning i sverige

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

Anonymous

Läkar från österrike: Hur är utbildning i sverige

Inlägg av Anonymous » 22/8 2006 7:59

Hej
Jag är läkare från österrike. Tyvärr för jag talar svenska inte so bra nu, men jag läsar :-)

Jag har två fragor:
1) Vad Utbildning behöver jag för att arbetar som sjukvårdare i sverige?
jag är en ung läkare och därför att inte finns jobben i österrike som unga läkare jag ska söker jobb i sverige, men det är inte heller lätt.
Eftersom jag är frivillig sjukvårdare i österrike sen fem år, jag undrar vad utbildning jag behöver för att arbetar som sjukvårdare i sverige. (Jag tänker att arbetar som sjukvardare en år och söker jobb som läkare under mellantiden)
Kanske det inte är realistisk, men det är bara en ide nu.

2)
Är ambulansen i sverige privat eller statlig? Finns där organisationer som "red cross" i sverige? Jag var i sverige på semester och jag har inte sett någonting som det?

Tack för hjälp och hälsning från österrike
PS: det här är en mycket bra forum!
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 22 gånger.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Re: Läkar frå österrike: Hur är utbildning i sverige

Inlägg av agentanka » 22/8 2006 8:23

morbus_kicki skrev: 2)
Är ambulansen i sverige privat eller statlig? Finns där organisationer som "red cross" i sverige? Jag var i sverige på semester och jag har inte sett någonting som det?
Red Cross heter på svenska Röda Korset och finns i Sverige, men här finns inga röda korsare i ambulanser utan det närmaste man kan komma är som frivillig sjukvårdare (Förstahjälpare) och det får man inget betalt för.

Lycka till.

Skriv svar