Sommarjobb som ambulanssjukvårdare

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

melker

Sommarjobb som ambulanssjukvårdare

Inlägg av melker » 17/2 2007 23:02

Hejsan!

Jag har blivit erbjuden jobb som ambulanssjukvårdare i en medelstor svensk stad i norra sverige. Jag har nu några frågor. Jag har ingen tidigare erfarenhet av arbete inom ambulans. Jag har dock jobbat i ett år som USK samt läst 4 år på läkarprogrammet.

1. Ungefär hur mycket kan jag begära/räkna med i lön? (inkl. och exkl. ob)
2. Vilka arbetsuppgifter/befogenheter kommer jag få?
3. Övriga tips och råd?

Tack på förhand!

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 18/2 2007 10:29

Vet inte vart gränserna går för underläkare men med tanke på att anställningen du har blivit erbjuden är "ambulanssjukvårdare" så kommer det väl troligtvis främst vara sånna uppgifter. Vad folk "anser" att en ambulanssjukvårdare får göra är olika här på forumet, jobbar du med rätt kollega så tror jag nog att du får jobba ganska fritt under uppsikt. Stationssysslor kommer ingen undan, prehospitalt så är det bara att läsa behandlingsriktlinjerna och fundera vad som kan bli aktuellt.

Lönemässigt så skulle jag kunna tänka mig nånstans mellan 18 000- 20 000. Beror på hur stor vikt dom lägger vid din pågående utbildning. Till det tillkommer ju även OB

Det tipset man kan ge är väl att vara ödmjuk och att inte ta för mycket plats även om du känner att du kan. Börja lugnt och känn in läget.

Lycka till med vikariatet!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 18/2 2007 11:11

Inom ambulanssjukvården går gränsen vid legitimationen.

melker

Inlägg av melker » 18/2 2007 11:19

Tackar för de snabba svaren!

Det är precis som ni säger inte aktuellt med någon form av underläkartjänst (som krävs 4,5 års utbildning) utan ambulanssjukvårdare.

En fundering jag fick var hur det fungerar med själva bilkörningen. Jag förutstätter att jag inte kommer köra utan att detta sköts av SSK jag åker med. Hur gör man i de fall då patienten kräver medicinering, behandling etc. som endast SSK får ge? Ges detta då alltid före transporten?

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/2 2007 14:14

Medelstor stad i norra Sverige som anställer läkarstudenter; luktar de lite ume? :wink:

Jag hade 14900 (exkl. OB) som ambulanssjukvårdare, samma som jag har som USK på akuten. Dock bara timanställning, inget vik.

Formellt så har du inga medicinska befogenheter utom syrgas. I praktiken handlar det om en kombination av förtroende från kollegan både avseende bilkörning och läkemedelsadministrering i kombination med den aktuella organisationens inställning till nyanställdas körning. Jag upplever att annonserna som finns att läsa nu har en något mildare inställning avseende detta. Det ställs högre krav på tidigare körerfarenheter och man testas/utbildas mera grundligt innan anställning, generellt alltså. Hur det är i ditt fall får du nog undersöka själv.

Som du själv inser blir det knepiga situationer när pat. behöver lkm. Detta brukar dock lösas på något smidigt sätt som passar aktuell SSK, dock inte säkert att det överenstämmer med författningar eller lokala instruktioner från arbetsgivaren.

Håller med GoldenHour angående övriga råd. Ett generellt tips till alla kandidater som jobbar extra som USK är också att komma ihåg i vilken roll de befinner sig på arbetsplatsen. Har varit med om personer som valde de "intressantaste" patienterna och följde dessa på "intressanta" behandlingar, vilket inom vården innebär att alla stör sig men ingen kan med att säga något vilket leder till skitsnack i fikarummet. Vilket är tråkigt eftersom min erfarenhet är att läkarkandidater med god bredvidgång blir utmärkta undersköterskor och sedan utmärkta läkare.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 18/2 2007 14:14

I vissa landsting stannar man ambulansen om lkm behöver ges då amb-sjv sitter bak, vissa landsting tillåter inte detta. Vissa löser det genom att ambulanssjukvårdaren alltid kör hem, även om denna inte har prio1 utbildning. Så mycket krångel bara för att ta bort delegeringar som sjukvårdarna förtjänar. Hur ni kommer att göra vet jag ej om du inte säger vart du ska jobba :) God forts

melker

Inlägg av melker » 18/2 2007 17:05

Tusen tack för era värdefulla synpunkter och tips! Känns som jag har fått ett bra hum om vad som gäller i allmänhet. Detaljerna för just mitt jobb blir säkert tydliga när jag väl är på plats.

Ser fram emot en spännande och intressant sommar!

/M

banan

Re: Sommarjobb som ambulanssjukvårdare

Inlägg av banan » 18/2 2007 18:41

melker skrev:Hejsan!

Jag har blivit erbjuden jobb som ambulanssjukvårdare i en medelstor svensk stad i norra sverige. Jag har nu några frågor. Jag har ingen tidigare erfarenhet av arbete inom ambulans. Jag har dock jobbat i ett år som USK samt läst 4 år på läkarprogrammet.

1. Ungefär hur mycket kan jag begära/räkna med i lön? (inkl. och exkl. ob)
2. Vilka arbetsuppgifter/befogenheter kommer jag få?
3. Övriga tips och råd?

Tack på förhand!
Hur kan du få jobb om du inte gått ambulanssjukvårdarutbildningen undrar jag? 2 år som usk på akutavdelning samt ambsjukvårdarutb trodde jag var krav nuförtiden? Det har vi och dom som inte har det är chanslösa.
Dessutom ska dom ha godtjänt i alla tester innan.
Men man ser väl mellan fingrarna till sommaren.
Lägsta lön du ska godta är 16-17tusen netto. Går dom inte med på det, byt jobb.

Lipton

Re: Sommarjobb som ambulanssjukvårdare

Inlägg av Lipton » 18/2 2007 21:53

banan: Tror du Örebro universitets påhitt försörjers Sveriges behov av ambulanssjukvårdare?

GoldenHour

Re: Sommarjobb som ambulanssjukvårdare

Inlägg av GoldenHour » 18/2 2007 23:19

Banan skrev:
Hur kan du få jobb om du inte gått ambulanssjukvårdarutbildningen undrar jag? 2 år som usk på akutavdelning samt ambsjukvårdarutb trodde jag var krav nuförtiden? Det har vi och dom som inte har det är chanslösa.
Dessutom ska dom ha godtjänt i alla tester innan.
Men man ser väl mellan fingrarna till sommaren.
Lägsta lön du ska godta är 16-17tusen netto. Går dom inte med på det, byt jobb.

Tror du inte att en läkarstuderande efter fyra år har kött på benen att klara sig? Då tror jag att du överskattar vårat arbete LITE. Allt som inte är en leg tittel handlar om validering av kunnskaper. Det här är en grabb som läser ATLS när vi läser PHTLS, då kan man väl i alla fall slippa höra att man är något som arbetsgivaren ser mellan fingrarna med. Jag kommer att jobba med uskor i sommar som inte har någon ambulanssjukvårdarutbildning, men många av dom besitter andra värdefulla kunnskaper. Tidigare ambulanspraktiker, lastbilskort, blivande läkare/sjuksköterskor, vad vet jag, men dom har klarat testerna och är enligt mig ett välkommet tillskott. Folk håller olika kvalitet, det man ska titta på är hur bra dom är, inte vilken tittel dom har. Finns det mer att säga?

Lycka till på ambulansen doktorn!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 19/2 2007 0:33

Titeln är ändå ett sätt att säkra en viss kvalitet. Annars kanske vi ska börja ta in kassörskor och brevbärare då dessa säkert också har många bra egenskaper... Umeå och andra ställen som anställer studenter och liknande är en skam för svensk ambulanssjukvård!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 19/2 2007 8:40

Läser läkarstudenter ATLS under grundutbildningen? Trodde det ingick i deras ST-utbildning?

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 19/2 2007 14:16

Combitub skrev:Det finns läkarstuderande som askulterar ATLS. Har även träffat på AT läkare som gör detsamma. Betvivlar att man får gå ATLS som fullvärdig kursdeltagare innan leg.
Men herre gud! Det var en liknelse! Det jag menar är att deras kurser är på en helt annan nivå än vad vi sköterskor är vana vid.

Sjuksköterskan: Visst, det är ett sätt att "kanske" säkra vissa kunnskaper. Men vad är det som gör att man inte kan säkra kunnskaper från en treårig utbildning och sedan validera om de akuta kunnskaperna finns. Jag tycker personligen att det är en skam för din chef att han anställt en person med så låga och kränkande värderingar, det gäller inte bara det här inlägget. MENINGEN RADERAD.

banan

Inlägg av banan » 19/2 2007 16:07

Fint. En nyexad syrra som inte kan ett jota och aldrig sett mer än en näsblödning, och en kollega som tidigare jobbat i korvmojjen nere på stan.
Är jag i umeå nån gång och blir sjuk under semestertiderna tar jag nog hellre en taxi.
Eller cykeln :wink:

Skriv svar