Praktikpass.

Här kan registrerade användare annonsera efter jobb alternativt erbjuda jobb.

Moderator: webmaster

Anonymous

Praktikpass.

Inlägg av Anonymous » 17/11 2004 21:00

Hej!
Jag har under sommaren har utbildat mig till hemvärnssjukvårdare (en rödakorset kurs på 208 timmar). Detta har gett mig blodad tand och jag har börjat fundera på om det inte är detta jag vill göra i framtiden. Jag ska, om allt går som planerat, börja plugga i vår för att slutligen bli akut-ssk. Mitt mål är att jobba på ambulansen.
För att få testa mina egna reaktioner på stressen och omgivningen i skarpa situationer så kontaktade jag MAS i malmö, efter allt, övning är övning och verklighet är verklighet. På MAS sa man att man inte hade möjlighet att ta emot mig då alla deras platser var upptagna av högskoleelever men att jag skulle prata med brandkåren.
När jag senare kontaktade brandkåren så fick jag höra att de inte längre får ta med folk ut på pass.
Min fråga är nu bara om det finns någon station i sverige som kan och vill ta med mig ut på ett eller ett par pass så att jag får se hur en dag som ambulanssjukvårdare/ssk kan se ut.
Jag är 24 år och bor i malmö men kan tänka mig att åka relativt långt för att fä testa på.

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/11 2004 1:34

HV borde kunna hjälpa dig med en plats tycker jag. Jag vet att sjv.befälen inom FM får komma ut och hospitera någon vecka per år för att kunna hålla sina kunskaper ajour och ha kontakt med verkligheten. Tycker att HV borde kunna ordna något liknande.

Annar gäller det bara att känna någon... :?

Martin_Ssk-Amb

Svårt !!!

Inlägg av Martin_Ssk-Amb » 9/12 2004 18:41

Jag vet ju bara hur vi gör på våran station, där är Endast Sjukvårdare i lumpen (1 pass), Ssk-stud, AT-läkare och Polis-stud (ej färdiga poliser, p.g.a. lagstiftningen) välkomna att åka med 1-2 pass. om man säger på lägre nivå så är det endast Ambulanssjukvårdar elever........så det är ju om du läser något ovan !!! eller var du Sjuksköt. ??? i så fall ber du bara din chef fixa en hospiterings dag !!! lycka till

"En sann optimist kan inte flytta berg, men bestiga dem"

"Ingenting är omöjligt"

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/12 2004 16:15

Okej, tack, Då vet jag iaf lite mer....

Beaver

Inlägg av Beaver » 17/8 2006 15:57

jag har fått svaret att det ska gå bra att göra det men itne på sommaren pga att personalen är ny och osäker. Men även att det kan bli lite trixit för att ambulansen väger för mycket med tre pers i, då ahr jag en fråga till er rutinerade gör det någon skillnad med 80 kg hit lr dit?

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2006 19:54

Beaver skrev:jag har fått svaret att det ska gå bra att göra det men itne på sommaren pga att personalen är ny och osäker. Men även att det kan bli lite trixit för att ambulansen väger för mycket med tre pers i, då ahr jag en fråga till er rutinerade gör det någon skillnad med 80 kg hit lr dit?
Egentligen ingen praktisk skillnad. Men i laglig mening så kan man inte åka runt med överlast. Blir en hel massa bekymmer om något händer då. Ungefär som om man åker runt utan försäkring på sin bil.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 22/8 2006 11:36

För ett tag sedan läste jag om någon ambulans som var slimmad så in i norden att de precis gick under gränsen för C kort. Det enda kruxet var att varken personal eller patient då kunde medföras..

Någon som vet vilken bil jag pratar om?

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/8 2006 22:08

Niklas K: Nej tyvärr, men jag är nyfiken!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 23/8 2006 2:46

Enl en som jobbar på akuten i malmö så har dom viktproblem.
Deras bussar är på gränsen och tygnden på fram axeln är för mycket. Om dom blir kollade så blir det böter. isådant fall står företaget för böterna.

Kan till lägga att jag inte hunnit kollat om det stämmer...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 23/8 2006 8:41

Cribbe skrev:Enl en som jobbar på akuten i malmö så har dom viktproblem.
Deras bussar är på gränsen och tygnden på fram axeln är för mycket. Om dom blir kollade så blir det böter. isådant fall står företaget för böterna.

Kan till lägga att jag inte hunnit kollat om det stämmer...
De får gå med i viktväktarna!

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 23/8 2006 10:58

Det låter som en myt. Det är tjänstevikten som bestämmer körkortsklass. Tjänstevikt = bilens vikt inklusive förare, fullutrustad, men olastad. Skulle tjänstevikten då vara mer eller mindre exakt 3,5 ton (som är gränsen mellan B&C-kort) betyder det ju att bilen är helt obrukbar som ambulans, då en person på bår, samt passagerare, räknas som "last".

Att bygga en sådan bil verkar korkat och jag undrar vem som för det första beställer den och för det andra vem som bygger den...

AuF

Inlägg av AuF » 23/8 2006 13:01

Hur vanligt är det att man använder sig av ambulanser som kräver c-körkort ?

Lipton

Inlägg av Lipton » 23/8 2006 14:47

magill skrev:Det låter som en myt. Det är tjänstevikten som bestämmer körkortsklass. Tjänstevikt = bilens vikt inklusive förare, fullutrustad, men olastad. Skulle tjänstevikten då vara mer eller mindre exakt 3,5 ton (som är gränsen mellan B&C-kort) betyder det ju att bilen är helt obrukbar som ambulans, då en person på bår, samt passagerare, räknas som "last".

Att bygga en sådan bil verkar korkat och jag undrar vem som för det första beställer den och för det andra vem som bygger den...
Det finns även regler för vilket tryck bilens axlar får utgöra på vägen osv. Har också hört att en del större ambulanser har problem med detta.
När det gäller totalvikten så är det precis som med en vanlig bil. Som du säger så innebär en totalvikt över 3,5 ton att det krävs C-kort för att köra bilen. Men det betyder ju inte att man kan lasta tills bilen med last och förare väger 3499 kg.
Det som avgör hur mycket man kan lasta är lastvikten, som är skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt. En liten bil som exempelvis en Smart väger kanske inte mer än 500 kilo, men om man skulle lasta 3 ton på den så skulle den antagligen gå av på mitten. Bromssträckan skulle förlängas gigantiskt och den skulle helt enkelt inte vara trafiksäker längre.

En NSV S80 har en totalvikt på 2820 kilo. Detta innebär att den framhjulsdrivna versionen med D5-motor kan lasta 560 kg. Jämför man detta med en vanlig S80 med samma motoralternativ så får den lasta 545 kg, men har en totalvikt på endast 2190 kg. Alltså skiljer det 15 kilo på lastvikt mellan en personbil och en ambulans av märket Volvo.
Skillnaden är ju dessutom att i en ambulans så stoppar man in en bårsläde, bår, väskor, syrgasflaskor osv. Detta är alltså något som käkar ganska bra på lastvikten. Dessutom räknas det med en förare på 70 kilo och hur många av de killar som jobbar i ambulans är så nätta, jag vet att jag inte är det.

Varför bygger då Nilsson en bil som när man utrustat den för att ta hand om patienter och bemannat den med två rejäla grabbar som orkar flytta 130 kilos Oskar från tredje våning ned till bilen inte får medföra Oskar till sjukhuset? Ja, för det första så säljer den ju. För det andra så är det inte gjort i en handvändning att typa om en bil så att den får lasta mer.
Varför köper någon då en bil som inte går att använda till det den är byggd för? Jag vet faktiskt inte, men när hörde ni om någon som blev av med kortet för att ha kört en ambulans med överlast senast? Vissa landsting har ju dock fått upp ögonen för problemet och börjat leta alternativ vilket antagligen kommer göra det svårt för NSV i framtiden. Men det får vi väl se då... :wink:

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 22/1 2009 15:25

AuF skrev:Hur vanligt är det att man använder sig av ambulanser som kräver c-körkort ?
Det skulle jag också vilja veta. Kan väl aldrig vara så att en ombyggd Volvo väger över 3,5 ton, inte heller en Mercedes Vito väger väl så mycket?

Skriv svar