Röda Korset

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 16/3 2006 17:51

AuF skrev:en fråga: Vad gör gör förstahjälpare egentligen ?
Bra fråga =)

En förstahjälpare hyrs in till olika typer av arrangemang.
Det kan vara festivaler, sportevenemag (både enstaka matcher, säsonger eller cuper) "nattvandring".

En förstahjälpare ställer upp och hjälper den som vill ha hjälp.
Det kan vara allt från att plåstra om ett skavsår till livsuppehållande åtgärder tills ambulansen kommer.
En förstahjälpare har också andra uppgifter på arrangemanget (när vi inte plåstrar folk) som att jobba skadeförebyggande, kolla ev utrymmningsvägar samt informera om Röda Korsets verksamhet.

En FH:are har ingen som helst medicin och kör inte heller någon till t ex sjukhus. Till den som behöver komma in till sjukhus mindre akut försöker vi hjälpa till att ordna privatskjuts eller taxi.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Delegering, osv

Inlägg av magill » 16/3 2006 17:53

Brosan: Det finns inget som säger att läkare kan ge "order" till dig även om du är sjuksköterska? Man har ju alltid rätt (och skyldighet) att säga nej om man inte känner att man klarar att genomföra det som man blir delegerad. På samma sätt har man ju då möjlighet att säga nej om man inte vill ha den delegeringen.

AuF

Inlägg av AuF » 16/3 2006 18:11

Ok. Då är jag med lite mer. 8)

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 16/3 2006 18:27

En FH:are har sina riktlinjer att följa.
Där står att vi inte får ge mediciner (vet inte exakt formulering).
Om man ger medicin i de röda kläderna så förväntas man kanske av nästa person att man har en huvudvärkstablett och när de sen nekas så blir det skitsnack.

Och inte nog med det så kommer detta antagligen fram till GL som måste kolla vad som hänt eftersom riktlinjerna inte efterlevts.

Åsikter på detta?

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 16/3 2006 18:36

AuF
Är det något mer du undrar över om Förstahjälpen-gruppen så är det bara att fråga 8)

Kan slå sönder en myt om FHG:
I vissa fall frågas en FH:are om man får någon lön för detta.
Svaret blir naturligtvis "Nej, vi gör detta ideelt".
Det är sant. Vi gör detta gratis mot lite krubb o milersättning.
Någon gång ibland får man höra från uppdragsbokningen att någon ringt och försökt boka gratis FH:are till ett evenemang och blivit upprörda då de fick veta att det kostade.
Allt detta för att FH:aren inte varit tydlig nog.

Gruppen tar alltså ut en kostnad för milersättningen samt ett tim-pris per par.
(FH:are jobbar alltid 2 och 2).
I vår grupp kostar vi:
för juniorverksamhet (Där barn och ungdomar är den större gruppen) 110kr/par/h
och för senior (vuxna) 220kr/par/h.

Alltså, Förstahjälpare får ingen lön men arrangören får betala för att förstahjälparna ska vara där.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 17/3 2006 11:38

Smyger in en liten vänlig hälsning till alla röda korsare som ska på utbildningen i helgen! Tror och hoppas att vi kommer att få det kul tillsamans. Ses kl 18! /P Hamberg

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 17/3 2006 11:53

Framtidsmål skrev:Smyger in en liten vänlig hälsning till alla röda korsare som ska på utbildningen i helgen! Tror och hoppas att vi kommer att få det kul tillsamans. Ses kl 18! /P Hamberg
Jag visste att du skulle göra bort dig! :lol:

Nu har jag ditt nummer och ska ringa dig hela helgen och se så du sköter dig! :twisted:

Allvarligt skojat...
Jag önskar er alla en trevlig helg och ser fram emot de nyutbildade (iaf delvis) praktikanter som jag kommer att få jobba med.

Och ta lärdom av en "gammal i gemet", Du kommer inte lära dig allt.
Det kommer kännas som du glömt det mesta när du lämnar utbildningen.
Då är det viktigt att komma ihåg följande: Kunskapen finns där ändå

(Obs. Om det blev luddigt så är det för att jag har feber) :roll:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 19/3 2006 21:14

Ringde mig en gammal tant idag. Kanske va du som förställde rösten :P....Helgen va i alla fall ganska bra. Roligt var det men mycket av utbildningen va av mer tveksam karaktär.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 20/3 2006 8:45

Klart det var jag! 8)
Eller..? :shock:


Jag hörde att det hoppades fram och tillbaka en del, men det gör det alltid i utbildningar.

Hoppas du lärde dig nånting så du klarar av att bli en så duktig FH:are som jag är :twisted:

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 20/3 2006 13:09

Eller lika duktig som jag är, fast jag å min sida vägrar bli FH. :twisted:
Undrar vad som väger tyngst, mitt leg. från Socialstyrelsen eller mitt personkort från RK? :lol:

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 20/3 2006 13:22

magill skrev:Eller lika duktig som jag är, fast jag å min sida vägrar bli FH. :twisted:
Undrar vad som väger tyngst, mitt leg. från Socialstyrelsen eller mitt personkort från RK? :lol:
Du var tvungen att fråga va? :?
Såklart är det ditt leg. från Socialstyrelsen som inte väger tyngst.
Det är mer proffsigt gjort och säkert mindre.
RK-kortet är tyngre och mer oproffsigt.

Men Röda Korset är iaf mer känt än Socialstyrelsen... :roll:

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 20/3 2006 13:28

Haha, klart jag måste. :lol:

Jo, det är sant att RK är mer känt än SoS..men men. Vissa klarar att verka i det okända. :D

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 20/3 2006 13:51

En fundering jag har..
Är riktlinjerna för sjukvården lika fjantiga och otydliga som RK:s?

Vissa saker i RK:s riktlinjer är ju så självklara, men ändå så otydliga.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 20/3 2006 14:12

Tja, vad ska man säga.. Det som reglerar är ju lagen och Socialstyrelsens författningar. Det som det hela bygger på är Hälso- och sjukvårdslagen som finns på http://www.notisum.se/Rnp/SLS/LAG/19820763.HTM
Läs och döm själv. :wink:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 20/3 2006 17:22

Agentanka: Du är kaxig du 8) . Är nog ganska duktig redan:P. Nått lärde man ju sig men själva "lektionerna" va värdelösa till 85%. Hur tyckte frugan att kursen va då? Du lär väl snart få sällskap på dina uppdrag framöver antar jag :D.

Skriv svar