Röda Korset

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Röda Korset

Inlägg av magill » 12/3 2006 17:02

Jag har sett att det finns ett flertal aktiva/fd. aktiva "första hjälpare" inom Röda Korset här, så därför har jag en fråga till er:

Om du har en annan sjukvårdsutbildning "utanför" RK, hur anser du att riktlinjerna påverkar ditt agerande som första hjälpare?

Hur ser du på patientarbetet - utgår verksamheten från "patientens" bästa, eller från att "alla" ska klara av att vara med?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 12/3 2006 17:52

Våra riktlinjer är stenhårda! Ej administrera läkemedel/transportera patient utanför skadeplats(finns riktlinjer på nätet). Spelar ingen roll om du är läkare som arbetar med röda korset, du får inte så mycket som röra någon typ av läkemedel i alla fall(gäller även syrgas/övriga lkmdl som ej kräver riktig sjv-utb). Sedan vet ju alla som jobbar på ambulansen att riktlinjerna sätts åsidan ganska kraftigt av alla som jobbar inom sjukvården. Tror ju till exempel inte att det finns en enda ambulanssjukvårdare som inte administrerar läkemedel trots stoppet för det. Klart att om en läkare kommer fram till en anafylaxi med utbredd urticaria/andningsproblem med en adrenalin spruta på sig inte bara står och glor. Men om man ska följa reglerna fullt ut så får det ej ske. Riktlinjerna särskiljer alltså inte några rödakorsare åt, sedan är det väl en fråga upp till var och en vad man tar sig för beroende på sin utbildning. Samtidigt är det ju jätteviktigt att sjukvårdare utan riktig sjv-utb inte får för sig att dom är några läkare. Riktlinjerna bör alltså hållas i den gränns det är möjligt. Jag skulle aldrig röra läkemedel när jag är ute på uppdrag.

Samtidigt så håller man på att införa att vi ska få göra lite mer, läkemedel är fortfarande ute ur bilden(förutom nått löjligt snack om alvedon tex(hör inte hemma i förstahjälpen enligt mig)). Det som kommer är deff,reponering,nackkrage. Dock kommer deff utb inte innebära att vi får nån egen, utan bara utifall att det skulle finnas en på stället vi har beredskap på.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Jaha

Inlägg av magill » 12/3 2006 18:01

Visst förstår jag att det sker avsteg från RK´s riktlinjer, men riktlinjerna finns ju ändå och är ju själva "grunden" för hur man ska agera.

Det jag vänder mig mot i RK´s riktlinjer är just att man inte får agera på det sätt som är det optimala. Vi får t. ex. inte göra bröstkompressioner på barn. "Varför?" kan man undra. Jag har inte fått något bra svar på det än.

Vidare får man inte använda vilka hjälpmedel som helst. T. ex. får vi inte använda exempelvis Leardals pocketmask, utan är tvingade att använda typ apotekets andningsskydd. Till det finns inte heller någon vettig förklaring.

Jag anser inte att riktlinjerna ser till patientens bästa. Finns det kunnig, rutinerad och välutbildad sjukvårdspersonal får de inte agera i sina professioner och göra maximalt vad de kan för att hjälpa, utan måste följa RK´s regler.

Jag är inte helt överrens med RK´s regler vad det gäller första hjälpen, trots att jag har varit aktiv i ett och ett halvt år. Därför vill jag gärna höra vad andra första hjälpare tycker och tänker.

Ser ni också riktlinjerna som ett hinder mot patientens bästa?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 12/3 2006 20:39

Högsta medicinska kompetens som jag jobbar med är ambulanssjukvårdare och sköterskor. Tog faktiskt upp med med pocketmasken på mötet för någon dag sedan, men fick ett luddigt svar om att jag inte "bör" använda den, med anledning att det tar för långt tid. Men tar det inte lika lång tid att öppna det andra andningsskyddet som att veckla ut masken? Ingen skillnad enligt mig. Masken ligger ju i väskan av en anledning. Ang. kompresioner på småbarn så har vi inte några sådana begrännsningar vad jag känner till. Va på kurs där vi gick egenom barn-hlr/o-fall för bara någon dag sedan. Inget nämdes så om begrännsningar där. Att man inte får göra det man är utbildad kan man ju bara tolka som en sak, bara vanliga människor fhj-grupperna vänder sig till, och inte sjv-personal. Skriv gärna ett mail till mig Magill o berätta hur du skulle gjort.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Barn

Inlägg av magill » 12/3 2006 21:01

Såvitt jag vet, och vad som har sagts i min utbildning är att man INTE gör hjärtkompressioner, men däremot iblåsningar på barn inom Röda Korset.

Pocket-mask-frågan verkar ingen ha något bra svar på. Jag har hört många konstiga förslag på varför man inte ska ha den, men inget av dem låter vettigt i mina öron.

Ja, FHG vänder sig till "vanliga" människor som du säger, men att få in utbildat folk borde ju bara vara bra trodde jag, men det verkar inte vara en fördel inom FHG.

Jag tror inte att jag uppfattade frågan Framtidsmål?
Det jag gör är att lämna min första hjälpengrupp för att börja i en organisation där jag känner att det är kompetens och inte regler som bestämmer vad man får göra.

AuF

Inlägg av AuF » 12/3 2006 21:39

"Tror ju till exempel inte att det finns en enda ambulanssjukvårdare som inte administrerar läkemedel trots stoppet för det."

Skulle nog vilja påstå att så inte är fallet. Farligt tanke!!! Riktlinjerna bör självklart följas. Både för att skydda pat. och dig själv om nåt går fel.

Sedan så undrar jag varför ni inte skulle utfört kompressioner ?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Då är vi två

Inlägg av magill » 14/3 2006 8:33

Då är vi två som funderar.. Jag har inte lyckats få något bra svar. Enda svaret är att det "står i riktlinjerna".

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 14/3 2006 9:47

En lärare som jag hade sa att ett hjärtstopp på småbarn nästan alltid beror på stopp i luftvägarna, samt att det inte finns många bra exempel på barn som räddats med hjälp av kompressioner. Måste mena att om barnet klarar sig så återhämtar det sig efter att den främmande kroppen tagits bort eller att man genom inblåsningar fått igång barnet igen.....Still no idea Magill, men så sa dom.....

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 14/3 2006 13:54

Visserligen är barn betydligt mer känsliga för syrebrist än vad vuxna är vilket till viss del kan förklara varför det är viktigt att tillföra syre = inblåsningar. De flesta barn med hjärtstopp har asystoli/PEA (Pulslös Elektrisk Aktivitet) och det kan ibland hävas om hjärtat får tillräckligt med syre. Men har man då asystoli/PEA, dvs ingen cirkulation hur ska då barnet kunna tillgodogöra sig det syre som man blåser in om man inte gör hjärtkompressioner??!! :shock: Där är det ingen skillnad på barn och vuxna!

I utbildningsmaterialet som Cardiologföreningen har: "Livräddande första hjälp till barn" (=Barn-HLR) så lär man ju ut både hjärtkompressioner och inblåsningar. Det utbildningsmaterialet är skrivet för att kunna användas i undervisning av lekmän. Det utgår från att man befinner sig i hemmet eller liknande alltså INTE på sjukhus.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Håller med

Inlägg av magill » 14/3 2006 14:17

I Röda Korsets utbildning så ingår inte kompressioner på barn. Det är skumt. Den enda förklaring till det som jag har hört är att det är stor risk för skador på barnet. Men det borde ju inte vara hindrande.

Men någon bättre förklaring har jag inte fått. Någon som är aktiv i RK och som vet?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 14/3 2006 16:34

Risken för skada är större om man INTE gör något = barnet dör!!!

AuF

Inlägg av AuF » 14/3 2006 17:11

de är ju inte så att man använder hela handen på bröstkorgen på barnet. Pek-lång finger så kan du inte göra så jätte mycke skada. 8)

Lipton

Re: Håller med

Inlägg av Lipton » 14/3 2006 17:18

Framtidsmål skrev:En lärare som jag hade sa att ett hjärtstopp på småbarn nästan alltid beror på stopp i luftvägarna, samt att det inte finns många bra exempel på barn som räddats med hjälp av kompressioner.
Andningsstoppet beror ju vanligtvis i sin tur på en obstruktion, som exempelvis en halv godisbit. Och detta behandlas ju genom att först dunka handen mellan barnets skulderblad och om detta inte funkar så gör man ju just kompressioner. Alltså känns det ju väldigt märkligt att inte lära ut kompressioner med hänvisning till att cirkulationsstillestånd vanligtvis är en komplikation till ofri luftväg.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Re: Jaha

Inlägg av agentanka » 15/3 2006 12:50

magill skrev: Vidare får man inte använda vilka hjälpmedel som helst. T. ex. får vi inte använda exempelvis Leardals pocketmask, utan är tvingade att använda typ apotekets andningsskydd. Till det finns inte heller någon vettig förklaring.
Får man INTE använda Leardals pocketmask?
Det var konstigt eftersom vår grupp har den och fler kommer att få den.
Gärna hänvisning till denna riktlinje.

Det som jag kan se som problem med pocketmasken är att det bör vara en man/kvinna som sköter andningen och den andra kompressionerna (vid HLR).
Detta för bästa och smidigaste omhändertaget.
I HLR-utbildningen så vill utbildarna att man inte ska jobba "2 & 2" vid HLR.
Varför? Det vet jag faktiskt inte.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Svar till agentanka

Inlägg av magill » 15/3 2006 13:10

agentanka: Jag har inte kunnat hitta det i några riktlinjer, mer än att man ska använda den "i utbildningen ingående utrustningen", eller nåt åt det hållet. Men annars har jag inte hittat det.

Därför tycker jag att det är konstigt att våra gruppledare hänvisar till riktlinjerna när det egentligen inte står där. Mycket mystiskt.

Vidare är det konstigt att vi inte får lära oss två-räddaretekniken, för det blir ju mer effektivt som du säger.

Överhuvudtaget tycker jag att det är märkligt att man i sin iver att förenkla utbildningen inte ser till patientens bästa, utan mer till att det ska vara enkelt för alla att lära sig.

Skriv svar