Röda Korset

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 20/3 2006 21:32

Framtidsmål
Jag? Kaxig? :shock:
Vad menar du?

Menar du att man är kaxig bara för att man är bra nog för att vara UL i ett SM-LAG I FÖRSTA HJÄLPEN :o

Btw, vet du nu vem min blivande är eller kollade du bara i de nedre regionerna på tjejerna? :twisted:

Hon undrar även vilka 15% som var bra på kursen?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 21/3 2006 8:21

För min del tycker jag att det här har ballat ur... :?

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 21/3 2006 8:30

magill skrev:För min del tycker jag att det här har ballat ur... :?
Jag håller med.
Sorry. :(

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 21/3 2006 8:34

En sådan här diskussion passar faktiskt bättre på www.fhg.nu

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/3 2006 15:17

Jag ansåg i början av min karriär inom FHG att riktlinjer och grundprinciperna var lite väl svåra att greppa. Men det gav sig med tiden, i alla fall vad gäller Röda Korsets grundprinciper och vad dessa innebär.

Jag är själv sjukvårdsutbildad (undersköterska) och hade lite svårt att greppa bland annat det med HLR:en. Man fick inte arbeta 2+2 utan man skulle minsann arbeta ensam. Jag har dock, till skillnad från andra här, fått som svar att detta var för att man som FH ibland bara går två stycken på ett uppdrag. Vid HLR ska 1 st larma och 1 st utföra åtgärder enligt gällande regler.
Efter det så klarnade bilden något. I övrigt så tycker jag inte att övrig sjukvårdsutbildning spelar in när man går som FH. Visst har man som USK, SSK eller läkare en viss kunskap och erfarenhet vad gäller både ren och skär omvårdnad av människor och även kunskap och handlag vad gäller omläggningar etc. Vi har i våran grupp både USK och SSK och med dem så är det aldrig några problem. De vet om att de som FH går under speciella regler och därför inte får göra vissa saker, som att administrera läkemedel t.ex.

Vad gäller HLR på barn så får vi enligt gällande riktlinjer och utbildning inte utföra detta. Jag har dock lärt mig barn-HLR genom skolans försorg. Den dagen jag kanske står framför ett barn med hjärtstillestånd och med föräldrar och allmänhet som kräver att jag ska göra något, så kommer jag nog faktiskt att utföra HLR trots direktiv från högre ort.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 21/3 2006 15:26

Pang! Där slog du huvudet på spiken Rudstroem!

Det finns fler än du som har samma inställning att skulle något inträffa så är det ok att bryta mot Röda Korsets regler. Jag håller helt med. Livet går före regler och lagar.

Men, att bygga en organsisation på att man förr eller senare kommer att bryta mot reglerna tycker jag är helt kasst. På så sätt är det bara ett "hinder" att vara sjukvårdsutbildad sedan innan. Egentligen borde man vara helt nollställd när man börjar i FHG och bara lära sig saker där. Då skulle det funka, men en sådan organsiation som FHG lockar folk som har andra kunskaper sedan tidigare, och då borde dessa, i mitt tycke, "hindrande" regler tas bort. Annars blir det som nu, att jag väljer att sluta i stället för att ställa upp på riktlinjerna, därför att jag inte vill ingå i en organisation som förhindrar förhindrandet av mänskligt lidande.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 7/4 2006 12:36

Då var det dags för ännu ett block....Se you tonight 8)

Beaver

Inlägg av Beaver » 16/8 2006 17:38

Kan agentanka eller någon annan insatt FH berätta varför ni är billigare när det var junior/ungdomar som gick i par än seniorer?

Mäter ni bara i ålder och ingen kunskap eller?

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 17/8 2006 8:13

Beaver skrev:Kan agentanka eller någon annan insatt FH berätta varför ni är billigare när det var junior/ungdomar som gick i par än seniorer?

Mäter ni bara i ålder och ingen kunskap eller?
Jag svarar gärna på denna fråga.
Prissättningen är varierande i grupperna och det finns ett rek. pris i riktlinjerna (vet dock inte säkert om det är 220kr/par/timme).

Det är billigare när det är juniorerna som är "målgruppen" eftersom det är av yttersta vikt att ha sjukvårdare när det är barn som idrottar/utövar ngt.

Seniorer kan oftast ta hand om sig själva på ett helt annat sätt än vad barn kan, men jag kan tycka att vi inte är så dyra för seniorer heller.

I Örebro tar vi 110kr/220kr (junior/senior) och jag måste säga att jag aldrig hört att vi är för dyra.
Bra att nämnas är att pengarna går till Röda Kors kretsen för att ge FH:are utbildning, utrustning och kläder.


EDIT: Det är ålder som bestämmer om det är junior eller senior. Är dock osäker på vilken ålder det handlar om.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 17/8 2006 8:53

Vad tillför egentligen RK förstahjälpengrupper? Att döma av debatten så förefaller det vara en "falsk trygghet" att hyra "rödrockarna"? Nej, hyr istället in professionell hälso- och sjukvårdspersonal om sjukvårdsberedskap önskas/krävs!

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 17/8 2006 9:02

prehospital skrev:Vad tillför egentligen RK förstahjälpengrupper? Att döma av debatten så förefaller det vara en "falsk trygghet" att hyra "rödrockarna"? Nej, hyr istället in professionell hälso- och sjukvårdspersonal om sjukvårdsberedskap önskas/krävs!
FHG tillför en trygghet hos deltagare, åskådare och arrangör.
Till större arrangemang så kompletteras vi ibland med en sjuksköterska/läkare som kan hjälpa till vid större händelser.
Men säg den sjuksköterska som lägger om skavsår/småsår.

Som sades i tidigare inlägg av mig: FH:are gör allt från att lägga om sår till livsuppehållande åtgärder tills ambulans kommer.

Vi ersätter INTE ambulans/sjuksköterska/läkare, vi kompletterar tills det ambulansen kommer.

Även har vi hört från amb.personal i trakten att de har fått färre onödiga körningar när vi har varit på plats.

Beaver

Inlägg av Beaver » 17/8 2006 11:24

Tack det var jag som hade missuppfattat det agentanka det var ett smart system!!

Jag trodde det var om det var junior förstahjälpare eller senior förstahjälpare!

Att ni då tog mer betalt om hjälparna var äldre...

Sorry!

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 17/8 2006 11:31

Beaver skrev:Tack det var jag som hade missuppfattat det agentanka det var ett smart system!!

Jag trodde det var om det var junior förstahjälpare eller senior förstahjälpare!

Att ni då tog mer betalt om hjälparna var äldre...

Sorry!
Hmmm.. Det var ett smart system :P
Nej, det är som sagt åldern på deltagarna (de som i första hand kan behöva vår hjälp).

Exempel: Fotbollsturnering. 8-15 år. 110 kr/par/timme.
+ milersättning + mat/fika beroende på längd på uppdrag + materialåtgång (finns "paketpris")

Vi hjälper ju såklart även äldre (publik i detta exempel).

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2006 19:49

prehospital skrev:Vad tillför egentligen RK förstahjälpengrupper? Att döma av debatten så förefaller det vara en "falsk trygghet" att hyra "rödrockarna"? Nej, hyr istället in professionell hälso- och sjukvårdspersonal om sjukvårdsberedskap önskas/krävs!
agentanka skrev:Exempel: Fotbollsturnering. 8-15 år. 110 kr/par/timme.
+ milersättning + mat/fika beroende på längd på uppdrag + materialåtgång (finns "paketpris")
Förefaller något overkill att hyra in personal från landstinget för att trösta Lisa 4 år som ramlat över en fotboll, lugna Pelle 8 år som tappat luften efter ett skott i magen och höja benen på Maria 45 som svimmat efter att sonen Pelle började gråta.

Och när det gäller Anders 58 och storrökare som får en infarkt när han blir upprörd över domarens inkompetens så visst, rödrockarna kanske inger en falsk trygghet, men åandra sidan kunde det lika gärna hänt i kasssan på ICA och jämfört med kassörskan så tror jag en FH gör ett bättre jobb.

Om jag däremot skulle anordna en rallytävling så skulle jag ringa Wernvik! :lol:

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 21/8 2006 21:22

Lipton skrev: ...
Om jag däremot skulle anordna en rallytävling så skulle jag ringa Wernvik! :lol:
Förstår hur du menar, Lipton.
Det är faktiskt så många arrangörer tänker.

Men det finns faktiskt rally-arrangörer som tänker snäppet längre.
Dom tar in ambulans + förstahjälpare. 8)

Vad vi gör mer är att minska "onödiga" ambulanstransporter så kompetensen kommer dit den verkligen behövs istället för att åka till fotbollsplanen där ett barn stukat foten kraftigt. Ja, jag har verkligen avvärjt sådana situationer.

Btw, bra inlägg Lipton.


VIKTIGT TILLÄGG:
Vi är noga med att berätta för uppdragsgivaren vid bokning att vi inte har läkemedel, vi transporterar ingen mer än på bår till ev. samlingsplats.
och att vi inte är läkare, sjuksköterskor utan förstahjälpare.
Detta är vi också noga med att berätta så fort nån kallar oss detta eller nåt annat (som polis, brandkår, präst etc).

Skriv svar