Röda Korset

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 15/3 2006 13:27

magill
Riktlinjerna innehåller tyvärr mycket frågetecken.

Det du skriver "i utbildningen ingående utrustning" är inte andningsmask utrustning i sig? Laerdal är väl ett märke? :P
Som du ser, kryphål.

Det finns vissa personer i grupperna som är mycket för utrustning och tillhandahåller gärna olika saker som inte tillhör vår "grundutrustning".
Det borde vara värre än om man har Laerdals pocketmask eller den där lilla gula andningsmasken från Laerdal (eller Apotek om man så vill)?

Vad gäller två-räddartekniken kan väl vara så att man inte ska låsa båda FH:arna. Det är det enda rimliga jag kommer på.

Utbildningen har ju ändrats, men det sämsta är att HK "stänger av" gamla utbildningen innan den nya ens är klar.
Vi (FHG) har fått väntat lääääänge på att få skicka 6 nya på blockutbildningen.

En annan fråga till dig, Magill...
Ska du på SM?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 15/3 2006 13:49

Jo, jag har förstått att det finns lite olika tolkning av riktlinjerna i de olika grupperna. Men i vår grupp har gruppledarna bestämt att man absolut inte får använda pocketmask, med hänvisning till riktlinjerna. Men JAG tycker att det borde vara helt ok att använda det.

Därför kan man minst sagt säga att det finns en viss diskrepans mellan mina och gruppens åsikter i vissa frågor.

Av den anledningen kommer jag att lämna Röda Korsets första hjälpengrupp och i stället ägna mig åt sjukvård i en annan förening. Så vi kommer inte att ses på SM, tyvärr. Det hade annars varit trevligt att se hur det går till.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 15/3 2006 14:03

Magill
Det var tråkigt att höra att du väljer att lämna Röda Korsets FHG.
Men vi har ju plats över för en drivande FH:are som du verkar vara :P

När kommer du?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Hehe

Inlägg av magill » 15/3 2006 14:06

Man tackar för den inbjudan. Var finns din grupp? Är det långt dit? ;)

Nävars. Jag tar en paus just nu och antagligen kommer jag inte att förnya mitt medlemsskap vid årsskiftet om jag inte ändrar mig.

Just nu kommer jag att satsa på den "nya" föreningen och hoppas att jag känner mig mer välkommen och tillfreds där.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 15/3 2006 14:13

Vi är just nu 27 behöriga förstahjälpare och ska i helgen skicka iväg 6 st praktikanter på utbildning.

Jag är själv UL och medverkar mycket i gruppens utveckling.
Jag gör en väldans massa timmar för RK, men det man tycker är kul gör man gärna.

Vår gruppledare tar riktlinjerna på allvar, men han är även väldigt duktig på att hitta kryphål. Det är en sådan GL din grupp skulle ha.

Får man fråga vilken grupp du tillhör?
Senast redigerad av 1 agentanka, redigerad totalt 17 gånger.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 15/3 2006 17:00

Agentanka: Är det utbildningen i dalastorsund dom ska på? I sånna fall är jag närvarande ;D

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 15/3 2006 17:19

Framtidsmål skrev:Agentanka: Är det utbildningen i dalastorsund dom ska på? I sånna fall är jag närvarande ;D

:shock:

(Behöver jag skriva mer?)

Ja, det är den utbildningen dom ska på.
Är du Herr instruktör eller Herr Elev? =)
Senast redigerad av 1 agentanka, redigerad totalt 17 gånger.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 15/3 2006 19:34

Mr elev tyvärr:P Men har pratat med rödakorset om att påbörja lärarutbildning i september. Kul att du fått in frugan i fhj. :D. Ser fram emot en trevlig helg med mycket kul:)

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Haha

Inlägg av magill » 15/3 2006 20:13

Haha, är hela FHG en enda äktenskapsförmedling? ;)

Eirik

Inlägg av Eirik » 15/3 2006 20:49

Er det noen som kan komme med en vitenskapelig begrunnelse (dokumentert) på hvorfor man ikke skal drive med brystkompresjon på barn? Hva er poenget med å tilføre oksygen hvis man ikke får transportert det rundt? I de nye retningslinjene blir det åpnet for å drive med kun kompresjoner, men ikke kun innblåsninger...

Fordi hypoksi er en hyppig årsak til hjertestans hos barn bør HLR alltid
- innledes med 5 innblåsinger
- følges opp med HLR i ett minutt før man om nødvendig forlater de for å varsle

HLR som utføres av legfolk og ikke-spesialister:
Av pedagogiske hensyn (for å gjøre det enklere å huske) og for å få flere til å gi HLR også til barn, anbefales samme teknikk
- 30 kompresjoner (frekvens 100/min) og 2 ventilasjoner (30:2)
- Kompresjonssted: Midt på brystet / midt mellom brystvortene

HLR som utføres av spesialisert helsepersonell med ansvar for barn:
- 15 kompresjoner (frekvens 100/min) og 2 ventilasjoner (15:2)
- Kompresjonssted: Nedre 1/3 av sternum – ca én fingerbredde ovenfor processus Xiphoideus (brystbeinsspissen).

Teknikk ved brystkompresjoner
Komprimer en tredjedel av brystkassens tykkelse (antero-posteriore diameter).

Barn < 1 år (spedbarn): Trykk med to fingertupper (pekeringer og langfinger) på brystkassen (anbefalt én-redder-teknikk) eller grip rundt spedbarnets brystkasse med begge hender og trykk med begge tomlene på brystkassen (anbefalt to-redder-teknikk).

Barn > 1 år: Trykk med håndbaken (én-hånds-teknikk for småbarn). Bruk begge hender (to-hånds-teknikk - som for voksne) på større barn.

Ref: Guidelines 2005
Senast redigerad av 1 Eirik, redigerad totalt 16 gånger.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 16/3 2006 10:29

Framtidsmål Mr Elev för vilken grupp då?
Att vara RK-lärare verkar spännande, men inte för mig aktuellt då jag har en hög arbetsbelastning redan av frivilliguppdrag inom FHG.
Iofs så får man väl lön som utbildare, men det tar ändå tid.. och så måste man kunna sakerna? 8)

Magill
That's old news! :twisted:
Säg hur många som inte träffats via FHG :roll:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 16/3 2006 12:19

Agentanka: Leksandsgruppen :D. Jo nog lär man väl kunna en del som lärare. Men tror att jag ligger på en ganska bra nivå kunnskapsmässigt ;D. Så du är iväg på många uppdrag? bra det. Många upplever jag bara vill gå på dom roligaste evenemangen. Bra att du kör hårt:P. 8)

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 16/3 2006 15:11

Framtidsmål
Just ja.. Du har ju nämnt det tidigare =)

Ja, några uppdrag blir det allt och (om vi ska gå tillbaka till riktlinjerna) då slåss man oftast med riktlinjerna angående klädseln (vad får vi bära etc).
Opartiskhet är vissa ur gruppen väldigt bra på att glömma.. Speciellt när favoritlaget spelar match.

Det är hårt att vara UL i Örebrogruppen :twisted:

Brosan
Inlägg: 51
Blev medlem: 3/6 2005 13:58

Inlägg av Brosan » 16/3 2006 16:44

Hej

Under en utb så ställde jag en fråga till en av dom ansvariga inom vårt distrikt
Fråga var
Ditt yrke är ssk ex på en ambulans du är ute på en festival som förstahjälpare på denna festival finns det ett sjvtält där även en läkare finns på plats läkaren känner dig och vet att du är ssk in kommer en pat med allergi reaktion läkaren ordinerar Adrenalin i.v och ber dig ge detta vad gäller

Svar
eftersom du är ssk så är du skyldig att göra det som läkaren talar om för dig att göra även om du har rk fhg kläder på dig

ang pocketmask så medföljde det när vi köpte nya väskor så det är nått vi anv om det behövs, och har anv 1 gång

AuF

Inlägg av AuF » 16/3 2006 17:11

en fråga: Vad gör gör förstahjälpare egentligen ?

Skriv svar