Röda Korset

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 22/8 2006 9:37

Intressant att notera är att denna diskussion ses med väldigt oblida ögon på t.ex. fhg.nu Kolla in där och se vad som står för skoj om oss ;-)

Sen ska man inte glömma att det finns de inom förstahjälpengrupperna som gärna vill verka vara "mer" än vad de är... Jag var på "Insjödagen" i Insjön (Clas Ohlsson, ni vet) och där visade många företag upp sig. Där fanns även ett tält från FHG och ett antal FH:are (4 st tror jag). Var befinner sig en av dessa gentlemän i röd keps och byxor? -Jo han står mitt i det område där ambulansen visar upp sin bil och utrustning. Där står han och förevisar deras prylar och ser nöjd ut. Jag blir fundersam.

Vad gör han där ensam? (En annan FH stod kanske 20 meter bort i vimlet) Går inte FH:are alltid två och två?
Är inte FHG en egen organisation som inte har med räddningstjänsten, sjukvården, you name it, att göra?

Jag bara undrar.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 22/8 2006 9:44

magill skrev:Intressant att notera är att denna diskussion ses med väldigt oblida ögon på t.ex. fhg.nu Kolla in där och se vad som står för skoj om oss ;-)

Sen ska man inte glömma att det finns de inom förstahjälpengrupperna som gärna vill verka vara "mer" än vad de är... Jag var på "Insjödagen" i Insjön (Clas Ohlsson, ni vet) och där visade många företag upp sig. Där fanns även ett tält från FHG och ett antal FH:are (4 st tror jag). Var befinner sig en av dessa gentlemän i röd keps och byxor? -Jo han står mitt i det område där ambulansen visar upp sin bil och utrustning. Där står han och förevisar deras prylar och ser nöjd ut. Jag blir fundersam.

Vad gör han där ensam? (En annan FH stod kanske 20 meter bort i vimlet) Går inte FH:are alltid två och två?
Är inte FHG en egen organisation som inte har med räddningstjänsten, sjukvården, you name it, att göra?

Jag bara undrar.
Jag vet att jag ett av mina inlägg här har omnämnts på fhg.nu och jag kan verkligen inte förstå att jag svartmålat RK/FHG på något sätt.
Nåja.

För att svara på dina funderingar.
Jag vet inte vad personen gjorde vid ambulansen, men det stämmer som du säger, förstahjälpare ska alltid gå minst 2 o 2.
FHG är en del av Svenska Röda Korset som, du mycket riktigt säger, inte är en del av räddningstjänsten och sjukvården.
Dock försöker en del FHG, som jag förstått, att inleda ett samarbete med sjukvården. FHG är på gång och upprätta grupper som ska vara kommunen behjälpliga om något skulle hända i samhället exempel där är mottagandet av drabbade vid Tsunamin och även de som drabbats av kriget som håller på (?).

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 22/8 2006 9:49

Visst, visst. Det där var säkert ett jättebra samarbete... *host*

I min kommun är det Civilförsvarsförbundet och kommunen som har skapat en sådan grupp. För att vara med där ska man vara med i en annan frivilligorganisation innan, ex. Röda Korset.

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 22/8 2006 10:36

magill skrev:Visst, visst. Det där var säkert ett jättebra samarbete... *host*

I min kommun är det Civilförsvarsförbundet och kommunen som har skapat en sådan grupp. För att vara med där ska man vara med i en annan frivilligorganisation innan, ex. Röda Korset.
Det är inte säkert att det är ett bra samarbete.
I vår grupp har vi inte mer samarbete än att vi ska ha en god relation när vi möts på skadeplats. Och det varierar.
Tycker bara att vi inte ska motarbeta varandra utan hjälpa den som behöver hjälpen.

Så är det här i kommunen också.
Kan ha skrivit fel i mitt tidigare inlägg.
Men jag vet att vi i FHG ska kunna erbjuda NÅGON (vem det nu var) en beredskap.

Frivilliga Resursgruppen tycker att man ska vara med en frivilligorganisation eftersom man då får med olika delar i en grupp som ska hjälpa kommunen såsom FHG, Lottakåren och Frivilliga Radioorganisationen (FRO).
Det krävs dock inte. Det räcker om du är medlem i Civilförsvarsförbundet.

Skriv svar