Röda korset/läkare utan... / osv

Detta är området för föreningar och andra ideella organisationer med anknytning till ambulanssjukvården.
AuF

Röda korset/läkare utan... / osv

Inlägg av AuF » 16/3 2006 18:19

Har länge funderat på att ansöka om att ev åka på utlanduppdrag iframtiden, med läkare utan gränser eller liknande organisation, när man skaffat sig några års erfarenhet här hemma. Min fråga är lite om hur det funkar praktiskt med den ekonomiska biten. Är ju medveten om att man inte åker på dessa uppdrag med något ekonomiskt vinstintresse. Men samtigt vill man ju inte själv lägga ut hur mycket som helst, därför undrar jag hur det funkar med ersättning iform av missad lön, flygbiljetter, hyran hemma isverige, fickpengar osv...

Ersätter organisationen man åker med något av detta ? Kommer åka som sjuksköterska (ev med någon vubb).

Tacksam för svar. Någon med egna erfarenheter av ämnet får gärna delge sig sina åsikter om den organisation man åkte med.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 16/3 2006 22:15

Hej Auf, jag vet inte om du varit inne på deras hemsida men där står allt du behöver veta. Det borde heta sjuksköterskor utan gränser istället för att de flesta som arbetar för denna organisation är just sjuksköterskor :wink: Men namnet kanske får lite för mycket sexuell karaktär "sjuksköterskor utan gränser" :wink: // Tomas
intubera mera !!

AuF

Inlägg av AuF » 16/3 2006 23:39

hej Tomas.

Jo jag var inne, men hittade iinte vad jag sökte vid en första koll. Nu var jag dock inte lika "lat" utan hittade rätt. Tackar 8)

Har du själv eller någon annan här på forumet några erfarenheter av läkare utan gränser ?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/3 2006 10:43

vet att när räddningstjänsten åker iväg till ex afrika för att bygga upp något så får de fickpengar att ha därnere.. inget mer.

en kirurg på det sjukhuset jag jobbar brukar åka ibland och ahan drar in 5 tusen i månaden allt som allt. I vanliga fall tjänar han 120 tusen:). Men det kanske är någon specialdeal

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 17/3 2006 13:49

läkare utan gränser ger dig din lön du har hemma + fickpengar på plats. Det här är förstås ingenting man kan göra för pengarna, men så är det med den övriga frivilligtjänsten också, landstinget. :lol:
intubera mera !!

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 17/3 2006 13:58

Får en uska åka iväg på sånt här också?
Eller är det endast för ssk och läkare?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/3 2006 16:41

har aldrig sett att man annonserar efter usk, men ett mail och fråga skadar ju inte..

Mycket av arbetsuppgifterna är ju rent medicinska

AuF

Inlägg av AuF » 17/3 2006 16:58

Det finns ju organisationer som låter usk åka, man kan ju även åka utan någon medicinsk kompetens. Har en bla en kompis som åkt med röda korset som volentär, och hon har ingen medicinsk utbildning. Men då givetvis också får uppgifter där efter. Men läkare utan gränser är det bara ssk/sskvubb (oftast narkos eller barnmoska)/läkare som åker.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 17/3 2006 17:55

Men läkare utan gränser är det bara ssk/sskvubb (oftast narkos eller barnmoska)/läkare som åker.
Auf, yes de skickar bara sjuksköterskor, läkare och viss administrativ personal // Tomas
intubera mera !!

agentanka
Inlägg: 91
Blev medlem: 21/9 2005 11:21

Inlägg av agentanka » 19/3 2006 8:04

AuF
Att vara volentär inom Röda Korset är tydligen spännande.
Vare sig om man håller på med sjukvård eller om man är ute och pratar om HIV/aids.

Har hört att det klart är en fördel att varit verksam i någon av Röda Korsets verksamheter innan man söker. =)

Skriv svar