Behandlingsalternativ

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
Anonymous

Behandlingsalternativ

Inlägg av Anonymous » 19/3 2006 16:40

Förslag på åtgärder/synpunkter från prehosp kollegor eller andra för den delen.

Det är ett patientfall som inträffade för ca 1 månad sedan. Det gäller en person ca 70 år inneliggande på ett sjukhus i en större stad i mellansverige. Tidigare har han/hon multipla hjärtinf, svikt samt KOL. Han/hon drabbas akut av en CVI. Var aktuell för ev. trombolys. När han/hon kommer till strokeavd. är bltr på ca 60 mmHg systoliskt, knappt kännbar radialispuls, hjärtfrekv på 50-80 oregelbunden. Saturation på 50%, cyanotisk, kallsvettig. Dyspné med skum i mungipor. Efter beh med syrgas stiger sat till ca 90%. Dilemmat för mig ligger i vad som skulle prioriteras. Det låga bltr eller misstanken om det begynnande lungödemet. Ur hjärnsynpunkt måste ju bra perfusion till hjärnan bibehållas för att rädda maximalt antal celler. Hjärtsängläge sänker bltr, infusioner belastar hjärtat än mer. Något som komplicerar fallet mer är den nästintill frånvarande läkare som var ovillig att fatta beslut. Jag själv är inte speciellt erfaren heller. Vad skulle ni gjort? Liknande erfarenheter?

Tacksam för svar!
Hälsningar,
Johan, SSK på strokeavd.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Förslag

Inlägg av ambus » 19/3 2006 18:28

Hej!

Intressant...! Det Du, NeuroSSK beskriver är början på en total svikt, vilket i sig är ett klart tydligt tecken på att hjärtat i sig är slut. Därför känns det som att välja mellan pest eller kolera i detta läge, framföralt när man, som Du beskriver, känner att man inte alls har det viktiga stöd i den som har det yttersta ansvaret, nämligen LÄKAREN. Ett (tyvärr) inte alls ovanligt fenomen.... tyvärr.
Vad jag skulle göra akut i detta läge dock, vore att (om det finns på avdelningen/sjukhuset) snabbt koppla upp en CPAP och hjälpa honom/henne med att uppnå så god syresättning som möjligt, dämpa ångesten över att "drunkna i sin egen vätska", samt om möjligt be doktorn om något hjärtstärkande läkemedel lite snabbt (i.v.) Det finns många andra sätt säkert, men detta får väl initiera denna etiska debatt...
En fråga man bör ställa med tanke på CVI komplikationen är väl också- hur långt skall man gå i behandlingen? Vilket liv erbjuder vi denna patient i efterskedet? Läkarbeslut....

Hur gick det för denna patient? Nyfiken.

Spännande!

//ambus, moderator
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 19/3 2006 20:54

Det här låter som en Kardiogen chock + Lungödem. Ingen rolig kombination :?

För att behandla den Kardiogena chocken kan man tippa patienten något och sätta igång en Ringer-Acetat som får gå i måttlig takt. MEN med den behandlingen blir det begynnande lungödemet ännu mer besvärande!

Morfin i små, upprepade doser är dock lämpligt/nödvändigt.

Nitro-preparat är ju perfekt vid lungödem men inte vid Kardiogen chock.....

CPAP är den bästa behandlingen av lungödem men med det där blodtrycket..... Risken är stor att pat. tappar trycket totalt. Man brukar inte sätta CPAP om pat har ett blodtryck under 100 (ev.90) mmHg.

Vätskedrivande - ja, det sänker blodtrycket ytterligare samtidigt som det passar in i behandlingen av lungödem.

Kardiogen chock kan man prova behandla med dopamin, dobutamin eller möjligen isoprenalin.

Läkarproblemet skulle jag avhjälpa med att antingen föreslå att han/hon skulle söka IVA/Narkosjouren eller så söker jag själv. Denna patient behöver ju få läggas på IVA. Det kan inte vara meningen att man ska behöva ha så här dåliga patienter på avd.

Instämmer med ambus fråga: Hur gick det för denna patient?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 19/3 2006 21:13

Hej, Denna typ av patienter har tyvärr väldigt dålig prognos. C-pap är förstås ett alternativ.Detta ger tyvärr också lägre tryck eftersom det ökar det intrathoracala trycket och blodet får det svårare att ta sig tillbaka till hjärtat, men jag skulle förstås prova c-pap finns inga andra aternativ för utom respirator. Jag skulle dock försöka att höja benen så gott jag kunde och samtidigt ha hjärtläge. 300-500 varm ringer acetat för att eventuellt utnyttja Frank- Starling mekanismen men som troligtvis redan är slut efter många år av svikt och infarkter. Patienten har oregelbunden rytm vilket jag tolkar som ett förmaksflimmer, vilket förtås ska verifireras med ett ekg. Man kan då eventuellt prova att digitalisera patienten, elkovertering kan väl kanske gå men probemet är väl om patienten kanske viker ner sig för sövningen. Annan inotropt stöd borde nog prövas. För övrigt så skulle jag förstås ge morfin så att patientens ångest lindras.
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/3 2006 22:50

Intressant vore ett EKG! Högerkammarsvikt behandlas med vätska för att förbättra preload. CPAP kontraindikation med tanke på patientens status. För mycket vätska snabbt kommer också att påverka vänsterkammaren då högerkammaren dilateras. Dobutrex som inotropt stöd. Högerkammarsvikt ger halsvenstas och lågt blodtryck men sällan lungödem.

Vid vänsterkammarsvikt och hypotension behandlar man med O2, Simdax och (aortapump). Blir blodtrycket normalt CPAP, nitroglycerin, loopdiuretika, morfin. Orsaken är ofta akut infarkt. Var det konstaterat att det var en CVI och ingen blödning? Med tanke på patientens bakgrund och nuvarande tillstånd så borde väl trombolys bli aktuellt trots patientens tillstånd????????

Patienten ska självklart på IVA. Även om det är i paliativt syfte. På avdelning har man inte möjlighet att ge tillräcklig sedering, smärtlindring utan att patienten dör.......

I ambulansen får man reglera med vätska och adrenalin å ena sidan och hjärtläge, CPAP, loopdiuretika, morfin och nitroglycerin på andra sidan!!!!!

Novisen//

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 20/3 2006 0:25

Diagnos får man förstås med Hjärt-EKO, om det finns resurser på sjukhuset så att man kan få det akut.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/3 2006 14:13

Precis Akuten. Ett Hjärteko är mer intressant än ett EKG.

dieting
Inlägg: 1
Blev medlem: 29/12 2014 3:05

Re: Behandlingsalternativ

Inlägg av dieting » 29/12 2014 5:54

Morfin i små, upprepade doser är dock lämpligt/nödvändigt. Nitro-preparat är ju perfekt vid lungödem men inte vid Kardiogen chock..... CPAP är den bästa behandlingen av lungödem men med det där blodtrycket..... Risken är stor att pat. tappar trycket totalt. Man brukar inte sätta CPAP om pat har ett blodtryck under 100 (ev.90) mmHg. Vätskedrivande - ja, det sänker blodtrycket ytterligare samtidigt som det passar in i behandlingen av lungödem.?

Skriv svar