Varför så låga fystester

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

ssk2

Varför så låga fystester

Inlägg av ssk2 » 19/4 2006 11:59

Jag var för några veckor sedan och gjorde tester i Stockholm och måste efter detta ställa frågan var vi är på väg. Varför dessa skuggtester som inte visar något. Jag skäms över att kollegor inte ställer högre krav på testerna. En dag skall dom alla bära bår och lyfta tungt och då skall man klara det. Idag anpassar man tester för att kunna få fler att välja på. Jag anser att det är svagt av landstingen att blinda för detta. Att kunna bära en bår med patient om 120 kg skall en normalt tränad klara av. Varför gäller inte detta ambulansen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 12:46

Frågan är viktig! Men inte lika viktig som att man genomför testar kanske vart annat år för att se om folk har kvar den förmåga som fanns när vi gjorde det första testet (för att bli anställda)..

Jag tycker att testerna är bra utformade och visar att vi har en högst normal fysisk förmåga.. Något annat tycker jag inte behövs för att utföra våra uppgifter..

Jag träffar kollegor då och då som knappt orkar lyfta en tonåring. Jag förstår mig inte på de på det här forumet som sätter sig emot fystester när man väl är anställt. Jag villinte jobba med någon som blev anställd innan testerna fanns och som idag har fysyisk förmåga som en 80 åring.

joakim_

Inlägg av joakim_ » 19/4 2006 15:17

brukar man ha träningstid på schema? i såfall hur ofta och finns det gym på stationen?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 15:45

Vi har en halvtimme i veckan. Jag har lyckats förhandla mig till en timme.

Nej! Det finns inte gym på stationen. Därför efterfrågar jag att arbetsgivaren betalar hela gymkortet eftersom vi jobbar i en fysiskt krävande miljö

joakim_

Inlägg av joakim_ » 19/4 2006 16:13

vad ska ni då göra på den väldigt givande halvtimmen i veckan? styrketräna med bårar?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 16:17

Bra fråga!!

Arbetsgivaren förutsätter att vi kompar resten av tiden och åker till ett gym.. ANnars kan man vara ute och springa. Men det tränar maninga muskler med..

joakim_

Inlägg av joakim_ » 19/4 2006 16:30

är det olika på olika ställen i landet eller brukar d vara så dåligt med träningstider/redskap?
om man jobbar massa nätter och långa pass kanske man inte är så sugen att åka till gymet när man kommer hem. Har man familj vill man ju umgås med den!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 16:34

Enligt mig så måste man lägga tid på träningen efter arbetstid.. Annars orkar iaf inte jag emd att jobba natt osv.

De som har stationer nära sjukhuset får ofta träna där. Då kan de ha andra avtal om avsatt tid/vecka

joakim_

Inlägg av joakim_ » 19/4 2006 16:37

egentligen kan man ju lika väl springa 3 ggr x 1 h /veckan. det tar ju inte mer tid än att spela golf varje söndag :S :roll:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 16:39

Beror på vad man tycker är bra träning:).

Jag springer tre kvällar i veckan och tränar gym 4 gångr i veckan.

joakim_

Inlägg av joakim_ » 19/4 2006 16:40

OJ! hur hinner du med det utöver arbetet/familj?????

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/4 2006 16:45

Nu blir det lite väl privat, men ok:). När jag jobbar dag så tränar jag 45 minuter efter jobbet och då kan jag hämta ungen på dagis i vanlig tid.

Jobbar jag kväll/natt så springer jag fram och tillbaka till gymmet. Det är tid som man inte skulle vara med familjen ändå (de jobbar/dagis)!

Jag är säker på att man, om man vill kan pussla så att det blir bra.

joakim_

Inlägg av joakim_ » 19/4 2006 17:23

ja utan att motionera (mest löpning) skulle man bli galen :P man kan rensa tankarna och mår allmänt bättre med bätte fysik. Dock skulle jag väl behöva börja gymma när jag börjaj på ambulansen. Man vill ju klara alla lyft m.m. utan att skada sig! tack för att du delade med dig, även det privata ;)

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Inlägg av stexum » 30/11 2007 12:42

Nu har det gått ett tag sedan det senaste inlägget. I Södertälje (sanmariten) där jag praktiserade finns det ett välutrustat gym samt en träningslokal med tex innebandymöjligheter. Jag trodde att detta var mer eller mindre standard idag, eller har jag helt fel? Jag kunde väl träna minst en timma om dagen om jag så ville..

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 30/11 2007 13:10

Innebandy med brandhinkarna är nog det farligaste man kan ställas inför i ambulansyrket. :P Då måste man verkligen vara vältränad.
To whom much is given, much is expected.

Skriv svar