Varför så låga fystester

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/11 2007 18:11

van the man skrev:Innebandy med brandhinkarna är nog det farligaste man kan ställas inför i ambulansyrket. :P Då måste man verkligen vara vältränad.
Nja... jag tycker nog risktilläg borde finnas för fotboll på slirigt underlag med de ovan nämnda. :lol:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/12 2007 10:03

Lipton skrev:
van the man skrev:Innebandy med brandhinkarna är nog det farligaste man kan ställas inför i ambulansyrket. :P Då måste man verkligen vara vältränad.
Nja... jag tycker nog risktilläg borde finnas för fotboll på slirigt underlag med de ovan nämnda. :lol:
Hello Lipton!

Tyvärr så kvarstår faktumet att många stationer idag sänker ned de redan för låga kraven. Orsaken måste vara den att de vill få in manskap och att fysiken hos den sökande i regel är urusel. Tiden är verkligen inne för att införa ett rikstest liknande som brand eller FM har. Det finns goda skäl att förmoda att patientbesök samt transport blir fördröjda till följd av att många inom kåren har grovt eftersatt fysik. Det är konstigt att stationerna låter dessa luft-test fortgå.

Jag hör även till dem som vill se FYS på schemat.

((AMBASS))
Blood Will Tell

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 3/12 2007 16:43

AMBASS skrev:
Lipton skrev:
van the man skrev:Innebandy med brandhinkarna är nog det farligaste man kan ställas inför i ambulansyrket. :P Då måste man verkligen vara vältränad.
Nja... jag tycker nog risktilläg borde finnas för fotboll på slirigt underlag med de ovan nämnda. :lol:
Hello Lipton!

Tyvärr så kvarstår faktumet att många stationer idag sänker ned de redan för låga kraven. Orsaken måste vara den att de vill få in manskap och att fysiken hos den sökande i regel är urusel. Tiden är verkligen inne för att införa ett rikstest liknande som brand eller FM har. Det finns goda skäl att förmoda att patientbesök samt transport blir fördröjda till följd av att många inom kåren har grovt eftersatt fysik. Det är konstigt att stationerna låter dessa luft-test fortgå.

Jag hör även till dem som vill se FYS på schemat.

Vid min anställning på amb så gjorde jag bärtest, simning och rullband med full beklädnad och ryggsäck. SÅ * jobbigt är det inte. Klarar man inte det så bör man inte arbeta på en amb

((AMBASS))
To whom much is given, much is expected.

AuF

Inlägg av AuF » 3/12 2007 21:25

Nu är jag inte aktiv inom ambulasen mer än att jag gjort en sommar hos dem som amb.sjv. Och visst kan jag skriva under på att det finns en del som inte är sin absolut bästa form. Men samtidigt så får man nog förstå att de är inte speciellt ofta man ställs inför ansträngingar som inte vilket svennsson som helst klarar av. Tror inte man behöver ställa krav på att ambulanspersonalen ska kunna bära en bår + patitent på 120kg i träskmark 2 km. De få gånger man möter på exremt tunga patienter få man väl begära hjälp av ytterliggare en bil eller räddningstjänst.

Vidare så tycker jag de är självklart att man ska ha en god fysik. Men man behöver nog inte överdriva musklernas roll i ambulansyrekt.

/
Auf, som för en gångs skull har de lugnt på akuten...

Lipton

Inlägg av Lipton » 4/12 2007 11:13

AMBASS: Vi har täckt in detta ämne många gånger nu, och fortfarande är det så att det inte finns något rikstäckande krav för att få anställning som brandman. Varje räddningstjänst har sina egna fyskrav och de flesta har idag insett det heltokiga i att i princip utestänga duktig kvinnlig personal för att de är något svagare än de manliga gymtroll som vanligtvis sätter standarden på dessa tester. Däremot finns det ett krav på rökdykare som är detsamma som ett av behörighetskraven till SMO vilket innebär att man: går på ett rullband i åtta graders motlut i 4,5 km/h under sex minuter, klädd i full larmutrustning som väger ca 24 kg.(http://www.srv.se/templates/UtbKat_Page____16296.aspx). Meningen med detta test är att se att kroppen tål värmen och ingenting annat, de som inte tål värmen kan ej genomföra testet och de som tål värmen oavsett kondition kommer i regel klara att utstå sex korta minuters plågor om de bara vill.
Vad gäller FMs tester så får du förtydliga dig då det finns gott om sådana. Menar du att man för anställning i ambulans bör kunna springa 10 000 m på max 45 min genomgöra snabbmarsch i uniform 20 km på 140 min, undervattensim 25 m, livräddning (50 m bröstsim, hämta docka på 4 m djup och med 25 m bogsering) på 1 min 45s, samt bänkpress, egen vikt som tyngd 3 repetitioner, dips 20 repetitioner och räckhäv 12 repetitioner. (http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbild ... resultat2/)I så fall får du förklara poängen att kunna gå 2 mil i ambulanskläder.
Under min värnplikt var det enda fyskrav jag kom i kontakt med förmågan att i full stridsutrustning samt vapen kunna förflytta sig 1000 m på under 6 minuter. Ser inte poängen att springa så långt med syrgasflaska i handen, stetoskop runt halsen och en deff på ryggen.
Ett annat alternativ finns här http://www2.mil.se/sv/Arbete-och-utbild ... r/Fyskrav/. Dessa tester ter sig hyfsat vettiga men testar egentligen inte heller förmågan att kunna arbeta i ambulans utan snarare att kandidaten har en grundläggande normalkondition. Kanske kunde de modifieras något för att passa för ambulansverksamhet? Fast då är frågan om vi inte får identiska tester med de vi har idag? För inte tycker då jag att det är så värst jobbigt att hänga i en pinne i minst tre sekunder.
De första kraven från FM däremot kanske jag inte helt uppfyller men åandra sidan finns nog vissa skillnader i arbetsbeskrivning för svensk ambulanspersonal och operatörerna i specialförbanden.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 5/12 2007 11:54

Jag håller inte med dig Lipton utan anser att vi i stora delar låtit svaghet bli en norm i svensk ambulanssjukvård. Synen på ambulanssjukvården som en dagens pottkuskar där eftersatt fysik snarare är regel än undatag vittnar om en bottenlåg nivå. Lägg ribban högre och jobba istället för ordentliga fyskrav.

I övrigt känner jag väl till kommunernas möjlighet att sätta upp fyskrav för sina brandmän, något som tydligt också syns...

((AmBaSs))
Blood Will Tell

BornFromJets

Inlägg av BornFromJets » 23/1 2009 4:54

Det finns alltså inga nationella normer för hur hur och om fystester skall utföras som det t.ex gör hos räddningstjänsten och polisen?

Själv har det inte blivit så mycket träning på senaste tiden men kan nog räkna mig som medelsvensson med en aning högt BMI, dock så går jag väldigt mycket i jobbet med rätt så tung utrustning. Jag vet själv att jag kan bära person på bår och är inte rädd för att ta i (norrlänning såklart hehe), tror ni jag kan klara av ambulansyrket? Jag menar, man måste väl knappast vara atlet och helst också klara polisens och räddningstjänstens fystester?

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/1 2009 14:16

AMBASS skrev:I övrigt känner jag väl till kommunernas möjlighet att sätta upp fyskrav för sina brandmän, något som tydligt också syns...

((AmBaSs))
Då är vi två då. Och ärligt talat, jag förutsätter att du tänker på de något större städerna? Då är vi ju åter på den typen av tester som kommer exkludera de största antalet sökande på grund av normal men ej överdriven fysisk förmåga. Är detta någonting positivt?
Resultatet blir ju att hockeystefan från division 2 som tillbringar lite för mycket tid i löpspår och på gym går vidare och i många fall blir antagen på grund av att han klarat fystesterna när många andra sökanden egentligen är mer lämpade att ta hand om människor i nöd än stefan som fått skallen tryckt i plexiglaset några gånger för mycket.
Akutlisa som har mycket bred och bra erfarenhet från övrig akutsjukvård och som spelar handboll på elitnivå kommer ju ändå aldrig komma in i ambulansen eftersom hon såvida hon inte åsidosätter allting annat i livet ha en chans att klara de tester som du tycks vilja ha.
Dessutom så skulle en stor del av landets yrkesverksamma brandmän på grund av fyskraven inte heller ha en chans att ta något extrapass på ambulansen trots att det skulle finnas enorma bemanningsproblem på stationerna.

SSK

Inlägg av SSK » 31/1 2009 23:49

På min station har vi tillgång till gratis träning så mycket vi vill i mån av tid. Kan konstatera att de som är i störst behov av träning nyttjar denna möjlighet minst. Samma sak gäller personlig fortbildning. De med gamla, förlegade kunskaper visar minst intresse vid hospiteringar, internutbildningar osv. Jag tycker det är dags att höja ribban ett snäpp. Skärpning eller omplacering. Gäller även bilkörning.

SSK

Inlägg av SSK » 31/1 2009 23:50

SSK skrev:På min station har vi tillgång till gratis träning så mycket vi vill i mån av tid. (Både på arbetstid och fritid) Kan konstatera att de som är i störst behov av träning nyttjar denna möjlighet minst. Samma sak gäller personlig fortbildning. De med gamla, förlegade kunskaper visar minst intresse vid hospiteringar, internutbildningar osv. Jag tycker det är dags att höja ribban ett snäpp. Skärpning eller omplacering. Gäller även bilkörning.

SSK

Inlägg av SSK » 31/1 2009 23:53

Kvalitet´s krav borde även gälla bilkörning.

SSK

Inlägg av SSK » 31/1 2009 23:58

varför går det inte ändra/ta bort inlägg längre? Ber om ursäkt för att det blev kaka på kaka.

Ambulanssjukvårdare

Re: Varför så låga fystester

Inlägg av Ambulanssjukvårdare » 2/2 2009 17:04

Problemet är att arbetsgivaren inte peppar oss att träna FyS. Vid rekryteringen skiter dom helt i fysförmågan. En del kollegor är i riktigt usel form och det är verkligen skrämmande. Borde vara ett fysiskt minimikrav för att få arbeta med ambulanssjukvård. OBS: detta gäller Stockholm. Hur ser det ut hos er? I utlandet? Finns det inga lagar för FyS?

Alex

Inlägg av Alex » 1/3 2009 1:10

Är det så att ni under arbetspassen måste ringa efter bärhjälp för att er kollega inte orkar bära båren eller? Det verkar som om en del av er som skriver hellre vill jobba inom polisen eller brandkåren med tanke på er längtan efter fyskrav. Det är väldigt stort fokus kring löpning/rodd/tider och vikter.
Jag jobbar i en medelstorstad och vi bär ofta. Har inte hört nån kollega som gnällt ang bårbärning. Dock förekommer det dagligen diskussioner om medicinska bedömningar och framförallt larmkörning. Vårt fokus i ambulansen ska väl vara medicinska bedömningar/åtgärder samt att se till att patienten kommer till sjukhus på ett säker sätt?

mvh alex

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 1/3 2009 21:59

Håller med Alex!

Skriv svar