Varför så låga fystester

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 1/3 2009 22:09

Alex skrev:Är det så att ni under arbetspassen måste ringa efter bärhjälp för att er kollega inte orkar bära båren eller? Det verkar som om en del av er som skriver hellre vill jobba inom polisen eller brandkåren med tanke på er längtan efter fyskrav. Det är väldigt stort fokus kring löpning/rodd/tider och vikter.
Jag jobbar i en medelstorstad och vi bär ofta. Har inte hört nån kollega som gnällt ang bårbärning. Dock förekommer det dagligen diskussioner om medicinska bedömningar och framförallt larmkörning. Vårt fokus i ambulansen ska väl vara medicinska bedömningar/åtgärder samt att se till att patienten kommer till sjukhus på ett säker sätt?

mvh alex
Här i Australien, och i de andra länder där jag arbetat i ambulans, så kräver den fysiska miljön och arbetet betydligt mer än att bära bår. Båren måste ofta bäras långa sträckor, och i svår terräng. Patienten kan ofta inte nås utan rejäl fysisk och mental ansträngning. När man sedan är där hos patienten och skall ställa diagnos, bestämma behandling, vara lugnande och relatera till patienten, och sammtidigt leda en multi organisations insatts i fält, så krävs det att avsaknad av kondition och styrka inte orsakar störningsmoment. Det är helt sant att intellektuell kunskap och kännedom om akutmedicin är det viktigaste, men detta hämmas av dålig fysisk kapacitet.
Höga fysiska krav är enligt min mening nödvändiga för att klara flexibelt ambulansarbete i fält. Det kan hända att man inte behöver utnyttja sin kondis och styrka till fullo vid varje tillfälle, men chansen finns alltid. I Sydney där jag arbetat mest har jag alltför ofta erfarit att mina kollegor ej haft den styrka och kondis som krävts för att jobb skall fungera optimalt. Detta leder till suboptimal behandling. Och här har vi fysiska krav, fast för låga.

Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 1/3 2009 22:23

Alex skrev:Är det så att ni under arbetspassen måste ringa efter bärhjälp för att er kollega inte orkar bära båren eller? Det verkar som om en del av er som skriver hellre vill jobba inom polisen eller brandkåren med tanke på er längtan efter fyskrav. Det är väldigt stort fokus kring löpning/rodd/tider och vikter.
Jag jobbar i en medelstorstad och vi bär ofta. Har inte hört nån kollega som gnällt ang bårbärning. Dock förekommer det dagligen diskussioner om medicinska bedömningar och framförallt larmkörning. Vårt fokus i ambulansen ska väl vara medicinska bedömningar/åtgärder samt att se till att patienten kommer till sjukhus på ett säker sätt?

mvh alex
Frågan är väl varför vissa är så emot att det ställs fysiska krav.
To whom much is given, much is expected.

Care
Inlägg: 54
Blev medlem: 9/8 2008 2:44
Kontakt:

Re: Varför så låga fystester

Inlägg av Care » 30/8 2010 15:54

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/201 ... /index.xml

"Det var i fjor høst ambulansesjåførene ved Nordlandssykehuset måtte opp til en fysisk test. Tre av dem strøk i testen, og deretter ble de oppsagt."

svorsk
Inlägg: 4
Blev medlem: 24/1 2010 11:25

Re: Varför så låga fystester

Inlägg av svorsk » 31/8 2010 12:16

Ja, men dessa är nu åter i jobb efter att ha vunnit i sin sak.
Kan tycka att detta med fysik kan ju ligga i sitt egna samvete oxå, därsom ej krav finnes.
Dels för att klara av jobbet i en längre tid med hänsyn till förslitningsskador och att till en enhet i pasientbehandlingen som dock kräver att förflytta vissa pasienter. Tänk om vi bara kan utföra det medecinska delen av våra möten av pasienten?

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Re: Varför så låga fystester

Inlägg av ambus » 6/9 2010 22:41

... och kanske hård-hudad? :twisted:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Re: Varför så låga fystester

Inlägg av ambus » 31/3 2012 13:24

Ska vi ha så starka effekter/resultat/åtgærder som Nordlandssykhuset? Uppsegning om man inte fixar testerna? :oops:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar