Har tanken lockat dig?- "sätt dit kollegan"!!!

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Har tanken lockat dig?- "sätt dit kollegan"!!!

Inlägg av ambus » 25/4 2006 23:25

Hur står det egentligen till mellan oss kollegor?

Nu har det diskuterats i mängder av inlägg om -schismen mellan ambulanssjukvårdarna och ambulanssjuksköterskorna? De kränkta ambulanssjukvårdarna och de "stöddiga" syrrorna...

Hur jobbar vi i verkligheten med patienterna och hur vill vi jobba för att verkligen vara ett TEAM med "patienten i Centrum"?
...har tanken lockat att sätta dit sjuksköterskekollegan/ambulanssjukvårdarekollegan för att han/hon "missade" något viktigt?
Hur förhåller vi oss till varandra i väntan på uppdragen? Isolerar vi oss eller "umgås vi ibland"( ex ser på TV, snackar lite etc)?

Jag är INTE ute efter en ytterligare debatt över vilken yrkesgrupp som är bättre än den andra, OBS!!!, utan fokuset skall i denna tråd ligga på vår samlade vilja/ovilja att samarbeta i den NYA situation som vi fick under hösten 2005 då det enligt lag skulle finnas minst en Leg. sjuksköterska i varje akutambulans.

Finns det rollfriktioner mellan ambulanssjuksköterskorna/ambulanssjukvårdarna, vilka i så fall, och VARFÖR? Är det dags att gå vidare? ...kanske lägga energin på annat än ilskan över kollegan/kollegorna?
Hur stor tolerans skall jag ha över dennes "fel" och brister enl min mening?

... kanske har Du ett gott råd att ge oss alla novisa för att förbättra kommunikationen och förståelsen mellan/inom yrkesgrupperna?
Eller en tanke till förbättring av något vad gäller samarbetet?
Synen på yrkesrollerna, vilket ansvar har vi vardera?
...kan vi lägga hela ansvaret på den Leg. sjuksköterskan, eller finns ett YRKESansvar hos båda rollerna?
Hur presenterar vi oss inför patienterna på ett professionellt sätt? Behövs det?
Vilka signaler sänder vi med blickar till vår omgivning?
; rörelser, ironiska kommentarer, och snabba moment för att demonstrera sitt missnöje med "den nya rollen", som antingen ambulanssjuksköterska eller ambulanssjukvårdare...?

Det finns säkert SKOLexempel på ställen där "allt" fungerar problemfritt på stationerna/uppdragen, men det finns säkert också ställen där det fortfarande behövs luftas ; "våra nya roller". :cry:

20 frågor minst.

Känner Du igen Dig? Kom med ett eget inlägg! Du vågar.

Känner du inte igen Dig eller någon frågeställning här- läs andra inlägg och lycka till.

....kan vi komplettera varandra och i så fall hur på bästa sätt?

Kör hårt- på ett mjukt sätt...

/Ambus
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/4 2006 8:53

Det som jag märkt tydligast är att ambulanssjukvårdarna håller sig mer passiva på vanliga körningar. Många har inte satt en PVK sedan 1/11 och kommer aldrig mer att göra det heller. Kommentarer som -Vi kör ju bara bil nu! -Så fort jag får chansen byter jag jobb! -Ingenting känns kul nu! osv.

Ambulanssjukvårdarna är bittra med all rätt men som jag ser det återstår bara två saker att göra. Byta jobb eller vara stolt över sin proffession och utveckla ambulanssjukvårdarens jobb så man innehar specifika kunskaper och arbetsuppgifter som inte ambulanssjuksköterskan besitter.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/4 2006 10:08

Novisen skrev:Det som jag märkt tydligast är att ambulanssjukvårdarna håller sig mer passiva på vanliga körningar. Många har inte satt en PVK sedan 1/11 och kommer aldrig mer att göra det heller. Kommentarer som -Vi kör ju bara bil nu! -Så fort jag får chansen byter jag jobb! -Ingenting känns kul nu! osv.

Ambulanssjukvårdarna är bittra med all rätt men som jag ser det återstår bara två saker att göra. Byta jobb eller vara stolt över sin proffession och utveckla ambulanssjukvårdarens jobb så man innehar specifika kunskaper och arbetsuppgifter som inte ambulanssjuksköterskan besitter.
Eller ge dem rätten till legitimation som de så väl förtjänar! Först då kan vi tala om rättvisa! //AMBASS
Blood Will Tell

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/4 2006 10:58

Ambsjukv har ju haft rätten att skaffa sig leg, landstingen har ju erbjudit utbildning GRATIS för ambsjukv till LEG Sjuksköterska....... + LEG Ambsjuksköterska....

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/4 2006 11:11

adam ett skrev:Ambsjukv har ju haft rätten att skaffa sig leg, landstingen har ju erbjudit utbildning GRATIS för ambsjukv till LEG Sjuksköterska....... + LEG Ambsjuksköterska....
Detta rör ju inte alla! Sedan kanske du också skall vara vaken för att alla ambulanssjukvårdare inte vill läsa till SSK. Sedan skall du också tänka på att det fortfarande utbildas ambulanssjukvårdare. Du skriver att landstingen har bekostat detta! Det betyder att vi egenskap av delägare till landstinget fått betala för detta! Tyvärr är det just denna typ avargument som nyttjas för att hålla nere lönerna. Dem som lånat pengar för att läsa till SSK+VUBB har ju haft helt andra spelregler, eller hur?

Jag menar att det skall finnas ett leg. för ambulanssjukvårdare! Liknande som det dem har i Norge! //BE SAFE
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 26/4 2006 13:00

AMBASS skrev:
Novisen skrev:Det som jag märkt tydligast är att ambulanssjukvårdarna håller sig mer passiva på vanliga körningar. Många har inte satt en PVK sedan 1/11 och kommer aldrig mer att göra det heller. Kommentarer som -Vi kör ju bara bil nu! -Så fort jag får chansen byter jag jobb! -Ingenting känns kul nu! osv.

Ambulanssjukvårdarna är bittra med all rätt men som jag ser det återstår bara två saker att göra. Byta jobb eller vara stolt över sin proffession och utveckla ambulanssjukvårdarens jobb så man innehar specifika kunskaper och arbetsuppgifter som inte ambulanssjuksköterskan besitter.
Eller ge dem rätten till legitimation som de så väl förtjänar! Först då kan vi tala om rättvisa! //AMBASS
Att legitimation skulle ge ambulanssjukvårdarna upprättelse tror jag är ett hån mot dessa. Jag vill gå andra vägen. Först måste en klar yrkesbeskrivning göras, utbildningar måste komma igång och jobbet som ambulanssjukvårdare måste återfå sitt status som alla anser försvann 1/11, sjuksköterskor som ambulanssjukvårdare. Först när yrkesstoltheten är helt återställd och ambulanssjukvårdarnas status återställd vill dessa ha legitimation. Annars hotas ambulanssjukvårdarna av att marginalliseras, med eller utan legitimation.

Min egen reflektion är att samarbetet fungerar friktionsfritt på ett personligt plan mellan de olika yrkesgrupperna.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/4 2006 14:00

Jag ser det som ett fenomen endast på ambulansforum. Tycker vi jobbar på som innan SoS beslut.
Jag tycker SoS beslut var klokt då vi har samma system genom hela vårdkedjan. SoS har stängd dörren för den skyddade verkstaden som ambulansjukvården har varit under alla år.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Bra...

Inlägg av ambus » 26/4 2006 16:58

Intressant, titta nu upp på trådens övriga frågor ännu en gång- de är några stycken, och håll kursen... :wink: *blink*//ambus
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 26/4 2006 17:45

Det ska mycket till om man ska anmäla en kollega. Det finns orsaker varför det finns så lite anmälningar inom ambulansjukvården. Eftersom man arbetar väldigt tät med varann i en besättning så är det kollegiala trycket mycket stark. De fel som begås tar man helt enkelt aldrig upp. Och det finns väl ingen som anmäler sig själv när inget vet vilka misstag man har begått.
intubera mera !!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/4 2006 10:06

Tomas skrev:Det ska mycket till om man ska anmäla en kollega. Det finns orsaker varför det finns så lite anmälningar inom ambulansjukvården. Eftersom man arbetar väldigt tät med varann i en besättning så är det kollegiala trycket mycket stark. De fel som begås tar man helt enkelt aldrig upp. Och det finns väl ingen som anmäler sig själv när inget vet vilka misstag man har begått.
Bra Thomas!

Tyvärr tror jag att detta är en av huvudargumenten att införa årliga stora tester. Men jag håller med dig, detta kanske ofta handlar om det kollegiala trycket! ((BE SAFE))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 27/4 2006 12:52

AMBASS skrev:Bra Thomas!

Tyvärr tror jag att detta är en av huvudargumenten att införa årliga stora tester. Men jag håller med dig, detta kanske ofta handlar om det kollegiala trycket! ((BE SAFE))
Om man är vana att arbeta tillsammans och goda kollegor - kan man inte föra en dialog om eventuella problem som uppstått pågrund av att en kollega gjort fel? Eller har folk svårt att erkänna sina misstag och brister?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/4 2006 13:23

Om man är vana att arbeta tillsammans och goda kollegor - kan man inte föra en dialog om eventuella problem som uppstått pågrund av att en kollega gjort fel? Eller har folk svårt att erkänna sina misstag och brister?
Svar: Nej
intubera mera !!

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 27/4 2006 14:23

Tomas skrev:
Om man är vana att arbeta tillsammans och goda kollegor - kan man inte föra en dialog om eventuella problem som uppstått pågrund av att en kollega gjort fel? Eller har folk svårt att erkänna sina misstag och brister?
Svar: Nej
Nej till den första frågan, eller den andra?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/4 2006 15:02

Båda frågorna:Nej !
intubera mera !!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 27/4 2006 19:15

Ser att jag svarat tokigt. Fråga1 nej Fråga 2 ja
intubera mera !!

Skriv svar