Har tanken lockat dig?- "sätt dit kollegan"!!!

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Anonymous

Re: Har tanken lockat dig?- "sätt dit kollegan"!!!

Inlägg av Anonymous » 27/4 2006 20:34

[ ...har tanken lockat att sätta dit sjuksköterskekollegan/ambulanssjukvårdarekollegan för att han/hon "missade" något viktigt?


Tanken att att anmäla min kollega för att han/hon missat något viktigt är inte tänkbart. Om så vore fallet så ska jag anmälas också för vi jobbar som ett team och jag ska öppna truten om det börjar barka åt H....te.

Lipton

Re: Har tanken lockat dig?- "sätt dit kollegan"!!!

Inlägg av Lipton » 28/4 2006 12:24

pean: Välskrivet!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/4 2006 13:09

pean, ni får ett larm om en bröstsmärta, tre minuters framkörningstid. Väl framme ser ni att bröstsmärtan blivit ett hjärtstopp. Deffen är nere i bilen tre trappor. Din kollega har ansvaret för vården av denna körning. Han säger vi lastar och drar, HLR utförs in till akuten där A-hlr sedan på börjas. Anmäller du honom för underlåten behandling?? // Tomas
intubera mera !!

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/4 2006 13:13

Undermålig behandling inte unnderlåten :oops: //Tomas
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/4 2006 10:11

Jag förväntar mig att han/hon anmäler sig själv! Jag måste dessutom göra klart uppe hos patienten vad jag anser ska göras utan att det märks inför anhöriga osv. Varför ha behandlingsriktlinjer, utbildning eller följa med i utvecklingen när personalen inte följer dessa?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 29/4 2006 12:15

Tomas skrev:pean, ni får ett larm om en bröstsmärta, tre minuters framkörningstid. Väl framme ser ni att bröstsmärtan blivit ett hjärtstopp. Deffen är nere i bilen tre trappor. Din kollega har ansvaret för vården av denna körning. Han säger vi lastar och drar, HLR utförs in till akuten där A-hlr sedan på börjas. Anmäller du honom för underlåten behandling?? // Tomas
Här måste jag stå på mig och precis som Novisen skriver göra klart om vad som ska göras. Det kanske är så att jag får ta över ansvaret över vården, även om det kan vara tufft att ta det beslutet, vi är där för tredje person dvs patienten.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 29/4 2006 14:44

Pean, Novisen om du har tio år mindre erfarenhet än din kollega du är sommarvikarie. Ska ni börja "tjaffsa" inför anhöriga, tror knappast det. Jag tror nog att du skulle välja att svälja och sätta dig vid fikabordet och klappa varann på axlarna, fy f## vad vi är duktiga vi kunde inte gjort annat. För du vill ju forsätta arbeta på ambulansen eller hur, ditt drömyrke.
// Tomas
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/4 2006 14:44

Jag förutsätter att båda hade samma kompetens i Tomas exempel.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Konstigt...

Inlägg av ambus » 29/4 2006 21:42

... skall man agera olika i detta fall beroende på kollegans kompetens?... :?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 30/4 2006 14:20

Pean, Novisen om du har tio år mindre erfarenhet än din kollega du är sommarvikarie. Ska ni börja "tjaffsa" inför anhöriga, tror knappast det. Jag tror nog att du skulle välja att svälja och sätta dig vid fikabordet och klappa varann på axlarna, fy f## vad vi är duktiga vi kunde inte gjort annat. För du vill ju forsätta arbeta på ambulansen eller hur, ditt drömyrke.
// Tomas
Lipton, vad säger du om detta? med tanke på att du gör din första sommar på ambulansen // Tomas
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 30/4 2006 18:33

Har jag högre medicinsk kompetens så är det jag som har ansvaret för vården. Skulle jag göra ovanstående hoppas jag att min kollega anmäler mig. Som ny skulle jag aldrig anmält min kollega men det skulle enbart bero på att jag inte hade förstått vad som var fel med att lasta om min mer erfarna kollega säger så.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 19:11

Tomas: Hur vet du att jag fått jobb, vet ju knappt om det själv än? :wink:
Jag säger såhär. Vi är där för patientens skull. Jag kan köpa att lasta fort om man på ett smidigt och säkert sätt kan transportera patienten till bilen på samma tid som det tar att hämta deffen (som jag skulle undvika att lämna i bilen). Då har man patienten där den skall vara och alla grejer tillgängliga. Detta beror ju dock på situationen, om anhöriga redan utför effektiv HLR kanske det vore bättre att hämta upp grejerna.

Men att i bilen bara fortsätta med HLR och köra till sjukhus skulle jag nog motsätta mig. Min åsikt är väl egentligen att ett hjärtstopp skall ha åtminstonne adrenalin enligt HLR-schema vilket innebär att bilen inte börjar rulla förrän jag sätter mig vid ratten, så problemet borde ju inte uppstå.

Att dessutom rulla in på akuten med ett hjärtstopp utan nål och påkopplade spatlar känns som något som skulle anmälas från det hållet så då slipper jag ju. :?

Inser att jag inte gett något bra svar på hur jag skulle göra, men jag har så svårt för såna här teoretiska situationer. Jag har dock svårt att tänka mig att jag skulle acceptera att bara kasta in pat. i bilen och åka. Men om det händer så tar det ju hursomhelst ett tag innan jag anmäler någon. Först får man ju resonera lite om det i fikarummet. Jag skulle aldrig anmäla någon utan att den redan vet om det.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 19:15

Novisen: I en ambulans delar man väl rimligtvis ansvaret. Om du och jag jobbar ihop så är jag ju inte ansvarslös bara för att du råkar vara HMK. Om något går fel så har jag ju trots allt vart på plats och haft möjlighet att hindra det.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 30/4 2006 21:34

Lipton: Grejen är ju att sjuksköterskan åker på smällen... Legget kan ju ryka om socialstyrelsen anser att ett grovt misstag begåtts. Ambsjv. får max lite skäll av amb.överläkaren och dåligt samvete. Se bara på det aktuella fallet i Ludvika, Dalarna.

Lipton

Inlägg av Lipton » 30/4 2006 21:55

Sjuksköterskan skrev:Lipton: Grejen är ju att sjuksköterskan åker på smällen... Legget kan ju ryka om socialstyrelsen anser att ett grovt misstag begåtts. Ambsjv. får max lite skäll av amb.överläkaren och dåligt samvete. Se bara på det aktuella fallet i Ludvika, Dalarna.
Korrekt! Vilket för övrigt är en ypperlig anledning att ge ambulanssjukvårdare legitimation också. Men kom inte och påstå att man som sjuksköterska är ansvarig för vården då man kör bilen, för det finns inte en sportslig. Lika lite som man som sjuksköterska är ansvarig för bilen om man vårdar. Båda personerna har ett personligt ansvar och delar på ansvaret för patienten. Samhället kan dock bara skydda sig mot den ena yrkeskategorin.

Slutligen så kan man ju som ambulanssjukvårdare också åka på en smäll då det inte finns några hinder från att prövas civilrättsligt, se bara på det aktuella fallet i Kalmar!

Skriv svar