Psykpatienterna- VÅRA Patienter?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Låst
Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Psykpatienterna- VÅRA Patienter?

Inlägg av ambus » 29/4 2006 21:34

2000-talets största patientgrupp... :shock:

de patienter som har mentala problem, störda, deprimerade, psykiskt handikappade, sänkta och utstötta... många som känner sig malplacerade i vårt samhälle men som ändå tvingats ut i "det fria". En välgärning enligt många , medan andra menar att det är ett straff, men vad menar det drabbade själva?

Ambulanslarm/uppdrag Prio 2: Ångestfylld storväxt patient, har uttalade suicidtankar och en hemsituation som "inte är hållbar" enligt SOS utlarmning, dvs kaotisk, utmärglad och ensam, har inte tagit tabletter, men är stundtals aggressiv, har dock ej utåtagerat ännu...panikångest ibland, och stundtals "borta" för att sedan komma tillbaka, ser " spöken".

Åtgärder? Fel prio?

Handräckning av polis? Effekter? Tid. erferenhet av polis/amb?

Sociala, kontakt? Hur ofta tas denna?

Vår roll, vårt ansvar? Kollegans reaktion? Spelar det någon roll?
:oops:

Andemeningen i detta inlägg bygger på begreppet " när vi inte kan ta på FYSISKA ÅKOMMOR eller liknande akuta tillstånd som kan behandlas direkt, vilken roll och attityd har vi då när vi som ambulanspersonal anländer till ett sådant uppdrag som kan variera oerhört mycket som ovanstående?
; Är det en "taxiskjuts", eller behöver vi omvärdera/säkerställa människan som en helhet med ANDE SJÄL och KROPP? Hur möter vi en sådan patient? Hur många har en behandlingsanvisningar på mentala åkommor som inte är relaterade till droger eller suicidförsök?
Är kroppsliga åkommor "mera värt" i omhändertagandet?
Existentiell ångest? Hur hanterar vi detta prehospitalt, skall vi hantera det eller är vi och tassar på Mobila teamets (psykjourteamets) uppgifter?


Akuta Psykvården prehospitalt- en bortglömd eller medvetet undanskuffad VÄXANDE patientgrupp?

//ambus, on duty.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

SSK-MASTER

Inget dilemma

Inlägg av SSK-MASTER » 23/11 2007 1:25

Meddelandet Raderat

------------------------

Wernvik
Moderator

malle
Inlägg: 123
Blev medlem: 1/12 2004 22:25

Re: Inget dilemma

Inlägg av malle » 23/11 2007 16:02

SSK-MASTER skrev:Meddelandet Raderat

------------------------

Wernvik
Moderator
What´s your point? Bara kasta skit eller vara konstruktiv?

Lipton

Re: Psykpatienterna- VÅRA Patienter?

Inlägg av Lipton » 23/11 2007 17:59

ambus: Bra inlägg! Synd att en idiot med empatisk och social förmåga som uppenbart understiger den som torde krävas både för att klara en sjuksköterskeutbildning samt arbetet i ambulans direkt gjort sitt bästa att förstöra tråden.

På frågan om somatiska besvär är mer värda än psykiska så är väl svaret ett självklart Ja!, eller? Min erfarenhet är i alla fall att alla patienter först skall ha en somatisk bedömning och då är det ju uppenbart så att detta är viktigare. Nu vore det väl visserligen korkat att göra tvärtom och först låta en psykiater bedöma varenda bröstsmärta, traumafall och strokepatient. Men samtidigt är frågan om inte en del patienter med buksmärtor, bröstmsmärtor, huvudvärk och andra diffusa krämpor skulle kunna bli hjälpta av det, om de inte genast går i försvarställning och hävdar sig inte vara tokiga.

Vad gäller utåtagerande och aggressiva patienter så träffade jag en personal som en gång vänligt bad patienten att inte göra så eftersom det skrämde henne och var obehagligt och gjorde att hon inte kunde hjälpa honom. Han blev from som ett lamm. Dock känns det märkligt att själv uttala de orden när man är 185 och väger runt 100 pannor.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 24/11 2007 18:20

Meddelandet Raderat

------------------------

Wernvik
Moderator.

SSK-MASTER

Inlägg av SSK-MASTER » 24/11 2007 20:03

Meddelandet Raderat

------------------------

Wernvik
Moderator

banan

Inlägg av banan » 24/11 2007 20:11

SSK-MASTER skrev:Meddelandet Raderat

------------------------

Wernvik
Moderator
hehe har sjuksköterskan bytt namn ? Du är för rolig du. :mrgreen:

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2007 13:21

Sjuksköterskan skrev:Meddelandet Raderat

------------------------

Wernvik
Moderator
Mitt BMI är obefintligt enligt uträkningsstickan jag har så hamnar jag nämligen utanför stickan, obefintligt således! :lol:

Kul att vi nu lyckats förstöra en ytterst seriös tråd på det här viset. Är vi lika dåliga på att vårda psykpatienter som vi är på att prata om dem så kanske kompetenshöjningen som det pratas om ändå inte varit så omfattande som den borde?

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Skärpning!

Inlägg av ambus » 25/11 2007 16:11

De eller DEN som har som syfte att göra sig rolig eller attackera andra på forumet får en varning sen är det adjö- bara en tydlig information.
Detta med etiska diskussioner borde vara ett HETT ämne för de som anser att man kan kalla sig för "MASTER", då finns det en ganska stor förväntan att man lever upp till detta, vilket inte visat sig ännu tyvärr. Väx upp.

SÅÅ:

Skärpning, annars kommer denna tråd troligtvis att låsas och ev oseriösa användare att plockas bort, och det vore sorgligt.

Har Du en annan åsikt kan Du gärna höra av Dig till mig via mail, tack.

mvh

ambus, moderator.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/11 2007 12:18

SSK-MASTER: Om nu ambulansforum bara är blaha blaha för dig, kan du ju dra vidare till nåt annat i dina ögon mer meningsfullt forum och framföra dina åsikter. Tex de dagisbarn du nyss nämnde, de verkar vara på samma intellektuella nivå. Det blir nog mer meningsfullt för dig, ta sjuksköterskan med dig så att ni kan stötta varandra om barnen skulle ställa nån svår fråga.


Kan ingen slänga ut dessa clowner?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/11 2007 9:29

Det är inte utan att man blir lite imponerad över nivån på vissa inlägg.

Tråden Låst och rensad.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Låst