Muslimer

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 22/1 2009 8:31

Jag vet att jag kommer in sent här, men ville ändå hoppa in.

Mycket bra har sagts i denna diskusion. Jag har arbetat i flera år i ambulans, i akutmottagningar och general practice som remote paramedic i länder som åberopar Islam. Naturligtvis har jag hanterat det problem som frågan här gäller. Frågan är för övrigt mycket god.
En del skrämmande attityder har uttryckts också i den här diskusionen. Det är synd. Jag hoppas dock att alla kan lära sig. Jag är naturligtvis inkluderad i denna förhoppning.
Vår industri är inte isolerad, vare sig man vill stanna i Sverige eller arbeta internationellt så kommer man att möta människor med olika tro och förväntningar. Olika Islamiska nationer skiljer sig oerhört mycket från varandra. Jämför man till exempel Kazakhstan, Indonesien, Chad och Jordanien med varandra så får man fyra helt olika inriktningar. Inom dessa länder hittar man naturligtvis också många olika grupper och seder. Detsamma gäller väl inom Sverige, och om man gämför Sverige med ett Koptiskt samhälle i Egypten till exempel. I de flesta länder är det helt OK att behandla en medvetslös som om man har "implied consent". I delar av Indonesien kan detta dock medföra lagliga problem. Det kan även medföra problem omedelbart på platsen om en familj inte håller med om behandling.
Ni som skriver att Koranen beskriver undantag från fastan i Ramadan har helt rätt. Det finns flera undantag, även några som ej nämts här. Man måste dock påminna sig att även muslimer som kristna, judar och andra besitter information och kunskap om sin religion på olika nivåer. Det finns också olika uppfattningar.
Ambass och andra har uttryckt en god princip. Fråga helt änkelt vad Er patient vill. Men jag hoppas att man gör så vem man än har som patient. Är patienten medvetslös så får man jobba enligt de lokala normer som gäller och enligt sin omedelbara bedömning oavsett var man är och vem man behandlar.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Respekt.

Inlägg av ambus » 26/2 2009 22:35

Respekt. Respekt Respekt.
Detta ord behöver vi praktisera vare sig vi bär burka eller ej, har en annan hudfärg eller hyser sympati/antipati för olika tros-inriktningar.
Respekten praktiseras bäst genom handlingar som resulterar i ömsesidig respekt TILLBAKS, och där varje individ i samhället kan känna att man har ett egen-värde som inte ifrågasätts av ovan nämnda orsaker.

Vi lever våra liv med olika åsikter och händelser i "bagaget", men ingen ger oss rätt att för den skull klassa ned någon för dennes tro och livsåskådning. Lika fel som att få veta att man har "fel" läggning- detta är ju också förbjudet i vårt land, oavsett vad man tycker... eller hur? :?

Ang nekande till behandling behövs även där RESPEKT, även från de som nekar av olika skäl- möjligen ett "extra öppet sinne" för ev konsekvenser som kan inträffa om man nekar vård till sin närmaste familjemedlem eller vän. Likaså en respekterande och accepterande förståelse för den uppfattning som i vissa lägen finns- att neka vård och behandling. Vi kan inget göra. Annat än att respektera detta. Och bli respekterade.

Respekt.
Respektera att det finns andra som inte tänker som Du gör
Respektera att det finns kunskap som inte Du har
Respektera att det finns andra värden som kan vara lika mycket (eller mer?) värda än de värden Du har ( eller inte har)
Respektera andras känslor som Du själv vill bli respekterad
Respektera andras och Din egen reaktion, och styr den till kreativa lösningar
Respektera Livet , Döden och allt där emellan.
Respekt.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/3 2009 9:00

Jag ser aldrig några problem med detta. Jag ger intrycket av att det här måste utföras.. Inte tveka, då blir man ifrågasatt direkt. Visar man däremot att det här behöver jag göra för att att din mamma ska bli bättre är det aldrig några problem. Många är är rädda för att be någon ta av sig ex. en slöja. Har aldig haft något problem eller fått mothugg. Är någon sjuk så får religionen stå åt sidan är min erfarnehet.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 2/3 2009 21:45

Niklas Karlsson skrev:Jag ser aldrig några problem med detta. Jag ger intrycket av att det här måste utföras.. Inte tveka, då blir man ifrågasatt direkt. Visar man däremot att det här behöver jag göra för att att din mamma ska bli bättre är det aldrig några problem. Många är är rädda för att be någon ta av sig ex. en slöja. Har aldig haft något problem eller fått mothugg. Är någon sjuk så får religionen stå åt sidan är min erfarnehet.
Hej Niklas
Så är nog oftast fallet. I alla fall under så kallade vanliga omständigheter. Jag har arbetat med patienter som valt att dö istället för att få armen amputerad. Jag har också arbetat i situationer där familjen stoppat mig från att behandla, och personen har avlidit. Den vanliga svenska uppfattningen om liv och död delas inte av alla i alla sammanhang och i alla situationer. Respekt och strävan mot förståelse är viktiga ingredienser i att minska kulturella klyftor. Jag tror inte alls att du saknar dessa talanger. Jag tycker också att den arbetslivserfarenhet du beskriver är mycket relevant. Jag vill bara beskriva att det existerar paradigmer som är annorlunda jämfört med vår värld. I mitt internationella ambulansarbete har jag konfronterats med just dessa problem och ingenting annat än acceptans har fungerat. För många år sedan såg jag mig själv som kulturellt kompetent. Nu ser jag mig som kulturellt nyfiken.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 11/3 2009 9:17

Visst är det så.. Vad jag menar är att vår uppgift nä vi kommer till en muslimsk familj är precis densamma som när vi kommer till en kristen familj. Jag agerar på precis samma sätt, alltid. För andra kanske det första man tänker på är hur man ska göra en viss undersökning MED slöjan på. Jag frågar artigt om det är möjligt att avlägsna slöjan och jag har aldrig fått ett nej. Däremot så är det mycket viktigt att slöjan tas på igen innan man tar patienten till allmän plats. Någon gång har vissa personer fått gå ur rummet innan släjan tas av, men inför mig som ssk har det aldrig varit några problem.. Jobbar man bara lugn, metodiskt och förtroendeingivande så är det inga problem.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 12/3 2009 12:07

Schysst sätt, anser jag. Bra Niklas!
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 13/3 2009 2:20

Niklas Karlsson skrev:Visst är det så.. Vad jag menar är att vår uppgift nä vi kommer till en muslimsk familj är precis densamma som när vi kommer till en kristen familj. Jag agerar på precis samma sätt, alltid. För andra kanske det första man tänker på är hur man ska göra en viss undersökning MED slöjan på. Jag frågar artigt om det är möjligt att avlägsna slöjan och jag har aldrig fått ett nej. Däremot så är det mycket viktigt att slöjan tas på igen innan man tar patienten till allmän plats. Någon gång har vissa personer fått gå ur rummet innan släjan tas av, men inför mig som ssk har det aldrig varit några problem.. Jobbar man bara lugn, metodiskt och förtroendeingivande så är det inga problem.
Hej Niklas, och Ambus,
Jo det är ett schysst sätt. Men att agera på precis samma sätt med samma intentioner och mål i alla fall är inte optimalt för alla individer. Jag vet att vi talar om Sverige här och att det finns principer, lagar och en standardkultur. Det jag ville belysa var att många kulturer har helt andra förväntningar i en medicinsk akutsituation. I många fall kan det vara bättre att vara öppen för patientens och patientens familjs tro, förväntningar och kulturella normer. Jag har i flera olika situationer behövt lära mig uppföranden som varit helt främmande för mig. Detta för att öppna kommunikationer med patienter och deras samhälle. Nu talar jag naturligtvis inte om vanligt ambulansarbete i Norden, men enligt mina observationer så har den svenska kulturen och demografin ändrats avsevärt på senare år. Det bor många personer från länder som Somalia och Sudan i Sverige. Att uppträda hövligt, artigt, ödmjukt och öppet är ett måste, men att verkligen kunna möta en patients krav på alla möjliga plan kräver en mer flexibel attityd enligt mina erfarenheter.
Niklas, jag kritiserar inte ditt sätt, tvärt om. Jag tror, och hoppas att ditt ödmjuka sätt är en början till djupare förståelse. Själv har jag som tidigare sagts, efter många års internationellt arbete, släppt tron på min egen kulturella kompetens och övergått till nyfikenhet. Jag agerar inte på samma sätt i alla situationer. Min flexibilitet är tyvärr inte så stor som jag skulle vilja att den vore, men jag försöker arbeta med mina svagheter.

Hälsningar,
Gösta.
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 18/3 2009 19:52

Vill de inte ha hjälp behöver de väl inte ringa SOS?
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 18/3 2009 20:18

Glock 18C skrev:Vill de inte ha hjälp behöver de väl inte ringa SOS?
Jag tror inte att livet är riktigt så enkelt. Vet inte om jag heller önskar att det vore så.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Skriv svar