Muslimer

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

aceofspades

Muslimer

Inlägg av aceofspades » 3/5 2006 19:17

Jag läste nyligen att fastande muslimer (under ramadan) inte får ta emot läkemedel under dygnets ljusa timmar, och att man med hänsyn till detta bör utföra all läkemedelsbehandling nattetid.
Låt säga att ambulansen åker på ett larm där en fastande muslim förolyckats eller blivit sjuk och behöver akut behandling med läkemedel.
Tänk dig också att pat är medvetslös och att du därför inte kan rådgöra med denne ifråga om läkemedelsbehandlingen. Du måste alltså ta beslutet själv.
Vad gör man i en sådan situation? Ska man vänta tills det blir mörkt eller ska man behandla patienten iallafall?


Hoppas att någon har något vettigt svar...

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Muslimer

Inlägg av AMBASS » 3/5 2006 19:34

aceofspades skrev:Jag läste nyligen att fastande muslimer (under ramadan) inte får ta emot läkemedel under dygnets ljusa timmar, och att man med hänsyn till detta bör utföra all läkemedelsbehandling nattetid.
Låt säga att ambulansen åker på ett larm där en fastande muslim förolyckats eller blivit sjuk och behöver akut behandling med läkemedel.
Tänk dig också att pat är medvetslös och att du därför inte kan rådgöra med denne ifråga om läkemedelsbehandlingen. Du måste alltså ta beslutet själv.
Vad gör man i en sådan situation? Ska man vänta tills det blir mörkt eller ska man behandla patienten iallafall?


Hoppas att någon har något vettigt svar...
Cheers!

Bra fråga! Har individen förolyckats (avser du att han avlidit?). Nå, i den prehospitala vården är det bara att jobba efter boken. Om sedan det är en muslim, hindu eller ett jehova gör ingen skillnad. Vi arbetar efter beprövad vetenskap och vår uppgift är att rädda liv. Är personen vaken och kan tala för sig är det dock dennes fulla rätt att tacka nej till vård. Men när dödens klocka ringer så brukar religonen vara underordnad viljan att överleva. Det är iaf min erfarenhet. Hoppas att detta svar gjorde din fråga klarare!

((BE SAFE))
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 3/5 2006 21:32

anders skrev:
Jag läste nyligen att fastande muslimer (under ramadan) inte får ta emot läkemedel under dygnets ljusa timmar, och att man med hänsyn till detta bör utföra all läkemedelsbehandling nattetid.
Hej.
Tror inte det är hela sanningen. Talade med en muslim om detta och ramadan i stort. Han sa att om man måste ta medicin för att rädda liv går liv före fastan. Likaså sa han att det finns undantag för fastan, tex är barn, äldre samt sjuka undantagna fastan enl samma källa. Hade en muslimsk patient som hungerstrjkade. Jag frågade om det var så att vi tolkade honom fel och att sanningen egentligen var att han fastade (detta hände just under ramadan). Han sa ungefär att:
-Nej, jag är sjuk, så fastan gäller inte mig. Jag hungerstrejkar.

Det är också så att det lägsta yrket en man kan ha är att tvätta en kvinna (typ äldreboende, hemtjänst), men hellre tvätta en kvinna än att gå arbetslös.
Bra inlägg Anders!

Jag brukar ofta tänka på oss som "tjänare" och på "samariter". Vår tradition är värd att bevara och det finns gott hopp om att se flera "non-profit" organisationer växa upp även inom ambulanssjukvården som möter andra önskemål i tillvaron. Jag delar uppfattningen du har ang tvättliknelsen.

Ersta sjukhus är ett gott ex på ett "non-profit" sjukhus som skulle kunna vara en god ambulansentreprenör. //B sfr C....
Blood Will Tell

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/5 2006 22:20

Tack för många bra svar. Jag hade bevisligen lite fel angående fastan i samband med sjukdom, men jag får helt enkelt skylla detta misstag på min källa.
Det är roligt att höra att ni ser till patientens överlevnad framför religionen.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/5 2006 22:24

Ambass: Det känns bra att det finns människor som resonerar som du.
Som vårdare ska man ju leva och verka efter principen att "göra gott".
Det är väl därför man väljer att engagera sig i ett sådant yrke, där varken lön, arbetsmiljö eller arbetstider är de bästa.

manne

Inlägg av manne » 3/5 2006 22:37

Varför särbehandla då?

Annars kan man ju ta en taxi in till sjukan

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 3/5 2006 22:52

Sjukvården i det här landet är till för alla på lika villkor. Ingen ska särbehandlas på så sätt att man får en bättre eller sämre vård än andra. Däremot ska man lyssna till patientens önskemål och tillgodose dem i bästa möjliga mån.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 4/2 2007 20:52

Om personen är medvetslös så är det ju bara att behandla som "vem som helst", eftersom jag då inte har en aning om personens vilja och jag utgår naturligt nog ifrån att den vill ha maximal hjälp.

Är personen medveten och vid sinnens fulla bruk så är det naturligtvis patientens vilja som gäller. Jag har ju ett "erbjudande" och antingen tar man det eller inte.

Skulle personen inte vilja ha hjälp, ex inga mediciner p.o. kanske de går att ge IV om patienten hellre tar det. Går det att lösa så får man ju försöka med det. Vill han/hon inte alls så får man ju motivera sig och ge all info så man har gjort allt man kan.

Ungefär så tänker jag.

GoldenHour

Inlägg av GoldenHour » 4/2 2007 21:57

Man kanske ska införa en liknande bricka som waranätande har fast det står "jag är muslim" på :P

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 5/2 2007 11:48

Hehe. Jag förstår ju att du skojar, men jag vill ändå ge ett seriöst svar:

Det skulle ju inte funka. Hur man aktivt utövar sin religion, vad man tror, hur man omsätter det i praktiken, osv, skiljer sig hur mycket som helst mellan människor, även om alla i gruppen säger sig tillhöra samma religion. En skylt med ordet "kristen", "musilm", osv runt halsen säger egentligen ingenting. För vad vet vi om den personens personliga tro för det?

jadu

Re: Muslimer

Inlägg av jadu » 5/2 2007 13:09

aceofspades skrev:Jag läste nyligen att fastande muslimer (under ramadan) inte får ta emot läkemedel under dygnets ljusa timmar, och att man med hänsyn till detta bör utföra all läkemedelsbehandling nattetid.
Låt säga att ambulansen åker på ett larm där en fastande muslim förolyckats eller blivit sjuk och behöver akut behandling med läkemedel.
Tänk dig också att pat är medvetslös och att du därför inte kan rådgöra med denne ifråga om läkemedelsbehandlingen. Du måste alltså ta beslutet själv.
Vad gör man i en sådan situation? Ska man vänta tills det blir mörkt eller ska man behandla patienten iallafall?


Hoppas att någon har något vettigt svar...

Har råkat ut för detta personligen och en muslim som är sjuk behövde enl. patienten/anhöriga inte hålla sig till reglerna för ramadan. Dock osäker på om det är olika inom de olika grupperna av muslimer som finns.

Någon som har annorlunda erfarenhet?

Lipton

Re: Muslimer

Inlägg av Lipton » 5/2 2007 18:55

Hade en gång en klasskompis som var muslim. Enligt honom så var fastan helt frivillig och något som skulle "struntas" i om man exempelvis blev förkyld.

Jonas Axelsson

Inlägg av Jonas Axelsson » 5/2 2007 20:22

Jag har, efter att tråden återupplivades, frågat tre bekanta som är muslimer om hur dom ser på saken. Komiskt nog fick jag tre olika svar.

Den första accepterar all vård även om den inkluderar läkemedel.
Den andra accepterar inte läkemedel om alternativ vårdform finns att få.
Den tredje accepterar inte läkemedel över huvud taget.

Så det är väl bara att köra på som vanligt om nu patienten inte är vid sina sinnens fulla bruk och kan besluta själv i frågan.

stefanf

Inlägg av stefanf » 27/3 2007 17:50

Vi har i skolan fått lära oss att de "officiella" undantagen från fastan är: Gravida, sjuka, barn och gamla.

Skriv svar