Ska misstag i arbetet dömas i civil domstol?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar
Mearas

Ska misstag i arbetet dömas i civil domstol?

Inlägg av Mearas » 6/5 2006 18:44

Kalmarfallet är avslutat...
en ssk som arbetat prickfritt i 20 år har dömt för vållande till annans död.
http://vardfacket.se/article.aspx?articleID=14708

Vad tycker ni?

Själv kommer jag akta mig noga för att göra misstag - vilket jag gjorde redan innan. Gör jag ngt kommer jag hålla truten om det... tror jag :? hoppas jag inte hamnar i den situationen dock :cry:

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ska misstag i arbetet dömas i civil domstol?

Inlägg av AMBASS » 6/5 2006 18:51

Mearas skrev:Kalmarfallet är avslutat...
en ssk som arbetat prickfritt i 20 år har dömt för vållande till annans död.
http://vardfacket.se/article.aspx?articleID=14708

Vad tycker ni?

Själv kommer jag akta mig noga för att göra misstag - vilket jag gjorde redan innan. Gör jag ngt kommer jag hålla truten om det... tror jag :? hoppas jag inte hamnar i den situationen dock :cry:
Cheers Maeras!

Jag tror dock att individen kom lindrigt undan! Normalfallet av denna typ av "brott" (oaktsamhet) brukar leda till fängelsestraff! Vad jag såg blev det endast böter! Denna mycket olyckliga händelse kommer naturligtvis åter höja frågan om det medicinska ansvaret. Jag vill erinra mig att man har haft liknande fall i andra länder, där det inneburit att man stramat åt syrrornas uppgifter. Jag är av uppfattningen att vill arbetsgivaren lägga till mer medicinska uppgifter så skall dem också betala för det. Sedan måste också utbildningarna bli betydligt mer tydliga.

Sammanfattningsvis kan man bara djupt beklaga det som inträffat!

((AMBASS))
Blood Will Tell

AKM
Inlägg: 29
Blev medlem: 13/11 2005 23:12

Inlägg av AKM » 6/5 2006 20:31

Är med Mearas, tystnaden blir nog total.
ATSS, PHTLS, MOS, PS mm mm spec-vub... magister-examen.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Håller med ambASS

Inlägg av 1005 » 6/5 2006 23:23

Det är ett ansvar som man bör få betalt för...
Men jag förundras över att man kunde ge 10x"normal" dus utan att reagera
Ge 25 morfin istället för 2,5 tex då skulle man ju reagera lite men det är faktist ändå synd om den berörda SSK men jag tycker nog mer synd om barnets familj...

Man kanske skulle ha andra förpackningar så att felblandningen inte kan ske så lätt som den verkar ha gjort....

manne

Re: Håller med ambASS

Inlägg av manne » 7/5 2006 9:21

1005 skrev:Det är ett ansvar som man bör få betalt för...
Men jag förundras över att man kunde ge 10x"normal" dus utan att reagera
Ge 25 morfin istället för 2,5 tex då skulle man ju reagera lite men det är faktist ändå synd om den berörda SSK men jag tycker nog mer synd om barnets familj...
.
Så länge man är människa kan man alltid göra misstag, stora som små.
Det har ju tyvärr inte socialstyrelsen fått information om ..

Furix

Re: Håller med ambASS

Inlägg av Furix » 7/5 2006 9:28

1005 skrev:Det är ett ansvar som man bör få betalt för...
Men jag förundras över att man kunde ge 10x"normal" dus utan att reagera
Ge 25 morfin istället för 2,5 tex då skulle man ju reagera lite men det är faktist ändå synd om den berörda SSK men jag tycker nog mer synd om barnets familj...

Man kanske skulle ha andra förpackningar så att felblandningen inte kan ske så lätt som den verkar ha gjort....
Off topic: Problemet var att det fanns (finns) olika styrkor av samma läkemedel, där den starkare dosen är tio ggr så stark som den svagare. När det gäller morfin finns inte det problemet, börjar man knäcka mer än en ampull och ge patienten tänker man nog till.

On topic: Håll civila domstolar borta från sjukvården, det är min uppfattning, så till vida det inte sker ett regelrätt mord på en inrättning. Att leta syndabockar hjälper inte sjukvården utan det som hjälper är att människorna som arbetar inom vården kan stiga fram och berätta om brister och fel, istället för att det ska sopas under mattan.

Lipton

Re: Håller med ambASS

Inlägg av Lipton » 7/5 2006 10:02

Furix skrev:
1005 skrev:Det är ett ansvar som man bör få betalt för...
Men jag förundras över att man kunde ge 10x"normal" dus utan att reagera
Ge 25 morfin istället för 2,5 tex då skulle man ju reagera lite men det är faktist ändå synd om den berörda SSK men jag tycker nog mer synd om barnets familj...

Man kanske skulle ha andra förpackningar så att felblandningen inte kan ske så lätt som den verkar ha gjort....
Off topic: Problemet var att det fanns (finns) olika styrkor av samma läkemedel, där den starkare dosen är tio ggr så stark som den svagare. När det gäller morfin finns inte det problemet, börjar man knäcka mer än en ampull och ge patienten tänker man nog till.
Fortsätter OT. Ordinationen var dessutom den mest otydliga jag någonsin sett. Det gällde den starkare styrkan men där läkaren försökte förklara att den skulle spädas tio gånger så tolkade man utan svårigheter att det istället skulle vara tio gånger så stor volym av samma styrka. Grundat på det jag hört om fallet så anser jag att det enda felet sköterskan gjorde var att hon inte krävde att få en ordentlig ordination.

AuF

Inlägg av AuF » 7/5 2006 15:38

lite offtopic kanske men vad menas med en erinran egentligen, alltså vad händer i praktien om man får en sådan ?

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 7/5 2006 18:33

Inte mycket.. Det är som ett gult kort ungefär..

AuF

Inlägg av AuF » 7/5 2006 18:40

Ok. Följer sådant med en resten av ens "karriär", så att ev framtida arbetsgivare kan kolla upp det vid tex arbetsintervjuer ?

En fråga till, vad är skillanden på erinran och att få en varning ?

manne

Inlägg av manne » 7/5 2006 18:51

Ja det märkliga är att ingen aldrig blir utvisad...

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/5 2006 21:56

magill skrev:Inte mycket.. Det är som ett gult kort ungefär..
I vilken sport då? De flesta jag vet är ju 2 gula samma som 1 rött. Erinran och varning kan man ju få ett flertal utan att något händer.

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/5 2006 22:13

Artikel.
Så var vi där igen då tydligen!

Skriv svar