Hjärtlungräddning- har man rätt att dö normalt i Sverige?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Skriv svar

Ska man starta A-HLR eller inte?

Omröstningen slutade 2/11 2004 20:58

Ja, vid Inga pulsar,ingen andning, ej kontaktbar
3
19%
Ja, vid Inga pulsar,ingen andning, ej kontaktbar, yngre än 80, bevittnat hjärtstopp,ej ljusstela pupiller, kortare än 12 min framkörningstid
3
19%
Nej, vid Inga pulsar,ingen andning, ej kontaktbar, äldre än 80, obevittnat hjärtstopp, ljusstela pupiller, längre än 12 min framkörningstid
8
50%
Nej, vid Asystoli
2
13%
Ja, vid Asystoli
0
Inga röster
Startar inte HLR p g a anhörigas vädjan
0
Inga röster
 
Antal röster: 16

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Hjärtlungräddning- har man rätt att dö normalt i Sverige?

Inlägg av ambus » 3/10 2004 21:58

Ambulansen får ett larm till tant Agda, 88 år medvetslös, orsak misstänkt hjärtstopp.Haft lite hjärtbesvär tidigare, men frisk i övrigt. Några anhöriga har ringt 112 och säger att dom plötsligt hittat henne medvetslös, att hon nog inte andas och har troligen ingen puls heller, på frågan från SOS.

Agda har, som många andra äldre, velat dö en lugn och fridfull död hemma, men hon har inte fått detta sagt till sina barn, för att det "aldrig passat".

Agda har två söner, det var den äldre som ringde 112, den yngre säger vid vår ankomst "mamma är död, jag vill inte att du gör något..."

Nu ligger hon där i sin säng och ambulansen är på plats...

...vad händer?
Vad ska ambulanspersonalen göra? Vad MÅSTE vi göra? Vad BÖR vi göra?
...
Varför? och HUR?
Hur bemöter vi de två sönerna?
...
På vilka indikationer? Får man avbryta, och i såfall NÄR?
...
Pliktetik? Moraletik? Konsekvensetik?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 8/10 2004 6:03

Om bagge barnen ar overens om att de inte vill att man skall gora nagot, sa anser jag att man skall folja deras onskan, men om en av dem begar att man skall starta aterupplivnings forsok, sa anser jag att vi som ambulanspersonal, maste gora vart basta. Det ar aldrig latt ta dessa besluten. Vet ej hur lagarna ar i Sverige. Jag vet bara att har i Arizona, dar jag jobbar som helikopter ssk, kan jag besluta att avbryta aterupplivnings forsok, forst efter att jag har diskuterat patienten med min "Medical control" (vilket ar den tjanstgorande overlakaren pa varat "Base hospital"). Det finns ingen ratt eller fel sak att gora i dessa situationer, man maste ta varje situation som den kommer och forhoppningsvis gora det ratta beslutet.

Jonas
BSN, Flight RN

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 17/10 2004 10:10

Mycket bra initiativ!!!

Detta är kanske den viktigaste frågan som finns inom ambulanssjukvården idag: När har man rätt att få dö?

Jag anser att dagens behandlingsriktlinjer är alltför strikta och borde mjukas upp. Här har ambulansläkarna sin absolut viktigaste uppgift att utarbeta etiskt hållbara riktlinjer - bjud gärna in ambulanspersonalen i detta arbete - det är deras vardag och de vet vad det handlar om.

Det kan inte vara etiskt riktigt att återuppliva en äldre, och kanske dement, patient på ett sjukhem/äldreboende/eget boende. Likaså om patienten har en uttalad önskan om att ej bli återupplivad borde denna respekteras, t.ex. svårt cancersjuka.

Hur många 70-åringar och uppåt får egentligen en värdig död i stället för att ambulanspersonal rusar in och kör igång A-HLR och ibland LUCAS? Oftast tror jag att anhöriga och vårdpersonal ringer efter ambulans för att få stöd i denna svåra stund. I stället för att ge dem detta, startas detta övergrepp som HLR ibland faktiskt är! Är vi till för patienten och dess anhöriga eller för att undvika ambulansläkarens anmälan till Socialstyrelsen?!

Sedan kommer nästa fråga: LUCAS. Denna maskin underlättar HLR och därmed vår arbetsmiljö - inget snack om saken - men ska den användas på alla patienter?! Är det rätt att t.ex. utsätta en äldre människa och dess anhöriga för denna maskin? Någon gång har man faktiskt rätt att dö - även i Sverige! Vi ska heller inte glömma bort att det finns ekonomiska- och forskningsmässiga incitament bakom LUCAS och dess utveckling. Den kanske viktigaste bakomliggande faktorn är den skriande bristen på organ som kan doneras och i sin tur transplanteras.

Jag anser att man snarast bör införa Örebros riktlinjer som standard i hela ambulanssverige:

1. Rätt att avbryta vid asystoli efter 20 minuters A-HLR.
2. Rätt att avstå från att starta A-HLR vid asystoli och minst ett av följande kriterier: Säkra dödstecken; >20 minuter sedan hjärtstoppet och HLR ej påbörjad; eller patienten >80 år med icke bevittnat hjärtstopp.".

FLISA, Socialstyrelsen och Cardiologföreningen måste komma till skott i denna fråga om inte ambulansläkarna kan ta sitt etiska ansvar!

Måste man tatuera in "NO CPR" i bröstet för att undvika HLR och LUCAS när man blir gammal och är nöjd med det liv man levt?!
Senast redigerad av 1 prehospital, redigerad totalt 14 gånger.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/10 2004 13:06

ÄNTLIGEN!!!!!!!

Det du skriver prehospital håller jag med om till 100%. Kunde tro att det var jag själv som skrivit detta.
Örebros riktlinjer ligger långt fram i Sverige. De måste ha en mycket klok ambulansöverläkare som står med båda fötterna på jorden. För det är som du skriver, någon gång måste döden få inträffa utan dessa "övergrepp".

Go Örebro go

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 4/2 2007 21:04

Mycket sant. Att dö en lugn död borde vara en rättighet.

Skriv svar