Fysisk form

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/6 2007 21:32

Håller med SSK. Det ska vara upp till en själv att hålla sig i god form. Men jag tycker också att det ska subventioneras av arbetsgivare..

SSK

Inlägg av SSK » 4/7 2007 16:42

Brukar gå att förhandla. Man kan prova att ta upp det som arbetsmiljöfråga.

De flesta sjukhus har ett gym i källaren, och det finns ofta möjlighet att kunna gå dit. När jag jobbar på avd. har vi en betald träningstimma i veckan plus 500kr per år att använda till träning. På ambulansen har vi tillgång till sjukhusets gym och får träna där så mycket vi vill i mån av tid.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 4/7 2007 21:36

Jag köper inte ditt resonemang fullt ut SSK. Visst har man ett egenanvsar när det gäller fysiken. Däremot tycker jag att den viktigaste delen, ergonomiutbildningar regelbundet ligger till största delen på arbetsgivaren.
Med tanke på hur statistiken ser ut för långtidssjukskrivningar inom vården, borde arbetsgivarna jaga ergonomiutbildningar och Kurt Durewall med blåslampa.

Jag pratade med en syrra på en ortopedavdelning härom dagen. De har mycket förflyttningar och lyft där. Hon var ergonomiansvarig och kämpade stenhårt för personalen och de har utbildning varje vecka. Till saken hör nu att hon gav sig sjutton på att hon kunde få oss att lyfta rätt i ALLA situationer. Jag ser med stort intresse fram mot det!

SSK

Inlägg av SSK » 4/7 2007 21:56

Självklart är ergonomin minst lika viktig som fysiken Jocke. Det ena behöver absolut inte utesluta det andra. En kombination av dessa är är väl det mest önskvärda. Men att lära sig basal ergonomi kanske tar en eftermiddag, därefter repetion då och då. Att hålla sin lekamen i fysisk form kräver dock mer kontinuitet. Gärna varierad träning flera gånger i veckan.

Skriv svar