Förbipasserande sjukvårdspersonal på olycks-/skadeplats

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/12 2004 22:02

Tomas skrev:Vad jag förstår av texten i psalmboken så måste personen ifråga vara döpt, det står ingenting om troende kristen jag kan förstås uppfattat den fel. Det kanske finns någon med teologisk utbildninng erfarenhet som kanske har ett svar å denna fråga. Frågan är ,om man nu får döpa barnet hur man skulle ställa sig om mamman krävde att barnet ska döpas. Kan tänka mig en konflikt att i första hand rädda liv eller går det möjligtvis att kombinera?
Hej Tomas! Du har nog helt rätt! Ett dop förutsätter ett dop! Men låt oss säga att scenariot skulle infinna sig, att mamman ber dig döpa det lilla döende barnet. En välsignelse!? Ett dop via någon präst!? Som troende på den treniga kristenheten stannar inte livet vid denna fysiska jordedöd. Det är nog inte omöjligt att vi på sikt får se fler ideellt baserade ambulansorganisationer som kanske också har evangeliskt kristen personal som har som rutin att be för den sjuke eller den som råkat ut för ett olycksfall.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/12 2004 22:03

AMBASS skrev:
Tomas skrev:Vad jag förstår av texten i psalmboken så måste personen ifråga vara döpt, det står ingenting om troende kristen jag kan förstås uppfattat den fel. Det kanske finns någon med teologisk utbildninng erfarenhet som kanske har ett svar å denna fråga. Frågan är ,om man nu får döpa barnet hur man skulle ställa sig om mamman krävde att barnet ska döpas. Kan tänka mig en konflikt att i första hand rädda liv eller går det möjligtvis att kombinera?
Hej Tomas! Du har nog helt rätt! Ett dop förutsätter ett dop! Men låt oss säga att scenariot skulle infinna sig, att mamman ber dig döpa det lilla döende barnet. En välsignelse!? Ett dop via någon präst via telefon!? Som troende på den treniga kristenheten stannar inte livet vid denna fysiska jordedöd. Det är nog inte omöjligt att vi på sikt får se fler ideellt baserade ambulansorganisationer som kanske också har evangeliskt kristen personal som har som rutin att be för den sjuke eller den som råkat ut för ett olycksfall.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/12 2004 22:03

AMBASS skrev:
AMBASS skrev:
Tomas skrev:Vad jag förstår av texten i psalmboken så måste personen ifråga vara döpt, det står ingenting om troende kristen jag kan förstås uppfattat den fel. Det kanske finns någon med teologisk utbildninng erfarenhet som kanske har ett svar å denna fråga. Frågan är ,om man nu får döpa barnet hur man skulle ställa sig om mamman krävde att barnet ska döpas. Kan tänka mig en konflikt att i första hand rädda liv eller går det möjligtvis att kombinera?
Hej Tomas! Du har nog helt rätt! Ett dop förutsätter ett dop! Men låt oss säga att scenariot skulle infinna sig, att mamman ber dig döpa det lilla döende barnet. En välsignelse!? Ett dop via någon präst via telefon!? Som troende på den treniga guden, kristendomen så stannar inte livet vid denna fysiska jordedöd. Det är nog inte omöjligt att vi på sikt får se fler ideellt baserade ambulansorganisationer som kanske också har evangeliskt kristen personal som har som rutin att be för den sjuke eller den som råkat ut för ett olycksfall.
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/12 2004 22:07

Har inte den här tråden spårat ur totalt?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/12 2004 22:37

Niklas Karlsson skrev:Har inte den här tråden spårat ur totalt?
Nå, den har i alla fall tagit ett nytt spår....
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/12 2004 12:55

Hehe. Skön omskrivning.

odenmedic

ON-SCENE PHYSICIAN / RN STATEWIDE BLS PROTOCOL

Inlägg av odenmedic » 4/12 2004 1:24

Här är mina lokala protocol re. MD on scene

Pennsylvania Department of Health Special Considerations 904 – BLS – Adult/Peds
ON-SCENE PHYSICIAN / RN STATEWIDE BLS PROTOCOL Criteria: A. At the scene of illness or injury, a bystander identifies himself or herself as a licensed physician or registered nurse and this healthcare practitioner wants to direct the care of the patient. OR B. At the scene of an incident, a medical command physician wants to provide on-scene medical command. Exclusion Criteria: A. None Procedure A. When a bystander at an emergency scene identifies himself/herself as a physician: 1. Ask to see the physician’s identification and credentials as a physician, unless the EMS practitioner knows them. 2. Inform the physician of the regulatory responsibility to medical command. 3. Immediately contact medical command facility and speak to the medical command physician. 4. Instruct the physician on scene in radio/phone operation and have the on scene physician speak directly with the medical command physician. 5. The medical command physician can: a. Request that the physician on scene function in an observer capacity only. b. Retain medical command but consider suggestions offered by the physician on scene. c. Permit the physician on scene to take responsibility for patient care. NOTE: If the on-scene physician agrees to assume this responsibility, they are required to accompany the patient to the receiving facility in the ambulance if the physician performs skills that are beyond the scope of practice of the EMS personnel or if the EMS personnel are uncomfortable following the orders given by the physician. Under these circumstances, EMS practitioners will: 1) Make equipment and supplies available to the physician and offer assistance. 2) Ensure that the physician accompanies the patient to the receiving facility in the ambulance. 3) Ensure that the physician signs for all instructions and medical care given on the patient care report. Document the physician’s name on the PaPCR. 4) Keep the receiving facility advised of the patient and transport status. Follow directions from the on-scene physician unless the physician orders treatment that is beyond the scope of practice of the EMS practitioner. B. When a bystander at an emergency scene identifies himself/herself as a registered nurse: 1. Ask to see evidence of the nurse’s license and prehospital credentials, unless the EMS practitioner knows them. 2. Inform the nurse of the regulatory responsibility to medical command. 3. An RN may provide assistance within their scope of practice or certification level at the discretion of the EMS crew when approved by the medical command physician. C. When a medical command physician arrives on-scene as a member of the ambulance service’s routine response: 1. The medical command physician may provide on-scene medical command orders to practitioners of the ambulance service if all of the following occur: a. The ambulance service has a prearranged agreement for the medical command physician to respond and participate in on-scene medical command, and the ambulance service medical director is aware of this arrangement. b. The medical command physician is an active medical command physician with a medical command facility that has an arrangement with the ambulance service to provide on-scene medical command. c. All orders given by the on-scene medical command physician must be documented either on the PaPCR for the incident or on the medical command facilities usual medical command form. This documentation must be kept in the usual manner of the medical command facility and must be available for QI at the facility. d. The EMS personnel must be able to identify the on-scene medical command physician as an individual who is associated with the service to provide on-scene medical command.
Effective 09/01/04 904-1 of 2
Pennsylvania Department of Health Special Considerations 904 – BLS – Adult/Peds
2. If a medical command physician who is not associated with the ambulance service arrives on-scene and offers assistance, follow the procedure related to bystander physician on scene (Procedure section A).

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 11/12 2004 19:17

Problemet som jag ser det är att i denna stressade situationen försöka tillgodegöra Mammans behov det vill säga att få barnet döpt. Det kanske hade gått att kombinera ( förutsatt att man vetat om hur denna ritual ska utföras) , förutsett att vi nu är döpta men kanske inte aktivt troende kan vi som personal neka att utföra en sådan handling alltså döpa barnet och begjuta huvudet med NaCl mellan inblåsningarna. Jag anser att vi inte kan neka mamman denna handling. Även om den som inte döper har samma uppfattning om dopets innebörd. Men är det kanske är så att dop har olika innebörd beroende på vilken kristen gren personen tillhör pingst, EFS, Svenskakyrkan, jehovas, etc ? Är det viktigare för vissa kristna församlingar att personen är döpt förre denne eventuellt avlider??

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 18/12 2004 0:06

Men spelar det egentligen roll om man döper ett döende barn utan att vara prästvigd? Enligt Gud är vi alla lika, sägs det ju och människan skall vara en direkt avbild av Gud. Hela prästerskapet är ju påhittat av kyrkan själva och vi vet ju alla vad kyrkan ställt till med under historiens gång.

Personligen så tror jag ju att vi hamnar där vi ska ändå när vi lämnar in stämpelkortet för gott så om mamman mår bättre av att barnet välsignas och döps i sterilt vatten innan det somnar in så är det ok för mig.

Ok. Jag vet att jag kanske uttrycker mig lite väl "rakt på" men ni förstår förhoppningsvis resonemanget.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 18/12 2004 11:53

Maul, min inställning är detsamma som din. Tycker man att det är ok så ska man döpa barnet, för mammans skull. 8)

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Okej, ska vi bryta denna diskussion nu...?

Inlägg av ambus » 18/12 2004 16:52

... som kanske (som en del också påpekat) hamnat lite snett ifrån ämnet- varför inte ta upp det isåfall som en NY tråd inom Etiska dilemman om behovet fortfarande finns att dryfta detta ämne?

Jag föreslår det och vill man fortsätta att debattera det ursprungliga ämnet, dvs om förbipasserande, är Ni alla välkomna att fortsätta tråden...
ok?
God Jul! :wink:

ambus, moderator.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 19/12 2004 6:10

Bra idé.
Om man är ute på en olycka och det kommer fram en person och säger att han/hon är läkare eller exempelvis narkossköterska och börjar ge order. Hur vet man att personen verkligen är vad han/hon utger sig vara? Skall legitimerad vårdpersonal ha ID-brickor som polisen med fotolegitimation? Det skulle ju underlätta en hel del. I USA har både brandmän och paramedics ID-brickor.

interflora

ID-brickor

Inlägg av interflora » 20/12 2004 21:50

Ja, många sjukhus har ju redan "ID-brickor" visserligen påvisar dessa oftast inte identiteten i "egentlig mening", då dem ju inte är riktiga ID-kort...

Men det är ju ofta ett foto som någon täckt över med en smurffigur för dem anser dem inte ser kloka ut på kortet och namn samt yrkeskategori...

som typ:

(Bild)

N.N.
Leg sjuksköterska.

Vissa sjukhus skriver ju även in vidareutbildningar och/eller kliniktillhörighet...

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Inlägg av Linda » 20/12 2004 22:16

Fotoleg. hade vi då jag jobbade på röntgen och på NIVA... var kanonbra.
framförallt då det vid ett flertal tillfällen hände att sjukhuset var bombhotat eller hade rymningsbenägna inlagda etc och att vi då hade polis som bevakade alla in/ut gångar.
På ett enkelt sätt kunde man då visa att " här jobbar jag och detta är jag", kankse även visa fram körkort/vanligt leg. så att de kunde jämnföra

på samma sätt som det där var enkelt att legitimera sig så tycker jag att man borde ha ett sådant leg för att kunna visa vem man är och vad man är utbildad till för att på ett enkelt och snabbt sätt kunna hjälpa både olycksdrabbade men även personalen på plats.

Kankse att när usk/ssk/läkare etc blir färdiga att det ingår i sitt slutbetyg att man får ett fotoleg som sedan ska tas om vart annat år ??
En tanke jag fick när jag skrev detta...

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Många har det... man inte alla...?

Inlägg av ambus » 21/12 2004 22:55

På vårt universitetssjukhus och som jag har förstått det även andra icke universitetssjukhus har ID kort och även vi i Östergötland har sådana med foton på, och det är tryggt, men jag tror inte det är speciellt många, om någon alls, som har det i fickan på jackan eller i börsen PRIVAT, men det kanske vore en idé att ha en sådan (annan),
....fast å andra sidan så tycker jag mig minnas att det finns inlägg på den JURIDISKA biten ang om man är i tjänst eller ej samt utbildad för saken, dvs trauma eller PHTLS/ATLS/NTCC etc....? var det inte så att man inte som ssk är skyldig att stanna(och fälls om man "ertappas") vid en trafikolycka trots att man inte är i tjänst... Plikten syster Nightingale..!!!
:wink: :wink: :wink: :wink:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar