Förbipasserande sjukvårdspersonal på olycks-/skadeplats

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Linda
Inlägg: 229
Blev medlem: 10/12 2004 23:10

Re: Många har det... man inte alla...?

Inlägg av Linda » 21/12 2004 23:17

jaha du.. juridiken ska in där med ja.. sååå långt tänkte ju inte jag måste jag erkänna..
När jag ändå erkänner så kan jag ju faktiskt erkänna att jag gick med det ID kortet i jackan då jag var ledig eller bara på väg för att sova mellan passen.. men så är man ju Syster Nightingale oxå :D :wink:
ambus skrev:På vårt universitetssjukhus och som jag har förstått det även andra icke universitetssjukhus har ID kort och även vi i Östergötland har sådana med foton på, och det är tryggt, men jag tror inte det är speciellt många, om någon alls, som har det i fickan på jackan eller i börsen PRIVAT, men det kanske vore en idé att ha en sådan (annan),
....fast å andra sidan så tycker jag mig minnas att det finns inlägg på den JURIDISKA biten ang om man är i tjänst eller ej samt utbildad för saken, dvs trauma eller PHTLS/ATLS/NTCC etc....? var det inte så att man inte som ssk är skyldig att stanna(och fälls om man "ertappas") vid en trafikolycka trots att man inte är i tjänst... Plikten syster Nightingale..!!!
:wink: :wink: :wink: :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 22/12 2004 0:21

Här i Värnamo har de infört foto-IDbrickor istället med för plåtnamnskyltar just på grund av risken för falskspelare ute efter narkotika. Dessa brickor behövs även för att komma in genom entrén och in i omklädningsrummen. Dessa kort bär man ju med sig på väg till och från jobbet, men de räknas inte som ID-kort. Lätta att förfalska.

interflora

:)

Inlägg av interflora » 23/12 2004 22:13

Ja, en hel del sjukhus har ju programmerade kort, för att kunna komma in igenom dörrar och omklädningsrum, så många har ju "med" sig kortet ändå...

angående förfalskning... tror du det finns människor som förfalskar ett dylikt kort för att sedan åka runt i tro och hopp om att kunna bromsa in på en olycksplats bara för att kunna visa kortet?

Akutbil

Re: Förbipasserande sjukvårdspersonal på olycks-/skadeplats

Inlägg av Akutbil » 10/3 2005 19:47

ambus skrev:Hur är det egentligen? Två patientfall!!!

Vilket mandat har denna doktor att "ta över"? Vilka är Dina mandat?
Hur ska Du veta att det är en läkare överhuvudtaget?



Inget alls. Han kan hjälpa till att hålla ringer om han vill men han får ej ta över utan de är tjänstgörande personal som har ansvar över situationen och inte en ledig läkare


Vilka befogenheter har hon?
Inga alls. säga åt henne att dra... opponerar hon de säg åt henne att ta kontakt med MLL och beklaga sig eller anmäla...

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Konklusion-

Inlägg av ambus » 29/4 2006 21:46

... så då får vi alltså välja om vi vill ha hjälp av utifrån kommande professionerpå skadeplats med andra ord, eller? :oops:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Skriv svar